Tuesday, June 30, 2009

moto beso

tahun lepas aku hampir sangat membeli kawasaki 250r. harga dalam 20k. deposit 5k dah bleh keluar. bebulan 250 selama 5 tahun. aku pernah jejak moto tu kat welly batu caves. sampai ambik cuti semata-mata pegi usha moto.

mane lagi aku pegi? naza bikes tepi highway. sampai sesat-sesat nak masuk situ. welly jalan meru paling kerap la aku singgah. sampai tokei cam muka aku. kat cheah moto kat klang tu pun aku gi. siap try. tunjuk kat atek.

"macam rxz je!" atek cakap.

terus aku tak jadi beli. aku dah la ada kenangan terindah dengan rxz tu. nanti nangis plak. lepas tu aku langsung tak bukak cerita moto besor. sekarang aku guna lagenda 750cc. Kelajuan maksima adalah 80km je. kalu try 100km/j ada cam bau hangit.

setiap kali balik mesti lalu depan welly jalan meru dan mesti pandang. kot ada moto baru ke. bole gak singgah. tapi seminggu dua ni ada satu moto beso baru sehala dengan aku. pulang ke meru. dari tepi FZ1. jenama yamaha. aku pun tak tau ni 600cc ke, 1000cc ke atau 750cc cam moto aku. yang aku tau moto ni gagah dan laju amat.

aku pernah sekali kejar motor ni. dapat. itu pun masa lampu isyarat. tapi takdelah sebelah sangat. aku park belakang sikit. respek sikit moto baru. bila lampu hijau aku terus pecut tak pandang belakang dan 2 saat kemudian aku tercicir gak kat belakang.

dalam hati. laju moto ni. aku kena carik maklumat.

esok aku carik kat google. FZ1. gambar serupa. malah lagi cun. bila tengok harga.
aiseh. 81 ribu daaa.. aku ingat 5 ribu cam lagenda 750cc aku. terus layu. tapi jangan lupa. petang ni aku mesti potong sampai berjaya.

pasal blog ni

satu hari yang rileks.

"ko tulis cerita kat blog ni sapa yang baca?" tanya sorang kawan.

"sapa yang nak baca la. lebihnya pada anak aku. dah besar nanti kalau aku takde sekurangnya dia boleh baca tulisan ayahnya"

"ooo.."

Monday, June 29, 2009

kerja sampai gila

dulu aku terkena sindrom gila kerja ni. penyakit ni memang ada kat semua orang. lagi-lagi yang melibatkan pulangan yang banyak.

teringat masa kat ttdi dulu. aku keje ngan en. halim sampai tido kat pejabat. sam pun sama. masuk pejabat tengahari dan balik awal pagi. dulu aku takde life. aktiviti malam adalah skodeng apartment tak jauh dari opis. siap ada teropong yang ntah sapa bawak.

tu masa kat ttdi. lepas tu aku kerja di gomen sampai sekarang. dah 10 tahun. 9 tahun dulu, gila kerja aku ni memang sampai tahap luarbiasa. aku kerja balik pukul 5 petang. malam sambung kerja partime kat KL. pejabat en.samsul buat multimedia bank negara. pertama kali pakai komputer mac. kekok habis. balik kerja kul 5 pagi dari KL terus ke shah alam. 2 jam tido. pastu mandi pegi keje cam biasa.

kerja sampai pagi adalah rutin aku dulu. seminggu 2 kali mesti ada. aku cuma jumpa mak pagi kejap. petang kejap. semua orang pejabat sayang gila kat aku. lagi-lagi bos. hidup mati organisasi pejabat adalah di tangan aku. duit pun takdelah masyuk sangat. tapi mewah la.

ada satu hari tu aku eksiden. cina mana ntah tak perasan langgar blakang rxz aku. dan itulah kali terakhir aku nampak selipar adidas aku dengan helmet apollo. aku masuk hospital. koma beberapa jam. tak bangun dari katil 1 bulan, tak berak 3 minggu. operate badan 8 jam dan cuti kerja 6 bulan.

sapa jaga aku?
bos. dia jenguk sekali je. itu pun orang bawak.
kawan opis. adalah datang tetiap minggu kat hospital.
nurse. mestilah diorang sayang aku. atas katil ada majalah mangga, mastika, remaja, kereta, berita. jaga ada makna tu.

yang jaga aku siang malam. bancuh milo pagi-pagi. angkat air kencing aku. suap aku makan. belikan aku majalah mangga. ulang alik hospital rumah gilir-gilir jaga adalah ~ keluarga aku dan atek. masa tu tak kawen lagi.

masa itulah aku tau nilai keluarga sebenar. walaupun aku jauh dari keluarga. tapi bila aku susah. sakit. keluarga juga yang akhirnya bantu. keluarga aku juga lah yang keluar duit beribu untuk operate. tapi dapat tuntut balik la cuma nak dulukan beribu tu.. sakit jugak la.

mana pergi bos yang sayang sangat ko tu? ada kat opis suh orang lain plak take over kerja aku. mana kawan-kawan opis yang ko jumpe 8 hingga 10 jam setiap hari? ada jugak kat opis membelasah pc aku dan tak reti tutup. masa tu hakikat life sikit-sikit lekat dalam jiwa.

kau diperlukan masa senang saja. bila sakit orang lain akan jaga kau.
orang lain itu adalah keluarga yang ko jumpa 10 minit setiap hari tu.

kau boleh kawan semua orang.
tapi belum tentu ada sorang yang akan kata 'hello' bila kau sakit.

kau boleh putus kawan sebab-sebab bodoh
tapi keluarga. akan jaga selagi kau hidup.

aku pun tak tau lah kot ada yang berbeza pendapat dari aku. tapi realiti aku inilah. keluarga harus utama selepas tuhan. duit boleh cari. tapi bila keluarga kau hilang, mati. duit banyak pun tak guna.

