Friday, July 31, 2009

kelas bahasa syurga - 2

kelas seperti biasa malam tadi. menjelang bulan puasa, ustaz suh datang jugak untuk tadarus. ikut pengalaman lepas memang gentar sangat lah bab tadarus ni.

dengan mikropon. dengan 20 jemaah yang memasang telinga. baca laju pun boleh gagap. lagi bertambah gagap bila ada mikropon. macam musabaqah pulak rasanya.

jadi tahun ni ustaz cakap. kita buat tadarus untuk kelas kita je. aku cakap ok. dalam hati aku ada tergerak nak tadarus kat qariah surau aku. itu akan dimaklum kemudian.

sepanjang aku dah berkelas ni hampir 3 tahun. aku tengok ramai jugak yang berminat nak join. banyaknya nak mula dari awal. kefasihan dan kelancaran. dah tanya ustaz. dia pun agak keberatan memandangkan komitmen dia dan tak tau setakat mana komitmen kita pulak.

ikut pengalaman kitorang dulu. mula-mula 20 orang. naik buku baru. kurang 7 orang. naik buku baru. kurang 5 orang. selepas 3 tahun tinggal aku dan jo je. nasib baik sekarang ni din dan zamhuri dapat hidayah nak join.

aku dan jo memang dah ahli seumur hidup kelas bahasa syurga ni. (insya allah). jadi bila ada ahli baru memang teruja. ramai lah sikit. boleh sama-sama belajar.

ada juga orang perempuan yang kata nak jadi cam aku. ada kelas ngaji ni. aku nak mengajar tak pandai. korang boleh pegi ke surau. telefon ajk muslimat surau. mesti diorang ada kaki. sapa mak pandai mengajar. belajar dengan mak.

tak rugi belajar bahasa ni.
"nanti ada pemuda tampan temankan kau kat kubur nanti"
aku selalu guna ayat ni. racun sikit beb.

kalau ikut cerita bila kita meninggal nanti. bila orang lain sibuk baca yasin. akan ada seorang pemuda hensem yang akan duduk di kepala kita. bila kita dikafan. pemuda macho ini akan duduk di antara dada kita dan kain kafan itu. kira nyorok la.

bila kita dah selesai tanam. orang pun dah cabut. (takkan nak tido kat kubur kot. gile!) maka datanglah 2 malaikat nak tanye 5 soalan cemu mas. tapi tak boleh soal sebab ada pemuda macho tu duk sebelah kita. bila malaikat nak halau je, mamat tu sound malaikat;

"lu orang apahal. dia ni kawan gua beb. kalau korang nak tanye dia. tanye ajelah. gua tanak blah sini. gua nak bawak member gua ni gi syurga"

dan mamat hensem tu pun akan cakap kat korang;

"beb. gualah al-quran yang lu rajin baca tu. kadang-kadang suara kuat. kekadang gagap-gagap. kadang-kadang tak keluar langsung. tapi gua tau lu baca dalam hati."

"lu jangan risau beb. abis je dua malaikat ni tanye lu. gua akan hamparkan sutera yang penuh dengan kasturi dari para malaikat dari syurga. lu memang tak terbayang punye beb. ni bukan karpet masjid india. made in syurga ni"

lebih kurang camtulah kot sembangnya nanti. sebab tu la aku rajin belek-belek kitab tu. harap-harap jadi member gua esok ni.

Thursday, July 30, 2009

masa+tenaga+duit

fasa 1 : remaja
ada = masa dan tenaga
takde = DUIT

fasa 2 : dewasa
ada = duit dan tenaga
takde = MASA

fasa 3 : tua
ada = duit dan masa
takde = TENAGA

Tuesday, July 28, 2009

satu petang di pejabat

bos kecik : ajua order mcdonel. malas nak keluar la.
aku : ok.
* dan beberapa pesanan lain turut ada sama.

mcdonel : selamat tengahari encik mohd ajua. bole saya dapatkan pesanan.
* budak ambik pesan ni cakap pelat cina. dan aku sebutkan semua pesanan.

mcdonel : saya ulang aaa encik mohd ajua. satu ayam goleng. satu big mek.
aku : no pork aaaa..
mcdonel : satu kok. satu rebina. semua 48 linggit.. bla.. bla.. nombor pesanan..
bla..bla.. bla.. 45 minit makanan sampai aaa...
aku : no pork aaaa...

