Friday, June 11, 2010

piala dunia

selepas tamat liga inggeris dengan gua boleh berbaju chelsea gi masjid tanpa rasa malu dengan imam. akhirnya tibalah masa yang ditunggu oleh semua.

semua orang tunggulah momen ni.
kedai mamak tunggu.
hasbullah awang tunggu.
malik nawab tunggu.
chua soi lek tunggu.

semua orang tunggu.

semua orang kelam kabut tak tentu pasal.
nak makan sup terambik garpu.
nak cucuk duit tercucuk hidung.
nak mandi petang, termandi wajib.
nak tebar roti, tertebar kuah.

serba tak kena. termasuk gua.

semua orang nak balik awal.
yang kerja gomen tak buat OT.
yang kerja kilang beli MC.
yang kerja sendiri beli plasma.
yang tak kerja... ofkos duduk grandstand!!

jadi gua nak memblog lebih pun macam tak kena dengan musim. orang sibuk cerita bola. lu sibuk baca blog. jadi gua berhenti disini dengan ucapan;

selamat berjuang jerman!

Tuesday, June 01, 2010

bisnes part time

beberapa tahun lepas bapak mertua gua ajak join satu bisnes. modal sedikit. pendapatan lumayan. tak payah kerja teruk. cuma hantar barang je.

bisnes delivari.

gua memula ragu gak bisnes macam ni. macam nak melingkup duit gua je. tapi bila bapak mertua gua modalkan semua kos yang ada. jadi gua setuju. dan dengan bangga gua boleh gempak satu opis yang gua ada bisnes delivari.

kat opis ni satu hal jugak. segala jenis bisnes ada. jual jamu ada, jual makanan kesihatan ada, MLM ada, wang pos ada, kerepek ada, topup ada. itu belum cerita nak raya. mercun, mazola, rendang semua boleh.

jadi gua juga tergolong dalam sistem ni.
dua kerja satu masa. cuma bisnes gua takde yang sama kat opis setakat ni.

bapak mertua gua menjalankan bisnes delivari ni sepenuhnya. gua merangkap rakan kongsi cuma dapat tengok jauh je. yang penting ada bisnes. untung nombor dua. yang penting kerja.

pernah jugak dia mengajak gua buat delivari sama. gua menolak lembut. gua lagi gemar layan awek fesbuk dari buat kerja angkat-angkat ni. sakit pinggang.

kini bisnes yang bermodalkan van sebijik ni dah berjalan hampir 5 tahun bersama gua. masa dia buat solo dulu gua rasa dah 10 tahun kot. tapi masa tu bukan van sendiri. jadi bila gua kekadang tengok balik van tu. gua rasa sapalah yang nak ambik alih bila bapak mertua gua dah tak larat nak buat.

nak harap gua. memang gua tak bole harap.
nak harap adik ipar. entah lah. mungkin ayus ada tokoh.

terus terang cakap bisnes delivari ni memang masyuk. pembekal memang sentiasa cari van gua untuk hantar barang. kalau kena hantar ke kota bharu. boleh cecah tujuh lapan ratus sekali henjut. kalau hari-hari luar negeri, tak ke masyuk namanya.

lagi seronok cerita. polis, jpj memang tak berani tahan bila ada sekatan. tengok tulisan tepi van je boleh demam ketua polis kalau tak biasa. lelagi kalau tengok muka bapak mertua gua tengah serius. satu highway karak boleh lengang tak tentu pasal.

jadi sapa-sapa yang nak guna van jenazah gua untuk delivari barang boleh call anytime. semua barang sampingan seperti, kapur barus, kain kapan, air mawar lengkap tersedia.

walaupun van nampak macam lama tapi laju. ekon kuat. audio sedap. sit masih selesa. bau pun harum.
call gua jangan lupe