Tuesday, January 05, 2010

nak cakap-cakap pun kena hati-hati

cerita satu.

aku tunggu depan lif dengan kadar lesu yang tinggi selepas bercakap dengan tuhan sebentar tadi. bersama-sama 3 orang pemuda yang aku jumpa sebentar tadi saling bersalam selepas berdoa.

aku pandang shaari dan tersenyum. lama kenal dia ni. kaki lawak boleh tahan.
pintu lif terbuka dan kami sama-sama masuk dan masing-masing macam paham je. masuk lif mesti pandang pintu lif. mesti pandang nombor kat atas lif. ada ke orang berdiri pandang dinding lif?

"lu sihat ke? macam letih je" shaari bersuara.
"gua sengal-sengal sikit la" sambil urut-urut bahu.
"sian gak kat lu ye. kerja pun teruk" shaari tersenyum.
"lu ada tempat urut ke. jangan makan sorang beb!" ayat aku.
"gua ada barang nak cerita kat lu ni. nanti gua datang tempat lu la. bagus benda ni"

aku terkejut sikit dan tersengeh.
"lu datang la tempat gua. takde hal punye" dan shaari turun di tingkat 4. dan gua turun di tingkat seterusnya sambil berfikir.

'gua cuma cakap ~ letih sikit la. pun boleh jadi modal bisnes ke!!'

cerita dua.

"lu ada seratus. pinjam bole!" ujar seorang kawan satu petang di cafe.
"seratus ada la. tapi kena cocok dulu. bila nak pulang?" aku kaget.
"aii seratus pun nak berkira. lu macam pokai je"
aku macam angin je dengar.
"pokai gak la. gua nak beli pempes caca lagi. nak beli susu caca lagi.."
"abis lu pokai la. gua ada satu bisnes nak kongsi dengan lu ni.. pulangan bagus.. modal sikit je.. bla.. bla.. bla.."

aku senyum sambil menggeleng dan berkata dalam hati
'gua cakap ~ pokai. pun bole jadi modal bisnes ke!!'

lepas ni aku kena hati-hati la bercakap dengan orang bisnes ni. semua benda boleh jadi modal bisnes.

1 comment:

shamsultalkis said...

nasib baik lu dah kawen...kalau blom gua ada bisnes mau ckp sama lu..hahaha