Friday, August 13, 2010

dzun nun al misri

beliau ini ialah seorang handal dalam bidang keruhanian dan termasyhur kerana warak, salih dn ibadatnya. penduduk mesir banyak yang mengganggap beliau ni sebagai tukang bidaah dan beliau ditentang oleh orang-orang yang anti dengannya.

bagaimana dia termasuk dalam bidang keruhanian atau kesufian ini?
begini ceritanya.

ada seorang hamba allah memberitahu dia baha seorang wali allah yang besar telah menggantungkan dirinya tunggang balik pada sepohon pokok. jadi si dzun nun pun pergilah berjumpa dengan wali allah itu dan bertanya kenapa menyiksa diri sampai macam tu.

kedengaran wali allah tu berkata pada diri sendiri;
"wahai badanku! selagi kamu tak patuh kepada ruhani ku. akan aku hukum kamu hingga mati!" dzun nun menangis melihat hal tu.

wali allah itu berkata pada dzun nun;
"siapakah orang yang berdosa itu yang menangis dan kasihan kat aku?"

dzun nun pergi ke depan wali allah itu dan memberi salam dan bertanya kenapa dia menyiksa badan. wali allah itu menjawab;
"badanku tak diam dalam ibadatku kepada allah. oleh itu aku hukum dia"

dzun nun berkata;
"saya sangka tuan telah membunuh orang atau membuat dosa yang besar"

wali allah kemudian berkata;
"tidak ada dosa yang paling besar daripada berkawan dengan ahli dunia kerana semua dosa terbit dari berkawan dengan mereka"

dzun nun berkata;
"tuan benar-benar wali allah yang soleh"

wali allah itu menjawab;
"jika kamu hendak bertemu wali allah yang soleh. pergilah ke bukit itu"

maka si dzun nun pun pergilah ke bukit yang dikatakan itu. di sana dia berjumpa dengan seorang sufi dan sebelah kakinya bercerai dari badannya. kaki yang bercerai itu tergelimpang di depan pintu dan telah busuk di makan ulat. su fi itu sedang duduk mengenang allah di biliknya. dzun nun bertanya apakah maksud perkara ganjil yang dilihatnya itu.

maka si sufi itu menjawab;
"satu hari aku duduk dibilikku. sedang duduk aku terdengar bunyi kaki seorang gadis melangkah. gadis tu sedang berjalan disitu. masa tu timbullah nafsu di hati. aku pun bangun melihat dia. tiba-tiba terdengar satu suara -

"tidak kah engkau malu menghambakan diri syaitan setelah engkau menghambakan dirimu kepadaKu semenjak 30 tahun yang silam?"

suara ketuhanan itu menyindir aku. oleh itu kaki aku yang tengah langkah bendul kerana tujuan jahat tadi aku potong!"

sufi itu bertanya kenapa nak jumpa dia yang berdosa tu. kalau nak bertemu dengan wali allah sebenar, naik ke atas bukit lagi dan akan berjumpa dengan orang yang benar-benar wali allah.

oleh kerana dzun nun tak mahu naik lagi, jadi dia minta sufi itu menceritakan tentang wali allah itu.

wali allah itu menceritakan bahawa telah bertahun lamanya wali allah itu tinggal di atas bukit itu. semasa ia tinggal disitu, pada satu hari datanglah seorang hamba allah melihatnya dan berkata bahawa dia janganlah mengharapkan sedekah orang untuk hidup tetapi carilah nafkah sendiri.

semenjak itu, wali allah itu tidak mahu meminta sesuatu dari manusia lagi. kadang kala dia tak makan langsung. tetapi lama kelamaan dengan kehendak allah dia diberi rezeki oleh allah melalui lebah yang memberinya makan madu. lebah-lebah itu datang dan menggugurkan madunya untuk wali allah itu. dan itulah yang dimakannya dan menghilangkan lapar dan dahaga.

si dzun nun sungguh terpesona mendengar cerita ganjil itu.

