Monday, July 20, 2009

kisah jiran baru

hari sabtu yang tenang. aku baring di depan tv sambil tengok cerita hindustan yang tak pernah aku tengok sampai habis. si manis masa tu sangat kecil. hanya tau tido aje. isteri di dapur goreng KFC. tak pun tengah panggang pizza. biasalah. kami kan orang kampung yang moden.

"assalamualaikum" suara perempuan
sapa pulak yang datang ni. mesti orang jual-jual.
aku cakap dalam hati.

dari bayang-bayang nampak kelibat wanita bertudung menjinjit beg plastik

dalam posisi masih baring aku jerit.
"TAK NAK..TAK NAK!"

sunyi sekejap. tapi aku nampak wanita itu tidak berganjak.
"TAK NAK..TAK NAK!" suara aku lagi keras.
aku hampir bangun nak tengok penjual tu.

skali penjual cakap, "saya jiran sebelah!"

hampir lemah lutut aku. dengan tersengeh kerang busuk aku terus panggil isteri di dapur. jiran baru kita datang. aku dengan malunya terus hilangkan diri buat-buat minum kat dapur.

rupanya jiran baru. datang bawak kerepek. kawan sekolah isteri aku plak tu. sapa suh bawak kerepek bungkus dah kena cop penjual kerepek. lain kali bawak la kerepek dalam pinggan.

mula daripada itu aku dah segan jumpe jiran baru tu.
jiran kerepek namanya.

tu belum aku cerita jiran kerepek tu datang beraya. dah nak sampai depan rumah aku pegi tutup pintu pulak. haha.. yang itu tanak cerita la. sebab jiran kerepek aku tu baik orangnya.

4 comments:

sri said...

aattteeekkk...lawaklah tekk..hahhahahaha!!!

AjuA said...

jiran kerepak kaki skodeng.. haha..

sri said...

hahahahhahahaha..atek x baek laa..raya nanti ken amintak maap!

atras said...

Kah2 bro..lawak giler ko ni..x pasal2 je jiran ko tu terpinga2 kih2..