45 minit kemudian.
makanan masih belum sampai dan aku dah nak pegi meeting ICT.
kawan aku call balik kedai badut tu dan maki.

sejam kemudian.
makanan masih belum sampai dan aku dah nak mati kering kelaparan di ICT

sejam setengah kemudian.
makanan dah sampai dan dengar cerita yang hantar budak OKU.
mereka tak sampai hati nak maki sebab budak OKU kepala teleng.
entah-entah buat teleng.

budak teleng : semua 84 ringgit.. bla.. bla..
bos aku : bukan ke 48 ringgit ke..
budak teleng : oh silap.. semua 48 ringgit...

*budak teleng ni tak sekolah ke atau gugup sebab dah kena maki?

dan petang tu aku balik meeting bigmek dah sejuk. cilakak.
kalau aku yang pesan mampus aku tanak bayar.
lambat 2 jam.

___________

cerita hari sebelumnya.
6.00 petang

bos aku : ajua order mcdonel.
aku : baik

sejam kemudian makanan sampai.
air kok bos aku dah tinggal separuh.
lagi separuh tumpah dalam plastik

aku : ko gi makan ke. lambat betul sampai. ngular boleh tahan ko ye.
budak mcdonel : *sengeh

dan bos aku minum air kok dalam pastik bungkus.
bukan dalam cawan!

**aku rasa budak semalam tu memang nak dajal kitorang harini.
**cilakak.

bila si pandai mati mengejut

aku sekarang sedang buat kajian serius.
tentang si pandai yang mati mengejut.
dengan situasi kritikal internet di pejabat.
aku perlu beraksi pantas.
*sebenarnya takde kajian pun. sekadar nak posting kat blog ni je.

apa sebab si pandai semenjak kebelakangan ini mati mengejut.
terutama akibat dari PENDARAHAN OTAK.

mereka adalah
si pandai tulis lagu. loloq pada 30 jan 2008.
si pandai bikin filem. yasmin pada 25 julai 2009

ikut pembacaan adalah disebabkan tekanan darah yang tinggi.
dan untuk rekod pendarahan otak berada naib johan penyebab kematian.
kalau tak mati biasanya lumpuh selamanya.

nampaknya aku tak boleh banyak fikir.
nanti PENDARAHAN OTAK.
dan tak boleh juga tekanan darah tinggi.
nanti PENDARAHAN OTAK juga.

ikut apa yang terjadi pada mangsa. nyawa ditarik terus.
seperti mati pelanggaran.

mati langgar sebab cuai.
mati PENDARAHAN OTAK?
sebab cuai menjaga otak jugak ke.

nampaknya mulai sekarang kena jaga otak.
jangan sampai berdarah.
nanti PENDARAHAN OTAK susah.

nyawa ditarik terus.

doa-doa mati dalam keadaan dah bersedialah ye.
amin.

Saturday, July 25, 2009

aku muda 10 tahun

sekarang ni aku berada di cc *cyber cafe* di samping sekumpulan warga muda yang disebelah kiri sibuk update myspes. belah kanan sibuk main games.

aku kat tengah tengah sibuk bukak email. buat kerja macam kat opis. sungguh sengah waktu ini. aku rasa muda 10 tahun.

kali terakhir aku gi cc adalah tahun 1995 di sungai petani.
regiser hotmail. masa tu gempak la dah ada email.
dan chatting guna mirc dengan nama jebatderhaka.
masa tu satu jam 8 ringgit. mahal nak mampus. siap ikat perut seminggu semata-mata nak main internet kat kedai buku. zaman tu takde cc.

zaman tu sapa ada laman web kira gempak sangat lah.
tapi isi dalam laman web macam buat dari powerpoint je.
mana da myspes. pesbok. frenster. ym apetah lagi
perkenalan pun pakai email. hari ni hantar email.
minggu depan tengok. pastu balas. dan terus menerus.

sengal betul zaman tu.
tapi bangga ada email.
selangkah kedepan dari kawan lain.
cikgu pun takde email.