banyak orang menyesal sebab-sebab begini. jadi bila ada peluang bersama keluarga gunalah sebaiknya. jangan sibuk kerja. sebab bila kau sakit. kerja tu takkan tolong kau. keluarga juga yang kau cari.

hujung minggu

minggu lepas aku diperli bos kerana kurang bekerja hujung minggu. kami di pejabat kerja hujung minggu adalah seperti hari isnin dan selasa. sama saja. bezanya bebas pakai t-shirt. tak terkecuali aku.

masalahnya aku ni tak suka bekerja hujung minggu. di atas sebab-sebab sosial, kerohanian dan suka bantal yang sangat tinggi. sebenarnya rakan sekerja aku juga tak kisah aku datang keje ke tak sabtu ahad ni. aku ada takde ke. acara jalan jugak. bos aku tak tau ke kadar ot aku ni tinggi. sekurangnya aku dah menjimatkan duit kerajaan dengan tidak ot di hujung minggu.

bos tak tau ke aku di hujung minggu adalah hari yang paling sibuk.

sabtu. aku bangun kul 9. caca dah sibuk bergendang kat telinga. jerit jerit. aku mandikan dia. atek siapkan sarapan. mesin basuh baru mulakan kerja pertama. selepas mandikan caca, atek siapkan pakaian dia. aku jemur kain. makan. bawa caca ke kedai beli berita. jika hari itu tak ada sarapan. aku akan beli sarapan dan berita. aku penggemar kosmo. aku benci metro. cerita kosmo lebih riadah banding metro cerita rogol, rompak, curi, liwat. kadang kala pagi itu juga aku akan servis kereta. sebulan sekali.

tengahari. mesin basuh masih bekerja keras biasa lajak sampai pukul 2-3 petang. makan tengahari biasa masak. caca akan sepah rumah. aku akan menjemur atau membasuh kereta. orang basuh aku bayar. pukul 2 petang biasa atek akan bersiap mandi dan caca dah sampai ke hongkong. aku biasa rehatkan diri dengan membaca. berita atau majalah atau buku.

petang. jiran aku dah balik rumah. kami baru nak keluar. caca tu dah terbiasa keluar petang. jadi kalau tak bawak dia keluar memang masalah besar. dia akan jerit. nangis. meragam. gigit jari orang. atau tarik tisu gulung sampai habis. tak pun tabur bedak. mengelakkan pembaziran berlaku baik bawak keluar. aktiviti merayap bermula dan mesin basuh lesu di depan bilik air. sebelum keluar angkat jemuran yang kering kumpul yang basah jemur dalam rumah.

dan kami biasa keluar jam 5 atau 6 petang dan pulang 10 malam. itu rutin kami. belum masuk kakak ipar join. atau ada kenduri. atau ajak lepak donat. atau pergi danau kota.

rutin ahad. sambung basuh baju jika ada baki. jemur baju semalam yang lembab. dan rutin sabtu berulang. biasa kami keluar jam 2 petang. sama ada ke kenduri. atau ke rumah mak aku. atau ke kabotsel stadium. pikir nak kemana ye. minggu lepas dah ke ou. haritu dah ke piramid. gi the lengkung pulak la. bleh singgah ikea. pulang malam lipat kain pulak.

jadi itulah rutin aku hujung minggu. kerja pejabat aku ada juga buat di rumah. malam bermula jam 10 sampai kul 2 pagi. tak tuntut pun. sebab opis aku tak sanggup bayar ot aku.

Pekan Frinjan 3.0

sabtu lepas aku puasa. temankan atek. dia puasa ganti. aku puasa rejab.
caca? dia pun puasa gak. tapi susu 3 botol. jadi kami berbuka di kedai nurul izzah seksyen 7. makan sedap tapi mahal.

arah kemudiannya ke menara jam dataran shah alam. ada pekan frinjan 3.0 ~ entiti sifar-untung yang dijayakan oleh kumpulan indie. jual buku. dengar puisi.
aku berminat buku je. beli la buku kacip ~ hilangpunca.blogspot.com

alang-alang disitu dengarlah kejap puisi. masa memula tiba ada beeha tgh perform. lepas beli buku ada si rahmat haron. dia ni memang dasat. rambut pintal sampai lutut. lengan tompok tatu. misai jarang tapi panjang sampai bawah bibir. sama cam orang yang tidur atas kotak kat coket. serius. baca puisi dan nyanyi.

apa keje dia ni. menulis kot. tak pun bisnes. tapi rambut camtu bisnes yang jenis tak jumpe orang kot. memang ganas la rahmat haron. aku ngan atek memang terbeliak mata tengok dia ni. lepas tu si farid ayam dan pemain tablanya. dia ni pun dengan rambut panjang ada cekak dan bunga tulip di telinga. baca puisi metafora tuhan. dah la tengah azan isyak adui mau kena panah petir dia ni.

kami tak lama kemudian ke sacc mall dan malam tu aku katam baca separuh buku kacip. tergelak-gelak aku baca. ko memang best la kacip.

Friday, June 26, 2009

risalah aktiviti bulan Julai 2009



telah siap.telah hantar cetak.
rehat seketika.

Michael Jackson Heal The World Clinton Gala 1992

lagu ini memang tangkap jiwa

mikaeel itu lagend

hari jumaat yang mendung. dan pagi ini dikhabarkan kematian mikaeel. aku terkesima. sepanjang minggu ini aku dikhayalkan dengan heal the world di youtube. dalam hati pikir. bila ye mikaeel nak perform macam ini lagi. keliling pentas pegang tangan kanak-kanak.

hari ini dia meninggal.

terima kasih encik mikaeel diatas muzik, lagu dan hiburan yang anda beri kepada seluruh dunia. terutama kepada macha yang masih pakai stokin putih sampai sekarang. mereka lagi sedih.

