Wednesday, January 02, 2013

Tips kehidupan

2013 dah masuk. Jadi gua kongsi satu maklumat best tentang idup. Harap korang pun bole guna petua ni

Kesihatan:
1. Minum banyak air
2. Makan sarapan macam raja, makan tghari macam permaisuri, makan malam mcm pengemis
3. Banyak makan makanan dari pokok, kurang makan makanan yang dikilang
4. Idup dengan bertenaga dan bersemangat
5. Sentiasa ada masa untuk solat, doa, zikir
6. Banyakkan bersukan
7. Banyakkan baca buku
8. Diamkan diri paling kurang 10 minit setiap hari
9. Tidur 7 jam
10. Ambik masa 10-30 minit untuk berjalan. Masa berjalan lebihkan senyuman

Personaliti
11. Jangan bandingkan idup ko dengan orang lain. Kehidupan setiap orang berbeza
12. Tidak berfikir negatif terhadap benda-benda yang ko taktau.
       Sebaliknya masukkan tenaga yang positif kepada hal-hal semasa
13. Jangan berlebihan. Kontrol setiap perbuatan
14. Jangan terlalu serius
15. Jangan buang masa dengar gosip atau khabar angin
16. Dengki tu membazir masa. Ko dah dapat pun ape yang ko nak
17. Lupakan hal lepas. Jangan mengungkit hal lepas pada pasangan.
      Benda-benda camtu akan memusnahkan keseronokan akan datang
18. Kehidupan ni pendek je. Jangan buang masa membenci orang
19. Biarlah hal yang lepas jadikan pengalaman untuk hari akan datang
20. Jadi diri sendiri
21. Kegembiraan hak masing-masing. Bergumbiralah..
22. Kehidupan umpama sebuah sekolah dan kita pelajarnya.
      Masalah adalah sebahagian daripada ko-kurikulum yang muncul dan hilang


Sosial
23. Keraplah telefon ahli keluarga
24. Bagi sesuatu yang baik (nasihat, belanja, pendapat dll) untuk orang lain
25. Maafkan semua orang untuk semua perkara
26. Lebihkan masa bergaul dengan orang yang berumur lebih 70 tahun
      (untuk mendengar nasihatnya) dan kurang 6 tahun (untuk bermain dengannya)
27. Cuba untuk mengembirakan paling kurang 3 orang setiap hari
28. Banyakkan memberi, kurangkan menerima
29. Keluarga dan kawan yang akan menjaga ko ketika sakit.
      Kerja / bos takkan menjaga ko

Kehidupan
30. Buat perkara yang betul
31. Jauhkan dari perkara yang tak berguna dan tak seronok
32. Allah yang menyembuhkan segalanya. Tawakal je
33. Tak kiralah ape yang ko rasa atau dapat dalam sesuatu hal.
      Yang penting jangan putus asa. Tuhan ada plan lain untuk ko
34. Perkara yang terbaik dalam hidup ko blom datang lagi. Sabar
35. Sentiasa bersyukur setiap pagi
36. Jika hati gembira, kehidupan ko mesti ceria ^_^