hari ini.
aku kendali 3 email. hotmail dah lama dalam kubur.
gmail ,yaho dan email opis ye.
email gmail aku je seminggu tak bukak cecah 500 email baru.
10 tahun dulu nak cecah 10 email pun makan setahun.
sekarang yang canggihnnya dah ada wifi.
duk kat kedai mamak pun boleh bukak pesbok.
pakai tepon lagi.

tapi ntah napa aku layan cc plak.
mungin sebab nak jiwa muda kot.
muda 10 tahun. boleh layan sembang 'gua lu' dengan budak sebelah ni.
tak pun tanye
"lu petang ni sibuk tak. gua nak ajak makan mcdonel la. ok tak?"

atau pun tanye
"ape awak punya myspes. bole la kita kenal-kenal?"

hahahha.
budak-budak bole la.
*sambil curi tengok budak sebelah ni balas myspes.

aku rasa masa terdekat ini aku adalah pelanggan tetap cc ni. suasana pun ok. ramai gak dalam ni. semua pakat main games. yang tengok myspes adalah 4-5. yang tengok email adalah 1-2. yang ada blog mungkin aku sorang je kot.

nanti sambung. aku rasa budak sebelah ni tengah baca blog aku.
*malu*

Friday, July 24, 2009

Berjogging

hampir 2 bulan aku menjalankan rutin jogging secara teratur. Dulu aku jogging jugak tapi tak sekerap sekarang. Puncanya adalah disebabkan pembesaran usus perut yang mengakibatkan meningkatan nombor pada saiz seluar kerja.

aku pun tak mampu nak pegi slimming world dan jangan harap la aku nak pegi bayar pulak kat selebriti fitness. jadi caranya adalah berjogging dan kurangkan makan.

aku berjogging hampir setiap minggu. mula-mula isnin. rabu. jumaat. lokasi adalah tasik shah alam. seronoknya disitu bukan sebab ada gadis-gadis seksi yang sama-sama jogging kat situ. tapi di tasik shah alam disediakan penunjuk jarak.

trek jogging tasik shah alam adalah sejauh 3.8km. jadi jika aku lari 3 pusingan aku boleh mencecah 10km bersamaan larian marathon di mana-mana kejohanan. itulah tujuannya. jadi perkara pertama adalah kasutnya.

aku memiliki kasut baru jenama 'betul' yang berharga tiga ratus lebih. cadangnya nak beli alat perakam rekod yang dijual berasingan. tetapi disebabkan aku pun amatur. jadi beli nanti lah.

agak segan bila kali pertama berlari guna kasut baru.
pertama kerana bau kedai.
kedua kerana cengkaman lebih yang menyebabkan ia bunyi bila berlari.
krek..krekk..krekk..
secara tak langsung menarik orang lain melihat kasut baru aku.

jenama 'betul' kan. bukan jenama daun marijuana tu.

setiap kali berlari.
biasanya sejauh 5km dan anggaran masa adalah 30 minit.
aku kan amatur. jadi lari setakat termampu.
dan biasanya aku akan kerap mengalami sakit betis dan tulang kering yang mematikan semangat untuk berlari lusanya. akibatnya aku kini berlari 2 kali seminggu. isnin dan jumaat.

bermacam-macam jenis orang bila berlari.
ada pakai ipod. ada jugak yang pasang ayat quran.
ada pakai seluar kerja. ada pakai baju hujan.
ada berjalan laju. ada berlari setempat.
ada yang berjalan bila nak potong awek baru lari.
ada yang berlari laju bila belakang awek seksi terus pelahan.
macam-macam orang.

tetapi yang berlari biasanya muka yang sama.
samivelu yang bermisai tebal dengan seluar jogging dan single putihnya.
carman soo yang tak pernah berlari sekadar berjalan laju.
3 abdul pelari marathon yang giat berlatih.
aishah sinclair yang cantik menawan dengan ipod di lengan.
dan beberapa orang lagi.

mereka semua berjogging ada sebab termasuk aku.
samivelu dan 3 abdul adalah kerana mereka ini pelari duit.
ada pertandingan ada duit.
carman soo, aku rasa dia ada sakit.
aishah sinclair sebab nak kuruskan badan. dulu besar sikit.
aku, sebab nak masuk adidas king of the road.

jadi aku tak perlu risau pasal makan jika aku dah berlari.
bakar lemak. pam jantung. betulkan aliran darah. badan pun sihat.
orang kurus belum tentu sihat. orang besar dah tentunya banyak sakit.

pasal adidas king of the road.
pertandingan tahunan ini akan berlangsung 2 ogos di stadium shah alam.
aku masuk kategori 11 km. dah bayar pun.
matlamat aku sekadar habiskan larian.
jadi petang ini aku kena giat berlari lagi.