Thursday, June 25, 2009

aku.dunia.aku~kau.dunia.kau

saat paling tenang setiap sehari adalah pukul 6petang.
aku.dunia.aku

semua sudah pulang. hari ini mereka pulang awal mungkin.
jadi aku.dunia.aku bermula jam 5.30petang.

kenapa tak pulang?
dalam sehari aku perlu ada masa untuk diam.
aku.diam.sunyi.berhenti.mati.
jadi saat paling tenang setiap sehari adalah pukul 6petang.
tiada telefon.
tiada gangguan.
tiada jerit.
tiada ekon.
hanya
aku.dunia.aku

biasa kau buat ape?
aku tulis ini. sekarang aku kecanduan menulis.
aku lihat kertas selerak di keliling.
aku lihat mesin cetak kelaparan kertas. kelip..kelip..kelip..
aku lihat daun.bendera.pokok. bergerak di luar jendela.
aku dengar kipas dalam cpu ini berdesing.
aku.dunia.aku
aku.sunyi dan aku suka begini.

kerja tak buat?
bila susun kerja untuk esok.
aku siapkan baki hari ini.
aku tulis things-to-do di atas kertas semalam.
masih banyak kerja perlu siap.
hei! kerja itu takkan habis.
jadi aku berhenti dan otak aku terus kecil.

aku lihat sekawan burung pulang.
adakah mereka telah kenyang hari ini.
bagaimana pula esok. ada cacingkah untuk mereka.
teringat atek dan caca.
adakah mereka telah kenyang atau masih kelaparan.

aku telah kenyang laksa di KLIA menghantar teman ke bawah bayu.
pejabat ini terlalu sunyi pada waktu begini.
cadangnya mahu penatkan diri di tasik.
tapi perut kenyang dan takut muntah pula.
jadi aku mati disini.
melihat kasut senam di bawah meja.
esok masih ada. baju telah sedia.

aku terlalu gilakan kerja ini.
aku ada majalah perlu siap.
aku ada replika cek perlu siap.
aku ada risalah perlu siap.
aku ada logo perlu siap.
aku ada poster perlu siap.
badan terlalu penat untuk siapkan semua itu.
aku perlu berehat.
kerja ini terlalu penat untuk aku.
tetapi otak tak pernah kata tidak.

otak pernah berkata;
kamu harus kerja.
kerja ini kamu gilakan dari dulu.
aku telah dilatih untuk kerja begini.
aku tak pandai bina jambatan.
aku tak pandai kira duit orang.
aku tak pandai sihatkan orang.
aku tak pandai masak lauk sedap.
aku hanya pandai kerja ini.
aku pandai cipta majalah.
aku pandai curi pandang orang.
aku pandai jelmakan idea orang.
aku pandai adakan yang tiada.

aku.dunia.aku
sentiasa ada disini pada jam 6petang.
setiap hari.
aku.diam.sunyi.berhenti.mati.
pada masa ini.

Wednesday, June 24, 2009

rezeki itu

rezeki itu datang dan pergi.
bak kata teman, seperti mencari letak kereta di mall.
ada senang dapat, ada susah, kena rebut, yang kurang ajar, kena tunggu.
begitulah rezeki. kena sabar.

jangan marah bila takde rezeki. tuhan bagi lain.
jangan tamak bila dapat banyak. nanti tuhan tak bagi lagi.

ada yang hilang satu mata. rezeki mata setakat itu saja.
terimalah. kerana ada yang hilang dua mata.
tuhan tarik bersebab.
mungkin mata tu jahat jadi mata doa semoga tuhan tarik rezeki mata.

untung hilang mata.
kalau hilang jantung.

ada umur banyak tuhan tambah rezeki.
adakah sebab banyak syukur?
ada orang kaya banyak sakit.
adakah sebab kurang syukur.
rezeki itu ada tuannya.

azmir mustapa kata rezeki itu bukan sebab spm.
betul la tu.
bapa tak sekolah boleh jaga 12 anak.
bapa seorang menteri anak sorang tak boleh jaga.

rezeki itu ikut periuk.
ada yang cukup nasi beras hancur dan telur kenduri.
ada yang nak nasi beras panjang, telur gred a.
ada yang tak makan nasi dia nak stik je.
bukan hujungnya ke jamban?

ada rezeki bmw.
nampak senang, tak tengok masa susah pulak.
aku tak iri pun. cukuplah cuci mata.

naik turun tu kan rezeki namanya.
dulu turun pakai motor pegi keje.
sekarang naik pakai kereta

Itu kan rezeki.
jangan dilanggar si motor kan dulu ko pakai motor.
nanti kereta rosak kau balik naik motor.

rezeki itukan ada tuannya.
minta ajelah.

Tuesday, June 23, 2009

aku dulu

aku dulu seorang yang kurus. terlalu lidi. seluar aku saiz 28.

aku dulu berwajah alien. dahi penuh jerawat.

aku dulu malu. suh baca cerpen depan kelas kaki mesti lipat sebelah. sebab seluar aku ketat dan aku malu ada gadis melihat zip aku.

aku dulu pendek. kerap berdiri bawah tangga sekolah ukur tinggi.

aku dulu tak ramai kawan. mak bilang biar takde kawan jangan salah pilih kawan.

aku dulu belanje 50 sen. meehon 40 sen. minum air paip. gi sekolah jalan kaki. jauh.

aku dulu pernah sekali nombor lapan dalam kelas. biasa nombor dua dari belakang.

aku dulu belajar komputer pakai disket besar tapak tangan. belajar lotus 123.

aku dulu ada basikal coper. kena curi pagi ahad.

aku dulu ada BMX. tapi takde sepit udang panjang macam usop. tapi BMX aku kilat.

aku dulu pernah azan kat surau. kena tepuk baru terus balik. takut.

aku dulu ada band. aku bass. salihin lead. bob drum. dengar lagu anarki.