semasa dia turun dari bukit tersebut, dzun nun lihat seekor burung buta bertenggek atas dahan pokok. terlintas di hatinya hendak tahu bagaimana burung itu dapat makan. tiba-tiba burung itu turun ke tanah dan mematuk tanah itu dengan muncungnya. setelah tanah itu digalinya maka di situ dilihatnya ada jagung dan besin emas mengandungi air. itulah yang dimakan burung itu. kemudian tanah itu balik seperti biasa semula. burung itu pun balik terbang ke dahan pokok itu.

selepas peristiwa itu, dzun nun bertambah yakin bahawa sesiapa yang sentiasa mengenang allah, dia akan diberi allah rezeki dan dipelihara oleh allah dan dzun nun tidak akan berlindung kepada yang lain selain allah. semenjak itu dia tidak lagi menghiraukan hal keduniaan dan terus menyebut nama allah sentiasa dan menjalankan amalan keruhanian.

satu hari, dzun nun sampai ke satu terusan. dan berwuduk di situ. dilihatnya hampir dengan terusan itu ada satu istana yang indah dan di serambi istana itu berdiri seorang perempuan cantik. dzun nun minta perempuan itu bercakap.

kata perempuan itu;
"bila saya lihat tuan dari jauh, saya sangkakan tuan gila. bila tuan hampir, saya lihat tuan ini seorang alim. apabila tuan datang hampir lagi, saya anggap tuan ini seorang yang bercahaya jiwanya. tapi bila tuan bercakap kepada saya, maka saya menganggap tuan bukan gila, bukan alim dan bukan jiwa yang bercahaya"

kenapa kata begitu, tanya dzun nun.

"jika tuan gila tentu tuan tidak berwuduk, jika tuan orang alim, tuan tentu tidak akan melihat saya, jika tuan jiwa bercahaya, tuan tidak akan melihat kepada lain selain allah"

setelah itu perempuan itu pun ghaib. dia menganggap peristiwa itu sebenarnya adalah kerana kehendak Allah jua.

"satu hari saya pergi ke sebuah bukit" kata dzun nun. "disitu saya lihat banyak orang sakit sedang duduk menunggu seorang wali allah yang tinggal di sebuah gua berhampiran. wali itu hanya keluar melihat dunia hanya sekali dalam tahun. setelah keluar dia pun memandang langit dan kemudian menghembuskan nafasnya kepada pesakit-pesakit. orang sakit itu pun akan sembuh kembali. saya pun menunggu ketibaannya. apabila ia keluar, saya lihat mukanya bersinar. meskipun ia telah tua, namun rupanya sangat hebat.

dia pun memandang ke langit, orang-orang sakit itu pun datang kepadanya seorang demi seorang. dia akan menghembus orang sakit itu dan sakit mereka akan sembuh. setelah habis upacara itu saya pun bertemu dengannya. sebelum ia masuk ke tempatnya saya sempat memegang pakaiannya dan berkata padanya

"tuan telah menyembuhkan penyakit manusia, saya ini sakit ruhani. harap dapat tuan sembuhkan sakit saya ini"

wali allah itu menjawab:
"dzun-nun, jauh dari aku dan jangan pegang pakaian aku. tinggalkan aku. jika tidak, allah akan bebankan aku untuk menjaga kau dan kau menjaga aku dan hilang dari sesama antara kita?"

selepas berkata demikian dia pun terus masuk ke dalam gua.

dzun-nun berdakwah selama 30 tahun dan hanya seorang yang mengambil faedah darinya. orang itu adalah seorang putera raja. putera raja itu pernah bertanya jalan untuk menuju allah.

zdun-nun menjawab:
"ada 2 jalan. satu jalan panjang dan satu jalan pendek. jalan yang panjang memerlukan kita meninggalkan dunia, meninggalkan hawa nafsu dan menghindari dosa. jalan pendek ialah, meninggalkan apa saja selain allah"

putera raja itu memilih jalan pendek. dan beliau menanggalkan pakaian rajanya dan memakai pakaian kasar dan terus ke hutan dan di sana dia mendapat nur ketuhanan.