Internet masih siput

ada cerita baru
ada idea baru
tapi
nak muaturun satu lagu 4 hari
nak tengok sekeping gambar 4 jam
menulis saja yang boleh setakat ini

internet masih siput
jadi
saya perlu buat sesuatu

*ditulis sewaktu internet masih tidak koma dan tengah perlahan seperti anak siput.

Monday, July 20, 2009

ijtimak tabliqh sedunia

khamis malam. hari bahasa syurga.
- dapat info ada ijtimak tabliqh dari rakan surau.

jumaat malam. aku kat umah mak.
jo sms : wa esok free tak. jom pi istimaq
tengah nak balas jo call terus.
jawapan aku. lets go!

sabtu petang. balik dari kerja.
sembang melalui sms

jo sms : lepas asar aku ke rumah ko.
aku : cantek

jo sms : wa sebelum bergerak makan lebih sikit. nnti mkn mlm lambat.
aku: ok. takmau makan talam ke.
jo sms : ntah2 talam pun x cukup.

aku : ko pakai baju ape jo.
jo sms : baju melayu ala2 tabliq.
aku : aku pakai jubah je. cam warak la. haha..

jo ambik aku kul 5.30
aku tak makan lagi jadi aku bawak bekal cekodok dalam myvi jo.
sambil tu call informer kat sana.
1. parking kat F1.
2. ada shuttle ambik dari F1.
3. jemaah semalam 100k
dalam 10 kereta yang potong myvi jo. 4 kereta mesti ada orang pakai kopiah.

sampai kat F1 terus ada kereta shutte non-stop sampai.
ada pajero. ada waja. ada honda. ada serena.
ada penjaga trafik. ada jaga parking.

dari F1 ke masjid quarters KLIA dalam 10 minit. jem panjang. 99% pakai baju tabliqh pakistan tu. ada jualan pasar di luar. kami tak lama di luar kerana hampir magrib. aku dan jo terus ke khemah besar tu dan khemah tu sangattttlah besar.

besar tu besar mana?
1 khemah sebesar khemah pameran MAHA kat serdang tu.
sekarang ada 10 khemah macam tu. macam laut luasnya.

tak tau tujuan. jadi kami ikut orang je. kiri kanan lautan orang. cam kat mekah plak. kereta memang tak boleh masuk situ kecuali lori tangki air. kami ambik wuduk kat salah satu lori tangki yang sedang memenuhkan satu kolah plastik. ambik wuduk pakai cawan plastik air. aku tengok mamat sebelah sibuk habiskan isi kelapa sebab nak pakai cawan plastik tu.

lepas tu ikut orang lagi ke khemah besar dan lautan manusia. puh.. aku dengan jo tak berenggang jauh. takut hilang. dah la semua nampak sama je. keadaan hampir gelap dan tak ada lampu kecuali cahaya dalam khemah.

aku dan jo ke khemah pertama dan main redah je duduk di beg-beg jemaah situ. diorang pun tak kisah. bila azan maghrib aku nak ke depan lagi tapi jo kata tak payah. rupanya jemaah ni hanya duduk di saf masing-masing dan seminint kemudian khemah yang besar tu dah penuh dengan semua jemaah, rapat-rapat dan sangat tersusun.

lepas solat. sheikh maulana dari india tu mula berkhutbah dari kul 8 malam sampai kul 11 malam. sampai naik kematu duduk. nak keluar pun tak tau kemana. nak sembang pun masing-masing cam sombong. aku ngan jo sembang-sembang sendiri ajelah.

sambil tu aku buat kiraan darjah satu.
2 tiang = 12 jemaah.
1 khemah = 57 tiang.
jadi 1 khemah = 684 jemaah 1 saf!!!
tak pernah dalam hidup aku sembahyang 1 saf ada 684 jemaah.