aku dulu suka main tenis. orang lain pakai raket tenis aku raket skuash. pakai abah punya.

aku dulu suka mirc. chating sampai kul 4 pagi. pakai nama jebat derhaka.

aku dulu pernah panjat pagar asrama pegi stadium tengok bola.

aku dulu pernah luka tangan bikin tatu pakai pin. abah bakar tatu aku dengan rokok dia.

aku dulu pernah mencuri. abah hampir kerat tangan aku dengan gergaji.

aku dulu terlibat komplot kejar anak ayam dan goreng hidup-hidup.

aku dulu katam quran 3 kali.

aku dulu ada ramai kakak angkat.

aku dulu ada 3 kotak besar surat berkenalan. sehari 16 pucuk.

aku dulu pernah berjalan kaki sejauh 10km pukul 1 pagi sebab tertinggal bas di lebuhraya persekutuan. keluarga india selamatkan aku.

aku dulu tak pernah pakai jam lain selain swatch sampai sekarang.

aku dulu ada berpuluh gambar gadis berkenalan.

aku dulu hampir belajar tahfiz di thai.

aku dulu hidup tanpa telefon bimbit dan itu ok.

aku dulu belajar kereta dengan dutsun babah.

aku dulu pernah tulis novel mesin taip. bile hantar tak buat salinan. lebur gitu.

aku dulu belajar pakai duit sendiri. siang keje malam belajar. aku bangga begitu.

aku dulu suka sendiri. duduk bilik dari pagi sampai pagi esok. tak tau la buat ape.

aku dulu ada lima ringgit boleh hidup sebulan.

aku dulu pernah mati. nyawa hari ini adalah yang kedua.

aku dulu tak pernah hisap rokok kerana babah akan bakar bibir aku.

dan itulah aku dulu

mesyuarat tadi

realitinya bos tinggi suara. tapi tak lut dalam jiwa. aku kan hati batu. orang lain menulis dalam meting. aku pun tulis juga.

ini adalah laporan mesyuarat bahagian aku tadi.

- jaga vokal
~ yang aku faham karaoke

- zaidah cekap kerja tapi tak boleh diharap sangat
~ yang aku faham dah jadi ular

- aku kurang keje sabtu ahad
~ yang aku faham kena ot lebih tapi akhirnya ot tak bleh tuntut

- galeri zali dah tak hidup
~ yang aku faham tuan dan galeri dah nak mati

- website puspa ada masalah berat dan hang
~ yang aku faham diploma puspa tu beli(?)

- cik ros (bos bahagian lain) buat laporan lengkap dengan gambar
~yang aku faham dia bujang ada la masa buat camtu

- zaidah tepon bunyi
~ yang aku faham zaidah tak tahan bebel bos

- penyambut tetamu menyorok belakang tiang
~ yang aku faham penyambut tetamu jadi tiang

- ahli majlis sekarang makin vokal
~ yang aku faham makin suka karaoke


itulah yang aku faham mesyuarat tadi.

Monday, June 22, 2009

aku sambut 2 hari

orang lain ada 1 hari ~ hari jadi aje.
bini aku ada 3 hari ~ hari jadi, hari wanita dan hari ibu
aku sambut 2 hari ~ hari jadi dan hari ayah

jadi semalam aku sambut hari ayah.
ada yang panggil bapa, daddy, walid, babah, papa. makna yang serumpun.

semalam bagi aku biasa aje. tak dapat hadiah best pun. cuma semalam aku luangkan masa lebih dengan si manis. mandikan dia, bawa pusing kampung naik motor sambil beli sarapan dan berita. layan sembang ngarut sambil tengok barney. tengah hari sikit si manis temankan ayah gi mesin duit naik kereta.

kemudian kami melepak blakang kedai kereta sambil sembang dan sembang. sambil dengar lagu dan gelak. kononnya nak cuci enjin tapi kedainya ramai tamu pulak. akhirnya kami pulang dengan si manis terlelap dengan susu di kerongkong.

petang itu aku menghadiahkan diri sendiri dengan tetikus baru dan pelekat letop di piramid. sebelum kami ke sacc mall shah alam untuk mengalas perut. di sacc mall lawat kedai echopark kepunyaan azan ruffedge dan abg iparnya fairus. lama tak jumpa. sembang agak panjang. fairus kerap juga terserempak tidak bagi azan. akhir ketemu di resepsi adik bongsunya ~ cipot di gombak.

katanya bisnes biasa-biasa. sewa sebulan lot ni berapa zan?
14 ribu jawabnya. aku nganga.

kami menjamu diri di kedai mee bersama 19 yang lain. sambut hari ayah. bersama 4 orang bapa termasuk aku. dapatlah makan kek.

dan pada bapa-bapa yang lain. andainya takde sapa yang nak sambut untuk anda. sambutlah diri sendiri. tapi bersama keluarga la ye.

Friday, June 19, 2009

bahasa syurga

berhenti tak bermakna mati.
begitulah juga dengan kelas itu.

taat 4 tahun menurut setiap minggu. orang lain dah dapat digri.
aku.

tahun ini agak teruji. tak seperti sebelum. tiap minggu tak pernah leka. tiap minggu tak pernah lupa. tahun ini lain sikit. ujian tuhan sangat menekan.atau ianya godaan.

hari lain tak sibuk bila hari kelas macam-macam hal pulak.
hati kena keras baru badan mengikut.
kena jenguk jugak imam. Kita takde hal, dia pula yang sibuk.

tanggungjawab dunia utama juga. ilmu syurga mau juga.
ikatan ini terlalu tinggi mahanya. harapnya sampai ke mati.
walaupun hanya 2 makmum, imam hati putih ini tetap terus menabur mutiara.

aku dipegang amanah untuk menegur. ilmu aku sehalus jarum.
masakan boleh menyakit si gergasi.
namun si gergasi tetap mahu jarum itu.
walau tak sakit tapi terasa tetap ada.

aku terasa seperti lautan langit terbuka dia atas.
terbentang luas sangat bila aku dipegang amanah menegur.
bahasa syurga ni jangan main-main.
ada juga si tua yang tak tau membaca.

teringat masa tingkatan 2 kat rumah cik ton.
pun amanah ni terturun juga.
untuk si comel dan kitab kecilnya. Lama tu. 15 tahun dulu.

aku mohon banyak moga ilmu aku belajar ni tak hilang.
nak bagi mesra bukan dua tiga hari. 4 tahun bro!
ni pun sekadar jinak merpati.
harap dapatlah sejinak cemong.