dan Dzun-nun berkata :
"wali allah tidak pernah tamak kepada wang"

kisalh noorkumalasari - 2

cerita ni adalah sambungan dari bahagian satu
baca kat sini kisah noorkumalasari 1

apakah kelebihan atau kekurangan bertudung ni?
takde sapa nak bagi saya peluang berlakon kecuali saya bukak tudung depan kamera. saya cakap tak boleh buat macam tu "kerana allah".

adakah dengan memakai tudung memberi kesan kepada kehidupan harian di rumah kat tempat kerja atau keadaan sekeliling?
ya betul. tudung ni sebahagian dari saya. bak kata orang; kulit kedua. benda ni juga selari dengan keinginan saya untuk menjernihkan hati dari sebarang kekotoran. saya rasa Allah lebih dekat dan saya tanak kehilanganNya lagi.

ada orang komen tak tentang tudung ni? ape diorang cakap?
diorang sibuk tanya camne nak ikat tudung tak guna pin. budak-budak muda ada yang cakap "akak nampak cun dan stylo le". yang tua-tua cakap "alhamdulillah" dan minah arab kalau nampak saya akan merasakan saya seperti mereka.

ada tak terima layanan best kat jalanan?
ofkos. diorang nak tandatangan otograf.

ada tak rasa terancam bila dah bertudung ni?
ehh.. takde. cuma ada sekali sorang lelaki arab rasa tak selesa sebab dia rasa tak sesuai nak hang out kat majlis yang bukan ajnabis dia bila tengok pakaian saya yang dah bertudung jubah ni. pastu pulak ada beberapa pompuan yang tak bertudung rasa selesa saya ada kat majlis tu sebab bila ada orang bertudung jubah macam saya, lelaki-lelaki miang yang tangan tak duduk diam biasanya jadi baik pulak sebab ada saya.

apalah maksud bertudung bagi awak?
kemurnian - cintakan Allah.

ape yang awak suka bila orang nampak awak bertudung hijab macam ni?
saya harap mereka melihat ciptaan milik Allah yang maha kuasa.

ape yang awak rasa bila orang tengok awak (bila bertudung macam ni)?
sebahagiannya nampak saya seperti fanatik.

kenapa ye pompuan kena tutup lebih dari lelaki?
boleh tak awak bandingkan epal dengan pisang.

sesetengah orang pikir, pompuan bertudung ni adalah cara lelaki kawal perempuan. pergerakan dan seksualnya. ape awak rasa tentang hal ni?
Sebaliknya, ada banyak kes di mana suami melarang isteri mereka daripada memakai tudung. Sedih jugak la bila ada pompuan kena macam ni. gangguan seks ni semakin tertutup semakin orang ingin tahu. tapi lelaki biasanya tak miang kat pompuan yang bertudung sebab tindakan diorang tu akan memalukan diri diorang sendiri.

adakah kalau dah bertudung bermakna tak bebas macam pompuan yang tak bertudung?
kalau saya seorang pelari pecut 100m wanita, mungkin saya akan berlumba dengan lelaki. tapi saya tak buat macam tu. saya rasa lebih bebas bila saya ikut perintah Allah.

si Fatima Mernissi (aktivis Magribi) mengatakan kalau dah bertudung maknanya pompuan tu tak boleh keluar sangat.ape awak rasa tentang hal ni?
masa zaman nabi dulu, orang pompuan boleh keluar tanpa kebenaran suami. nak keluar pun dengan syarat diorang bertudung. orang pompuan juga boleh keluar rumah selama mana diorang suka selagi mahram ada disisinya. kalau tak buat macam tu dia tak ikut sunah. jika dia ada dosa dia perlu minta maaf.

Wallahu'allam. Hajjah Noor Kumalasari

sumber : http://intan50.fotopages.com/?entry=734884

Thursday, August 12, 2010

Kisah tauladan Azmil Mustafa

sempena bulan ramadhan yang penuh dengan bazar dan aktiviti masjid, gua dengan ini akan menyiarkan cerita-cerita kopiah je untuk lu orang baca.

bermula dengan cerita ini Ali Setan ini.