kiraan darjah satu bersambung.
1 khemah = 20 saf
jadi 1 khemah = 13680 jemaah
sekarang ada 10 khemah = 136 800 jemaah.
woww... memang ramai sungguh.

dari segi kebersihan banyak kurang. tempat solat berpasir. kawasan berlecak. baju para jemaah pun ada yang kusam-kusam. bila sheikh maulana berucap ada yang tido. hei! nak tido balik rumah la. aku yang tak tabligh pun dengar walaupun tak faham (cakap urdu).

dari segi arrangement dan organised. memang dasat. di mana-mana tuan duduk boleh dengar ceramah dan azan. nak mintak tolong bila-bila masa. selipar pun tak hilang la wei. padahal aku duduk jauh dri selipar pastu ramai yang keluar masuk dari situ ntah kemana-mana.

tepat kul 11.
"tuan-tuan. insyallah. kita berusaha atas iman. sapa yang berniat untuk keluar di jalan Allah 4 bulan. sila berdiri dan ke khemah 6. insyallah tuan-tuan. allah sentiasa bersama kita. insyallah"

aku tengok ramai yang berdiri dan keliling aku ada 2-3 para pencatit nama. aku nak saja-saja garu ketiak pun takut. nanti kena tulis nama untuk 4 bulan. 3 hari tabliqh pun tak pernah apatah lagi 4 bulan. aku tengok ada jugak para ketua masing-masing sibuk mengtarbiah jemaah masing-masing.

aku cakap benda ni memang tak bleh blah.
bebenda mcam ni kena ikhlas beb. jangan paksa orang.
sibuk dok kejar syurga. tuhan tanya gak anak bini apa cite?
aku dengar kes ada yang bercerai berai.
aku dengar kes ada yang kena buang kerja.
aku dengar kes ada yang buang keluarga.

banyak cara lain.
hafal quran bole. ajar orang ngaji bole. dermawan bole. ijtimak ni aku suka gak. tapi bab 4 bulan tinggalkan keluarga cam tak boleh terima pulak. isteri ada hak atas suami, anak ada hak atas ayah. terpulang la beb. tapi tabliqh ni bukan cara aku le.

malam tu kami pulang selepas solat isyak. dengan menaiki honda seorang jemaah (shuttle). dan aku sampai di rumah mak pukul 2 pagi. sembang dengan mak sampai nak subuh dan aku tidur selepas subuh.

info : ada gamba nnti upload. internet masih kesiputan lagi.

kisah jiran baru

hari sabtu yang tenang. aku baring di depan tv sambil tengok cerita hindustan yang tak pernah aku tengok sampai habis. si manis masa tu sangat kecil. hanya tau tido aje. isteri di dapur goreng KFC. tak pun tengah panggang pizza. biasalah. kami kan orang kampung yang moden.

"assalamualaikum" suara perempuan
sapa pulak yang datang ni. mesti orang jual-jual.
aku cakap dalam hati.

dari bayang-bayang nampak kelibat wanita bertudung menjinjit beg plastik

dalam posisi masih baring aku jerit.
"TAK NAK..TAK NAK!"

sunyi sekejap. tapi aku nampak wanita itu tidak berganjak.
"TAK NAK..TAK NAK!" suara aku lagi keras.
aku hampir bangun nak tengok penjual tu.

skali penjual cakap, "saya jiran sebelah!"

hampir lemah lutut aku. dengan tersengeh kerang busuk aku terus panggil isteri di dapur. jiran baru kita datang. aku dengan malunya terus hilangkan diri buat-buat minum kat dapur.

rupanya jiran baru. datang bawak kerepek. kawan sekolah isteri aku plak tu. sapa suh bawak kerepek bungkus dah kena cop penjual kerepek. lain kali bawak la kerepek dalam pinggan.

mula daripada itu aku dah segan jumpe jiran baru tu.
jiran kerepek namanya.

tu belum aku cerita jiran kerepek tu datang beraya. dah nak sampai depan rumah aku pegi tutup pintu pulak. haha.. yang itu tanak cerita la. sebab jiran kerepek aku tu baik orangnya.

seminggu tak baca surat

genap seminggu tak baca surat
genap seminggu tak jumpa kawan
genap seminggu tak dapat cari bahan untuk kerja
genap seminggu hidup ni agak bosan

hari ini, isnin mesti bosan juga..
cadangnya nak baca surat kat kedai
tapi opis dah berseri balik

INTERNET dah adaaaa..
yahooo...