'cemong kucing. Skali dekat dia cakar' sambil tunjuk aksi cakar.

nanti boleh ajar si kecil bermuka manis.
maknya pun terer ilmu ni.
dari jauh bleh tegur salah aku.
camne tu!

Thursday, June 18, 2009

Si manis tengah demam

hari ini telah masuk hari ke 3 si manis ini demam. lama tak begini. baguslah demam. kata orang nak pandai satu kena demam dulu. memula selsema. batuk. pasti semput.

tapi aku tahu si manis ini tetap tersenyum manis setiap pagi.

walaupun kami menanggung beban kurang rehat setiap kali dia sakit. takpe. mula-mula dulu agak berang juga. badan lesu. kurang tidur pula. sangat menekan jiwa. kini dah biasa.

30 minit setiap jam pasti meragam.
minta susu. minta sapukan vicks. minta dipeluk. minta ditepuk.
mintalah apa saja. pasti tertunai.

kan dia si kecil yang tak pandai menutur.
hanya pandai mengaruk.
kami pasti tersenyum walau jam telah berbunyi 4 kali waktu itu.
apa risau tentang masa. saat seperti ini perlu dinikmati sepenuhnya.
boleh dikhabarkan saat dia dewasa. sukar menjaga kamu sewaktu kecil.
tapi kami suka begitu. sukar dahulu harapan senang kemudian.

malam tadi muntah banyak. alas tidur lencun. bantal masam. beralas batik takut muntah lagi. dan kata itu terkabul dengan lambakan kahak lagi. jam sudah 12 malam masih merengek. badan berpeluh. berganti baju. badan disalut bedak ruam. suntikan ubat telah diberi. si manis tetap kebal menahan mata. nyanyian zikir diberi di gelap yang pekat.

dan akhirnya si manis tumbang di pangkuan.
moga sembuh ya si manis
bisa ini hanya sikit berbanding anak kak ani yang melecur teruk dimakan api sampah.
bisa ini tidak tinggal parut seperti anak kak ani yang melecur itu.

moga ya sembuh ya si manis.

Tuesday, June 16, 2009

adakah korang kreatif? - 2

j.s dacey 1989. menyenaraikan sifat-sifat individu yang sangat kreatif.

1. mereka lebih sensitif pada kewujudan masalah disekeliling mereka.

2. mereka mudah mengalami gangguan emosi tetapi mereka juga dapat mengawal gangguan tersebut.

3. mereka dapat berfikir secara analitikal & intuitif dengan serentak.

4. mereka dapat berfikir secara konvergen. iaitu menyelesaikan masalah-masalah yang hanya ada satu jawapan yang betul dan mereka juga dapat berfikir secara divergen. iaitu menyelesaikan masalah yang mempunyai banyak jawapan betul.

5. mereka menunjukkan sikap tabah dan tekun yang amat tinggi.

6. mereka mempunyai IQ yang lebih tinggi dari biasa tetapi tidak termasuk dalam golongan genius.

7. mereka lebih bersikap terbuka kepada perkara-perkara dan pengalaman baru serta mudah menerima idea baru.

8. mereka merasa bertanggungjawab ke atas apa-apa yang berlaku pada diri mereka. iaitu mereka tidak mudah menyalahkan pihak lain.

9. mereka suka kepada keseronokan dan suka bermain-main dengan pelbagai idea.

10. semasa kanak-kanak mereka suka bersendirian dan melakukan pelbagai aktiviti dan bersendiri.

11. mereka suka menyoal status quo. iaitu mereka tidak mudah menerima sahaja apa yang mereka lihat.

12. mereka mempunyai pemikiran merdeka. iaitu mereka tidak berapa peduli tentang pendapat orang lain.

13. mereka tidak takut untuk mengikut gerak hati sendiri dan sedia melayan emosi terpendam mereka.

14. mereka suka membuat rancangan sendiri. membuat keputusan sendiri dan mereka dapat memandu pemikiran mereka sendiri.

15. mereka tidak suka bekerja dengan orang lain dan mereka suka menilai sendiri hasil kerja mereka. iaitu mereka tidak mementingkan penilaian orang lain. oleh sebab itu mereka tidak suka meminta pendapat orang lain.

16. apabila mereka berhadapan dengan masalah yang kompleks dan sukar. mereka bersikap positif.

17. apabila mereka diberi peluang mengemukakan pendapat. mereka akan mengemukakan bermacam-macam idea. kebanyakkan idea mereka menjadi bahan gelak ketawa orang lain.

18. apabila mereka dikritik. mereka berkeras mempertahankan idea mereka.

19. dalam keadaan yang terkeluar dari kebiasaan. mereka akan menunjukkan ciri-ciri panjang akal. iaitu mereka tidak cepat mati akal.

20. sewaktu di sekolah. biasanya mereka bukan pelajar yang paling cemerlang.

21. mereka pandai menggunakan pelbagai perkataan dengan cara-cara baru dan imaginatif.

22. mereka mampu menghasilkan idea-idea yang original iaitu berlainan daripada idea orang lain.

23. mereka berupaya mengubah sesuatu perkara yang telah lama menjadi ikutan orang lain.