APABILA disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , 'berkat' daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. Azmil, 55 (umur yang dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan artis di Malaysia yang melakukan 'penghijrahan' daripada kehidupan yang penuh 'lagha' kepada pengabdian diri kepada Allah. Penampilan terakhirnya adalah sebagai Pengiran Demak dalam filem 'Puteri Gunung Ledang'; watak yang diilakonkan setelah syarat-syaratnya yang ketat diterima penerbit. Duda (mempunyai seorang anak dengan bekas isteri pertama dan empat dengan isteri kedua) dari Shah Alam, Selangor ini telah musafir ke Syria sejak setahun lalu untuk mempelajari bahasa Arab dan ilmu agama. Wartawan Global Media Channel (GMC) berkesempatan menemuramah Azmil di Kota Bharu (beliau kembali ke Malaysia sempena cuti semester pengajiannya) yang hadir memenuhi undangan untuk menyampaikan ceramah kesedaran Islam anjuran PAS Kawasan Ketereh.

Kenapa saudara memilih untuk ke Syria?

Saya buat solat hajat, minta dengan Allah, saya nak cari tempat belajar, Allah berikan petunjuk belajar di Syria. Dengan duit yang saya dapat dari menyampaikan ceramah-ceramah kesedaran Islam sebelum itu di Malaysia, saya terbang ke Syria dengan anak-anak saya. Saya belajar Bahasa Arab di Maahad Taalim Lughatal Arabiah Lil Ajnabi (Institut Pengajian Bahasa Arab Bagi Orang Asing).Kalau saya terus masuk kelas (pengajian agama) anjuran syeikh-syeikh pun saya tak reti Bahasa Arab. Jadi saya belajar Bahasa Arab dahulu. Sementara itu saya belajar Al-Quran, tajwid dan tasmi' dengan syeikh-syeikh. Saya juga belajar dengan pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Syria.

Sejak bila sebenarnya saudara ke sana ?

Sudah setahun. Saya pergi redah sahaja. Tak ada buat rancangan. Dengan empat orang anak saya turut bersama (tiga perempuan dan seorang lelaki). Yang sulung kemudiannya balik untuk mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini. Jadi kekallah tiga orang yang tinggal bersama saya di sana. Anak saya Noramalia Batrisya ,15, dan Mohd. Bazli Shafri, 13, belajar di Jami' Abu Nur, sebuah kolej Islam antara yang termasyhur di Syria. Yang kecil baru masuk umur tujuh tahun dan belajar di darjah satu. Enam bulan pertama mereka dimasukkan dalam kelas bahasa Arab. Tidak ada masalah untuk mereka mengikuti pengajian dan sekarang sudah fasih berbahasa Arab. Saya amat puas hati dengan perkembangan mereka.

Puas hati macam mana?

Dengan perubahan perwatakan. Di Malaysia, dekat Shah Alam tempat kami tinggal dahulu banyak pengaruh yang tidak sihat. Cara hidup moden . Tapi di sana mereka mengaji Quran tiap-tiap hari, solat tidak tinggal dan pergaulan dijaga. Malah mereka sempat menasihati kakak yang pulang ke Malaysia "jangan tengok lelaki" bukan berkawan, tengok pun mereka tak bagi. Di sana pergaulan antara lelaki dan perempuan amat dibatasi. Kita payah nak lihat pergaulan secara bebas berlaku . Duduk satu meja pun tak ada. Kalau di Yaman, negeri yang berjiran dengan Syria, dalam bas kalau hanya ada seorang wanita yang menjadi penumpang , yang lelaki tidak akan naik dan sanggup tunggu bas yang lain datang untuk dinaiki. Bimbang timbul fitnah walaupun hanya sebagai penumpang. Masing-masing sangat prihatin untuk menjaga perkara ini.
Antara perubahan yang ketara saya dapat lihat adalah pada anak perempuan saya, Noramaliya. Dia sebenarnya pelajar yang lemah. Semasa bersekolah di Malaysia, biasanya dia mendapat kedudukan 35 ke bawah. Dulu tinggal di Shah Alam, dia selalu ponteng sekolah. Tengok wayang di KLCC.Pergi ke sekolah tapi dalam beg ada pakaian lain untuk ditukar. Itu dah memang menjadi tabiat pelajar sekolah di Malaysia.
Sampai di Syria, dia jadi pelajar yang terbaik. Padahal dalam kelas ada pelajar-pelajar luar negara yang lain seperti dari England, Afrika Selatan, Kazakhstan , China dan lain-lain. Dia yang muncul pelajar terbaik

Bagaimana saudara menyara kehidupan di Syria?