Tuesday, July 07, 2009

meru


5 tahun dulu kalau disebut meru memang aku tak tau kat mana. Nama meru tu pun pertama kali dengar. Kalau kapar pernah 2-3 kali setahun. Jadi bila aku dapat jodoh orang meru. Rasanya aneh sekali.

5 tahun dulu meru adalah sebuah pekan kecil. Ada sebuah petronas, sebuah seben E, kebanyakkan kedai adalah kayu dan masjid juga kayu. Pekan kecil dipenuhi bangsa cina berdagang dan dikelilingi kampung melayu bercucuk tanam.

Nak ke meru dari shah alam melalui jalan kampung yang dipenuhi pohon besar yang meredup jalan. Kalau hujan ditengah rempit tak payah teduh kat bastop. Jalan je sebab pokok besar tu dah ambik air hujan tu dulu. Kalau balik malam lepas dating memang seram lalu situ. Dengan lampu jalan takde. Pohon besar. Ladang kelapa sawit. Ada banglo tinggal kat tepi jalan. Memang mendebarkan la.

Awal tahun perkahwinan aku menyewa di jalan nenas. Dan kampung ini pun sikit-sikit berevolusi. Dah ada taman perumahan. Pasar malam pun bertambah hari. Indon pun makin ramai. Jalan pun banyak dah berturap dan ada masjid batu.

Seronoknya duduk di sini adalah kerana kampungnya. Boleh merayap tak pakai helmet. Malam-malam sejuk macam kat genting. Damai nyaman dan sunyi. Kampung..kan bukan coket. Pagi-pagi boleh lepak kedai epol layan teh o dan roti canai. Geng ngan pakcik-pakcik yang sama melepak dari subuh.

Petang layan rempit motor ngan gadis kampung dengan seluar pendeknya. Itu belum kira aktiviti pancing udang, main futsal, bola padang. Malam-malam bleh lepak tengok bola kat kedai. Pasar malam hampir setiap malam di meru, bkt kapar, tmn datuk bandar. Layan sate pun sedap kat dewan, tak pun depan rhb. Kalau azan magrib tu boleh dengar 2-3 surau serentak. Belum kira ceramah kat masjid, pengajian kat surau situ, tazkirah surau ini. Tetiap malam meriah.

Roadblok? Jarang la. Kalau ada pun tau camne nak mengelak dari bertembung. Nak ke pekan je ada seribu jalan kampung. Di sini adalah kampung jawa. Aku orang melayu dan masalah bahasa pasti ada. Bila cakap melayu pasti dicop orang luar. Tapi selepas 5 tahun memang ramai orang luar berhijrah kesini. Ada berdagang, ada mastautin, ada bercinta, pelbagai.

Dan selepas 5 tahun aku masih di sini dan kampung ini terus berevolusi. Sudah ada shell dan bhp. Sudah ada 2 seben E. Kedai kayu habis terbakar berganti batu. Rumah tingkat makin meninggi. Pohon rendang bertukar jalan. Ladang sawit dah jadi setia alam. Ada hentian bas disini. Dulu membeli ubat gigi di kedai kayu, kini ada tesco. Nak merasa kentang di kedai badut pun dah dekat. Depan masjid pun dah ada alam golek. Jambu 88 pun ada. Sempang 4 pun dh besar. Runtuh gak la dinding kedai roti canai naz sebab nak besarkan simpang. Masjid lama dah jadi kedai bundle. Benteng pun dah banyak kedai tutup, harap kat dewan je.

Tu belum cerita meru blackout sebab pencawang meletup. Indon mati kena tikam depan shell. Jalan paip tenggelam bila hujan lebat. Asal 1 April mesti jem teruk kat meru sebab orang cina lawat kubur. Kilang busuk sebelah sekolah menengah terus tutup bila karam singh walia buat report pencemaran. Rumah mak aku rentung terbakar. Eksiden kat simpang empat. Banyak la lagi.