24. cara pelikiran mereka lebih pantas dari mereka yang seusia dengannya.

25. mereka tidak genius tetapi mereka istimewa. kerana mereka berfikir meliputi banyak faktor untuk menyelesaikan satu masalah.

26. mereka mampu menyelesaikan banyak perkara dalam satu masa.

27. mereka berfikiran tajam dan mudah mengingati sesuatu perkara.

28. hanya orang kreatif dapat mengetahui dirinya kreatif.

29. mereka dapat merasakan dirinya lain dari rakan sebaya.

30. pada bangku sekolah. mereka biasanya berusaha lebih dari pelajar lain.

jadi.
adakah korang kreatif?

adakah korang kreatif?

pada usia 16 tahun aku telah buat kajian tentang individu kreatif di gedung ilmu di sekolah. tulisan tangan dinota dan aku menyalinnya semula untuk korang semua.


individu kreatif memiliki ciri-ciri berikut ;-

1. mereka mempunyai jiwa merdeka, tidak suka dikongkong, tidak suka terikut-ikut dan tidak peduli pada kritikan orang.

2. mereka tidak dahagakan pengiktirafan, pujian atau ganjaran daripada orang lain. mereka mampu memuji dan mengkritik diri sendiri.

3.mereka berani membuat keputusan dan sedia bertanggungjawab atas risiko keputusan mereka. mereka tidak suka undian dalam masyarakat atau akur pada tekanan luar.

4. mereka bersikap terbuka dan sedia menerima kenyataan bahawa ada kalanya mereka tidak rasional. oleh itu mereka tolaren terhadap kritikan orang.

5. peribadi mereka stabil. mereka tidak akan berubah-ubah mengikut tekanan dari luar.

6. meminati seni dan berjiwa halus

7. berperangai dominan dan asertif. tidak suka jadi pengikut dan kecewa apabila orang tidak mengikut pemikirannya.

8. jiwanya lebih kompleks. sukar difahami oleh orang lain.

9. mudah menerima hakikat akan kelemahan dan kekurangan yang ada pada dirinya. oleh itu mudah mengaku apabila dia membuat kesilapan.

10. lebih panjang akal. tidak mahu menerima jawapan 'tidak' dan akan terus mencuba berusaha.

11. berani dan suka mencuba perkara baru yang tinggi risikonya.

12. berjiwa radikal. berani mencabar perkara-perkara pokok. tidak takut berenang menongkah arus.

13. dapat mengawal diri sendiri.

14. kemungkinnan besar mereka 'introvert'. banyak bercakap dengan diri sendiri

ciri utama orang kreatif ialah mereka memiliki autonomi intelektual yang tinggi. mereka membuat keputusan berdasarkan pendapat peribadi mereka. tidak suka terikut-ikut dan tidak mahu mengalah pada tekanan masyarakat.

kreativiti ialah;
"melihat apa yang semua orang nampak dan memikirkan apa yang belum terfikir orang lain'"
'they look what's everybody looks and they think what's everybody never think'

- kita kreatif apabila kita berupaya mengubah cara kita melihat dunia sekeliling kita. kerja kita. diri kita dan masalah kita.

- kita berperilaku kreatif setiap kali kita bertanya 'mengapa?' atau 'mengapa tak boleh?'

- kreativiti adalah semacam kemerdekaan peribadi

- kreativiti ialah suatu kaedah untuk berurusan dengan realiti.

- sifat kreativiti membolehkan kita mempengaruhi kualiti dan arah kehidupan kita dengan menggunakan daya usaha kita sendiri yang menentukannya.

- orang kreatif memiliki sifat fleksibiliti. iaitu berkeupayaan melahirkan pelbagai idea dalam pelbagai kategori.

Pesan si cahaya di firdaus

Tidak akan kamu berperasaan gundah walau sekali, jika kau tahu apa yang dicari
- Umar al-Khattab

Wednesday, June 10, 2009

ingatan 13 tahun


aku tulis tangan pada 1995 dan simpan di gobok selama 13 tahun.
hari ini aku selongkar gobok dengan adik dan aku keluarkan semuanya.

Thursday, June 04, 2009

Keutamaan dalam hidup anda

dalam hidup banyak benda yang kita mahu.

kereta. rumah. psp. degree. kaya. anak. suami. isteri. teman. sihat.
jadi apa yang kau utamakan?

kau tak boleh nak semua benda dalam satu masa.

kau nak kawen dan kau nak rumah dan kereta sekali.
kalau kaya takpe. kalau kau macam aku?

pilih antara rumah, kawen dan kereta?
dari asam garam, aku pilih kawen.
kerana rumah dan kereta bila-bila boleh beli
tapi bini kau tak boleh beli? dia bukan barang.

bila dah kawen kau akan cuba beli rumah dan kereta.
kerana keutamaan selepas kawen adalah keselesaan.
rumah dan kereta adalah keselesaan.

rumah dan kereta mana yang utama?
dari asam garam aku pilih rumah.
kereta dibeli esok turun harga
rumah dibeli esok naik harga
dalam rumah boleh isi peti beku, peti gambar, katil, kerusi, meja
dalam kereta?

selepas ada rumah cadang nak beli kereta.
tapi tuhan bagi anak.

nak anak ke nak kereta?
mestilah anak. sebab anak tu tuhan yang bagi
kereta tuhan tak bagi

lepas ada anak baru pikir nak beli kereta.
pikir apa yang utama dalam hidup kau.

jangan pikir apa orang cakap
pikirlah apa yang kau mampu

kalau kau kaya jangan baca cerita aku ni
sebab kau mampu beli semua
kau bukan cam aku. kena ada keutamaan dalam hidup.