Tidak ada pendapatan tetap tapi saya sangat bernasib baik kerana mendapat bantuan. Saya diberi tempat tinggal percuma oleh seorang Syeikh di sebuah apartmen di pinggir Damsyik. Saya akui duit pun tak banyak tapi diam tak diam sudah sampai setahun saya di sana dan tidak timbul sebarang masalah besar. Kita kena yakin rezeki itu datang daripada Allah. Ada saja duit yang masuk. Sentiasa ada bantuan diterima kerana saya dan anak-anak dikira orang yang sedang menuntut ilmu. Malah ia sampai ke tahap saya kadang kala terpaksa buang makanan yang diberi oleh jiran kerana terlampau banyak. Dan di sana kita yang pergi belajar dengan Syeikh ini bukan kita yang membayar Syeikh tapi mereka pula yang memberi duit pada kita. Perkara ini sudah jadi kebiasaan orang Syria . Jika tidak pun, dia akan beri kita roti setiap kali pergi belajar. Pergi solat Jumaat pun dapat duit. Budaya memberi amat dititikberatkan. Paling kurang, yang dewasa akan menyediakan gula-gula dalam poket untuk diberi kepada kanak-kanak. Saya juga terkejut kerana kadang-kadang menerima sumbangan yang nilainya mencecah RM1000. Kalau yang kaya lebih lagilah mereka sumbangkan. Anak kepada Syeikh yang menyediakan rumah percuma untuk saya pernah menyumbang jutaan ringgit kepada fakir miskin dalam bulan Ramadhan.

Kenapa saudara fikir perubahan-perubahan positif sama ada kepada anak atau saudara sendiri boleh berlaku? Adakah perbezaan antara Syria dan Malaysia ini begitu ketara sekali sedangkan kedua-duanya adalah bumi orang Islam?

Bumi Syria ini ada kelebihan. Saya daripada kecil sampai besar memang belajar di sekolah yang tidak berasaskan kepada Islam. Saya menuntut di dua buah sekolah mubaligh Kristian iaitu La Salle Institution dan St John Institution. Dari situ saya menyambung pula pelajaran ke Indiana University di Amerika. Daripada kecil sehingga dewasa, saya tidak pernah belajar dan khatam al-Quran. (Di Amerika , Azmil belajar dengan pengkhususan dalam penerbitan televisyen, radio dan filem. Beliau hanya tinggal tiga lagi jam kredit untuk dihabiskan sebelum dihantar pulang ke Malaysia oleh Jabatan Imigresen Amerika. Tindakan itu diambil ketika Amerika membuat penapisan orang-orang Islam dari negara luar berikutan kemenangan kumpulan Islam (Syiah) menjatuhkan kerajaan beraja Shah Mohammad Reza Pahlavi. Azmil dikesan bekerja sambilan walaupun syarat hanya membenarkan pelajar luar yang mempunyai 12 kredit atau lebih sahaja untuk berbuat demikian. Ayahnya Dato? Mustapha Kamil Yassin, bekas pensyarah di Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia tidak mahu Azmil mengambil biasiswa kerana kedudukannya sebagai kakitangan kerajaan gred A
Mula-mula saya berubah dulu nak baca surah al- Fatihah pun tak boleh. Kena baca mengikut tulisan rumi. Nak sembahyang semua ayat kena ditulis ke huruf rumi. Tak pernah dapat hafal. Sehinggalah apabila saya ke Syria. Di sana, anak-anak saya belajar Al-Quran dengan seorang syeikhah (ustazah) di rumahnya. Selepas sebulan syeikhah tersebut datang melawat ke rumah. Dia mahu melihat keadaan keluarga macam mana. Bila datang dia meminta saya mengajar anak-anak. Dia suruh saya baca satu surah. Bila "check" ayah baca pun tak betul, dia pun minta anak muridnya yang lain tolong ajarkan anak-anak saya. Tapi alhamdulillah berkat mengaji tiap-tiap pagi, kini saya sudah boleh menghafal satu, dua muka surat dengan senang. Ini memang saya pelik. Saya rasa ini memang kesan tinggal di bumi Syam (Syria), bumi para anbiya'.
Dahulu negara ini tertutup. Sebab ia mengikut pengaruh Rusia. Jadi negara lain menyisihkannya. Apabila Syria disisihkan, ia sebenarnya terselamat. Macam di Malaysia, apabila dibuat dasar terbuka, semua pengaruh dapat masuk, ia merosakkan kita. Budak-budak sekarang budaya sendiri pun tak kenal . Dan dia tak mahu ikut. Dia lebih seronok ikut budaya asing, budaya Barat. Budaya ini di Melayukan dengan bahasa. Tapi isinya tetap dari pengaruh yang menyimpang dari ajaran Islam.