Yang terbaiknya lagi. kampung meru pun dah ada website. Orang jalan nenas buatkan. http://kgmeru.com/ korang ada masa lawatlah. aku tengok takde apa pun.

kredit : gambar atas tu deret kedai kayu sebelum terbakar.

ahmad albab


satu.. dua.. tiga..
eh.. mana satu lagi..? masya allah..
sudah hilang kambin ana!


atek : tu.. tengah duduk bawah tu?
aku : iye lah. syawal tak nampak ke.

setiap kali cerita ahmad albab kat tv.
scene kira kambin ni mesti wajib tengok.

diulang WAJIB.

keluarga

setiap keluarga pasti ada konflik. besar atau kecil. ada konflik sehari. ada yang bertahun. ada yang sampai mati berkonflik. setiap orang ada masalah. setiap keluarga ada musibah.

ada perkara boleh dimaaf. ada perkara takkan dimaaf.
setiap hati yang keras pasti ada mata yang berkaca.
setiap ego yang tinggi pasti merana akhirnya.
yang menang adalah mereka pemaaf.

setiap keluarga pasti ada ujian. sabar itukan suruhan tuhan. seperti aku cakap tadi. yang menang adalah mereka yang pemaaf. yang rugi adalah mereka yang sombong.

setiap orang ada marah. setiap orang ada samsengnya.
kau kata ada geng. abis tu aku ni takde geng.
sini tempat aku.
aku boleh panggil orang untuk pukul kau.
aku boleh panggil orang untuk robohkan istana kau.
sebab di sini tempat aku.
aku kerja sini. aku ada kawan disini.

tapi aku bukan begitu. gaduh bukan caranya.
sabar itu jawabnya.
tuhan kan ada. zaman sekarang ni bayar pun dah cash.
hari ini kau marah orang, esok kau kena marah balik.
hari ini sakitkan orang tua, esok anak kau balas balik.
kan bayar tunai.

lagi takut kalau tuhan bayar ansuran.
tetiap bulan dapat balasan.
anak sakit, duit takde, tekanan jiwa, panas baran.
sedar-sedar dah gila. lagi takut.

ego dan marah tu tak bawa ke mana.
lagi kau ego, lagi kaya. marah adik, dapat BMW. marah mak, dapat jet.
aku pun nak marah macam tu.

janganlah sisihkan keluarga.
kau kenal seorang lelaki 3 tahun.
kau tinggalkan keluarga yang dah kenal 28 tahun.
kau baru nak bela anak setahun jagung
nak disamakan orang dah bela cucu
gila ke?

dalam hidup ini sebolehnye elakkan sengketa.
kalau boleh berdamai sekarang. terus buat.
nyawa tu bukan boleh ditunda esok.
kalau sempat ampun alhamdulillah.
kalau mati kena langgar?
orang lain mati senyum.
awak muka hitam.

aku. diam je.
tak pernah seumur hidup marah orang sangat-sangat macam hari tu.
sampai tido malam pun jantung laju lagi.
sampai tulis ini pun jantung laju lagi.
orang ada iman mana boleh marah-marah.
orang takde iman je suka marah-marah.

hal seperti ini aku anggap ujian.
bila dah meletup baru tau.
sapa marah sapa sabar.
sapa sombong sapa akur.
ooo.. rupanya ada orang tak hormat mak.
ooo.. rupanya ada orang sayang mak.
ooo.. rupanya ada buah busuk dalam sebakul buah.
kalau mak suruh buang buah busuk tu. aku buang je.
nanti sebakul buah terjangkit busuk. susah.

elok-elok orang tak tau. jadi tau.
elok-elok orang tak terhidu. jadi umpat.
kalau mak tanya aku.
aku jawab jangan buang asingkan je.
lama-lama dia tau sendiri.
benda busuk sapa nak dekat.

sapa faham cerita ini. fahamlah.
sapa tak tau. baca ajelah.
cerita ini takkan ada siri.
sebab dah letih jantung ini laju sangat larinya.
pasni nak buat cerita suka-suka je.
cerita sakit hati ni... letih.

+ :
tak kiralah sapa anda. hormatlah orang lain.
turut kata suami dapat pahala.
tapi hormatlah ibu yang lahirkan kita.