orang kaya mampu beli lebih dari satu
mampu bini dua
mampu kereta tiga
mampu telefon genggam empat
mampu peti gambar lima

aku.
kena ada keutamaan dalam hidup
sebab aku tak mampu lagi ada dua

belajar hidup susah dulu kerana bila dah senang
kau akan teringat masa kau susah

dan kau akan mudah bersyukur

Wednesday, June 03, 2009

Surabaya - Hari Ketiga



Surabaya hari ke 3

Hari ini kebugaran badan sangat dirasai selepas diservis malam tadi… syyy… hanya aku dan Zali aje yang tau apa yang terjadi malam tu. Jadi pada pagi yang ceria ini kami bersarapan awal. Setibanya di JAMOO hanya anne, asmah dan aniza sahaja yang ada. Aik! Yang lain tak turun lagi termasuk Tuan Mazalan. Dan kami sebenarnya dah kebosanan makan di hotel ini. Menu yang sama, tetap ada babi panggang yang lazat tu. Tetap ada jus oren yang pekat. Tetap ada pankek dan roti. Pagi itu aku ubah menu makan dengan mengambil jus epal, pankek dan bijirin emping.

Hari ini kami berpakaian bebas dan setelah hari-hari yang lepas padat dengan aktiviti formal maka tibalah hari dimana kami bershopping. Setiap kali kami melalui kota utama Surabaya bas akan melewati Tunjungan Plaza. Sebuah pusat shopping kalau di Malaysia seakan The Mall KL. Aku senyum je.. besar seh tempat ini memang aku bershopping sampai titisan duit terakhir.

Sebelum ke situ kami dibawa ke sebuah kilang perusahaan perabut kayu di PT Golden Pharos LTD. Aku pun pelik kenapa kit ake situ dan beberapa ahli rombongan pun berbisik sama sendiri.
”Stakat pergi kilang kayu kat Sungai Buloh pun banyak!”

Dan kami diberi taklimat ringkas dan lawatan ke sekitar kilang usang yang hampir runtuh itu. Kilang ini terletak di kawasan perumahan dan agak tersorok di celah-celah rimbunan perumahan. Kilang ini jika digambarkan seperti kilang-kilang haram di daerah Sungai Buloh yang usang, pejabat operasi berdinding kayu dan sangat panas. Kilang yang sebesar gelanggang futsal 16 padang itu beroperasi 5 hari seminggu.

Di akhir lawatan kami dijamu dengan air mineral (di malaysia kalau nak mintak air kosong kita akan cakap ”ais kosong satu”. Tapi di indonesia ”Aqua satu” kerana jenama air mineral terkenal adalah Aqua). Sekembalinya kami di bas, kami dikejutkan dengan tragedi tayar bas tenggelam! Tayar bas kami terbenam di lantai pakir hadapan pejabat kilang tersebut. Dengan bantuan beberapa kabel dan cerdik pandai yang arif maka urusan tayar ini selesai sejam kemudian. Kemudian kami di bawa berkunjung ke Taman Flora di tengah kota Surabaya.

Taman ini agak unik kerana ia terletak di tengah kesibukan kota dan suasana taman ini sangat nyaman dan pelbagai aktiviti hujung minggu berlangsung dengan meriahnya. Tamannya seluas 2.4 hektar dilengkapi dengan ratusan pohon dan tanaman dan ianya disebut tekno park karena dilengkapi fasilitas teknologi internet. Huhh.. cakap indon gitu.

Nak aku cakap indon lagi..

Tekno park ini sifatnya interaktif turut dilengkapi fasilitas sarana bermain, jogging track, aneka satwa dan air mancur. Taman ini juga digunakan untuk outbound, perkhemahan, pengenalan lingkungan dan pemakaian taman ini dengan menggunakan ijin Kepala Dinas Kebersihan dan Pertamanan. Kebun binatang mini pun ada juga di sini loh.

Kami semua sebenarnya lebih teruja untuk membeli belah dari berjalan-jalan ni. Penat dan membosankan. Tetapi seterusnya kami di bawa makan tengahari di Rumah Makan Kapau yang turut menyediakan nasi padang yang terletak di no. 8, Jalan Comal.

Makan. Biasalah. Kami ditempatkan di satu ruang besar dan rombongan seramai 20 orang ini makan seperti dalam bilik mesyuarat. Dan lauk pauk yang pelbagai di dalam piring-piring kecil beserta nasi kukus sangat membuka selera. Cewek yang menghidang pun lawa-lawa belaka macam Manohara dan ada ahli rombongan turut bergambar dengan Manohara ni. Merenyam sungguh!

Pusat membelibelah ini tak juga kunjung tiba dan kami solat zohor di masjid al-fatah surabaya. Kemudian kami di bawa ke sebuah kedai menjual kerepek keropok dan jajan di Sudi Mampir. Cadangnya nak beli 2-3 pek je. Tapi selepas pembantu toko ni membuka beraneka keropok untuk dirasa. Maka memboronglah mereka ini sampai berkotak. Kan dah memberatkan beg. Tak pikir ke?
Di luar kedai terdapat beberapa orang peminta sedekah wanita yang sentiasa menghulur tangan bersama anak kecil yang dikendong dan beberapa anak kecil yang turut meminta. Aku terkejut juga kerana ibu-ibu ini dengan selamba aje menyusukan anak yang dikendong dan bila anaknya tidak menyusu dibiarkan saja uncang susu itu terbuka depan kami. Aku pulak yang balik segan. Nak minta duit pun takkan lah sampai tunjuk tetek. Gile ke!

Akhirnya.. saat shopping telah tiba. Yang peliknya kami tidak dibawa ke Tunjungan Plaza sebaliknya kami ke Jembatan Merah Plasa. Nampak diluar macam best ada kedai badut. Skali bila masuk dalam.. alamakk.. macam Kompleks PKNS laaa... setinggi 4 tingkat dan sepanjang subang parade. Jembatan Merah ini banyak menjual baju dan kain. Macam kat kompleks.
Baju kebaya wanita bersulam dan berlabuci siap kain batik tenun harga lebih kurang RM80. kalau kain tanpa jahit dalam RM40. Murah? Gile murahhh.. t-shirt kolar bulat dalam RM8 lebih kurang. Sungguh seronok kami disitu sehingga hampir ditinggalkan bas. Shopping cam pompuan daaa... haha padahal baju aku sehelai je. Yang kat rumah tu je yang lebih.