Adakah kerana saudara bimbangkan keadaan begini sehingga sanggup membawa anak-anak jauh dari Malaysia ?

Sebab benda inilah saya bawa anak-anak keluar. Bila saya bawa anak-anak keluar, ada kawan-kawan yang tegur saya " Jadi anak kamu ini tidak ada SPM. Macam man nak cari kerja?" Saya jawab balik, "Rezeki itu kerana Allah bukan kerana SPM". Orang ada SPM pun berlambak tak ada kerja. Ada ijazah UM pun tak ada kerja. Ada Master USM pun tak kerja. Kita kena ingat rezeki itu dari Allah. Sekarang anak-anak saya sudah hafal Juzuk Amma. Saya percaya dalam tiga empat tahun lagi, Insya Allah satu Quran tu dpat habis dihafal. Itu lebih berharga. Kalau dia jadi arkitek atau jurutera tapi Quran pun tak tahu buat apa. Macam saya dulu jadi pengarah filem tapi Quran pun tak tahu, buat apa?

Memberi pendidikan Islam pada anak-anak sehingga sampai berhijrah ke Syria. Orang lain mungkin tak berpeluang berbuat demikian macam saudara?

Saya rasa kalau kita ajar anak kita cara Islam tak ada kekurangannya bagi saya. Malahan Allah mungkin akan mecurahkan kemudahan kepadanya. Sekarang kita kongsi raya, kia kongsi hukum, kongsi taraf atau standard Islam dengan yang lain. Kita membandingkan ajaran Islam dengan yang Barat. Kalau tak seperti Barat, kita anggap standard kurang. Kita campur aduk hukum Allah dengan hukum kafir. Inilah yang saya nampak masalah kita pada hari ini. Ini pun nak berlaku di Syria pada hari ini. Kalau di negara kita lama dah dijajah 500 tahun dahulu dan kita masih ?terjajah?. Syria ini dia baru terbuka tak sampai 10 tahun. Jadi generasi dia sekarang dia baru rosak. Kalau kita di Malaysia, kerosakan bermula sejak dari generasi bapa kita dahulu. Mareka agungkan England dan Amerika. Tetapi bagi saya , kalau orang Syria nak ikut barat pun, agaknya kena juga dengan fizikal mereka itu. Tapi kita Melayu pun nak mata warna biru, rambut warna perang. Tak kenalah. Nampak janggal sangat kalau yang Melayu nak tiru.

Bagaimana kita hendak menghadapi perubahan budaya sebegitu ?

Di Syria, guru-guru yang pegangannya kuat masih bertahan. Kita di Malaysia, lebih banyak yang kebaratan daripada Islam. Kita di sini mereka yang nak kepada Islam sedikit, yang nak kepada barat banyak. Dari sekolah itu yang diajar. Supaya kita bersedia dengan pengaruh dan sistem barat. Sekolah-sekolah kita, tamat persekolahan kita berpeluang belajar sampai ke universiti di Amerika, di England. Tetapi kalau kita keluar dari pondok atau sekolah agama, peluang sambung belajar itu tidak seberapa. Apa yang kita lakukan adalah untuk menyesuaikan diri kepada budaya barat. Dan ini kita tak sedar. Kita seolah-olah nak menyediakan diri masuk ke institusi dan sistem yang kerap kalinya meruntuhkan jati diri Islam.. Dan yang peliknya, orang tidak bimbang kalau yang keluar tingkatan enam sekolah biasa tak boleh baca Alif Ba Ta. Nak masuk sekolah tahfiz pun payah sebab tak kenal huruf walaupun tamat tingkatan enam. Benda ni dah berlaku sejak zaman dulu lagi dan kita tidak sedar.
Saya cakap kepada seorang sahabat di Syria kenapa kamu ghairah nak buka peluang kepada barat. Saya dah tengok keadaan di negara saya apa yang berlaku. Dia kata mereka pun nak moden. Moden apa? Moden nak tengok anak-anak terbuang di tong sampah. Moden nak tengok anak-anak mati sia-sia kerana terlibat denbgan lumba haram. Itu moden buat apa. Pembangunan sedemikian yang membangun hanya bangunan dan jalan raya. Akhlak runtuh. Akhlak diruntuhkan kerana nak mencantikkan bangunan dan jalan. Sebab itu fikirlah, kerana tak ke mana kita dengan pembangunan sebegitu.Kenapa remaja dan kita sendiri sebenarnya cenderung untuk meminati budaya hiburan? Sebab memang sudah disediakan sejak daripada dulu. Pendidikan dan cara hidup disediakan untuk membolehkan anak-anak bersedia menerima sistem yang menyimpang dari bukan untuk menjadi hafiz atau ulama'. Penyediaan dilakukan untuk membawa masyarakat ke arah keseronokan. Kalau kita tengok babak dalam filem Melayu, babak minum arak , berdansa, sejak dari zaman P Ramlee sudah ada. Sejak sekolah lagi , anak-anak dibiasakan dengan budaya Barat. Ada sukan gimnastik sampai terkangkang anak-anak diajar guru; sukan renang, jadi separuh bogel. Kita disediakan untuk menerima budaya barat. Mana kita amalkan hukum syariah ? Itu masalah kita.Pada pandangan saudara, masalah keruntuhan akhlak ini bagaimana nak diselesaikan? Sekarang kita taat pada hukum yang tidak berpaksikan Islam. Undang-undang yang dimulakan oleh British dahulu. Cuba kita gunakan hukum syariah, saya percaya gejala sosial yang teruk dalam negara dapat dikurangkan sebab kita menyediakan masyarakat untuk ke akhirat. Sekarang kalau membabitkan hukum Allah, ia dikira hak persendirian. Anda hendak buat atau tidak, itu pilihan anda sendiri.Tapi mereka (kerajaan) tak galakkan pun. Itulah masalah sekarang.

Bagaimana kita nak menyedarkan masyarakat?

Islam ini mesti dijalankan bermasyarakat. Tapi tanggungjawab itu tetap pada diri sendiri. Kita sendiri mesti mulakan dahulu . Contohnya kita dilatih berpuasa sama ada di dalam atau dil luar rumah. Walau di mana pun kita tahu Allah melihat.
Sebab itu kita kena buat pilihan. Dua sahaja pilihan kita. Sama ada ikut jalan Allah atau ikut syaitan.Tidak ada jalan tengah. Tidak ada kompromi. Setiap benda yangt berlaku dalam masyarakat dunia hari ini kita kena buat pilihan antara yang benar dengan yang tidak. Gunakan akal. Islam ini agama untuk yang tahu berfikir. Bukan taat buta tuli. Kalau kita gunakan akal fikiran baru kita sedar. Kita kena fikir tentang keesaan Allah. Ini yang kita kena ajar anak-anak. Sekarang apa yang diajar kena cari duit banyak-banyak. Bila ikut cara Islam barulah ada keberkatan.

Berbalik kepada dunia hiburan, adakah tidak ada ruang sebenarnya untuk ia menjadi lebih baik?

Boleh kalau industri kita industri yang beriman. Tapi industri kita meniru Bollywood, Hollywood, Hong Kong dan lain-lain. Kita menuju ke arah keruntuhan. Ini yang bahayanya.

Nasihat kepada rakan artis

Pendek sahaja ; Allah melihat apa yang kamu buat.