Kecewa tu tetap ada sebab kami tak dapat ke Tunjungan Plaza. Kat Jembatan Merah tu aku ada juga bertanya ”Ada kedai Adidas tak?”. diorang tak tau pun adidas tu apa. Kalau aku tanye abibas mungkin dia tau kot.

Masa sangat singkat dan itu lah sahaja peluang shopping kami.

Pulang ke hotel dan kami bersiap untuk makan malam bersama walikota di Restoren Nur Pacific. Malam terakhir dan masih ada barangan cenderamata lagi yang perlu di sorong. Aku dah fedap. Kali ini bagasi itu kami isikan penuh-penuh terutama 80 beg oren berisi maklumat shah alam dan mampan itu.
Masalah timbul apabila bagasi tersebut tidak boleh ditutup dan masih ada barangan yang tinggal. Takkan nak bawak dua bagasi tarik plak. Dah macam check-out hotel je. Last-last aku dan Zali plan, tinggal kan aje baki itu. Dan bila dikhabarkan, semua sudah habis diedar.

Membawa juga satu hal kerana beg yang maha berat itu sangat membebankan kami. Angkat naik bas, bawak turun dan yang paling pedih sekali, pintu masuk restoran itu terletak di atas bukit yang terpaksa kami daki. Oiii.. gile ke. Dengan beg seberat 30 kg ni, kena tarik seorang memang damn la. Nasib baik satu beg. Kalu aku bawak dua beg tadi. Memang aku humbankan je kat tepi semak.

Masalah bukit telah selesai dan tiba di pintu masuk yang bertangga dan perlu angkat beg. Memang @#% la.. dah angkat satu hal, kena naik lif yang kecil dan hanya boleh membawa 4-5 orang sahaja. Kalau aku dengan beg aku ni mau 3 orang je kot. Dan yang paling sakit hati dah la lif tu kecik ada pulak wak yang tukang jaga lif dalam tu.. nak aku sepak je wak tu, buat berat lif je.

Tugas aku malam tu agak mencabar kerana selain kena usung bagasi tu aku juga kena jaga powerpoint, slide dari malaysia. Sesampai je di atas, bukak saja lif kiri kanan dipenuhi penyambut tetamu dan orang kenamaan yang menghulur tangan untuk bersalaman. Aku dengan beg ni lagi, nak hulur tangan lagi dengan.. aduhhh.. tension aku. Aku sorok beg itu di belakang langsir dan bagi satu sepakan padu sebab menyusahkan, aku terus berjumpa dengan budak ICT untuk powerpoint.

Powerpoint settle dan bos tanya ”buku cenderamata tu mana?” aik kan dah bagi haritu jawab aku dan Zali. Sebab buku tu memang bos suruh bawak hari pertama untuk diberi siap-siap. Tetapi rupanya buku tu dipulangkan balik ke kami dan kami tak tau. Ingatkan dalam beg pulangan tu cenderahati dari Surabaya aje. Rupanya buku dari Malaysia pun ada.

Dan kami tak tahu.

Dah kelam-kabut sebab takde cenderamata balas akhirnya ibu antiek menyarankan cenderamata kepada bapak sony ahadian yang belum diberi itu dihadiahkan kepada bapak wakil walikota. Masalah selesai. Tapi tekanan perasan tetap terasa kerana Sharin semacam tidak puas hati dan bertanya lagi hal itu. Aii.. kan dah settle.

2 minit kemudian bos bertanya lagi.

”nanti u jaga powerpoint, i cakap”. Ok.
”nak ada selingan lagu, takde lah sunyi sangat”. Ok
”masa makan, tayang video korporat”. Ok
”lagu selingan tu takpayah kuat sangat nanti tak dengar”

Iye lah.. okkk... nanti aku buat la... ko ni apahal nak kena tikam ke? Dan aku terus sepak dan menumbuk meja kemudian aku terkam bos dan menyucuk matanya dengan garpu.

*Aksi diatas sekadar imiginasi penulis.

Semasa slide berlangsung dan bos menerangkan satu persatu gambar. Suasana menjadi gamat kerana pelbagai gambar kenangan rombongan Surabaya dan Malaysia bertemu. Aku pun tumpang gembira. Semasa makan, tayangan video dari cd interaktif korporat turut diputar. Ianya dijaga oleh pihak ICT sana.

Urusan bagasi tak selesai lagi dan kami memberi setiap orang beg cenderamata itu, memotong kek hari jadi dan mengedarkan kepada semua dan mengembirakan semua orang. Makan malam itu diserikan dengan sesi sumbang suara oleh kedua-dua pihak. Wakil walikota (kalau di malaysia dipanggil timbalan) turut mendendangkan sebuah lagu, turut sama sarin, adnan, isteri walikota dan pengacara majlis yang berduet bersama sarin untuk lagu Sinaran.

Aku? Tumpang gelak jelah sambil mengelak dari jumpa bos. Takut kena suruh lagi. Azali dah merantau jauh ke seberang tembok yang hanya aku aje nampak.. haha.. lagi best.

Bagasi dah kosong dan masih perlu bawa cenderamata hadiah dari Surabaya berupa sebuah bingkai gambar berkaca setinggi 4 kaki dan seberat setengah tan. Dan aku tak kisah membawa gambar itu kerana acara telah tamat dan esok akan pulang. Seronoknya.

Pulang ke hotel dengan kepenatan yang memuncak. Ada beberapa ahli rombongan yang tidak pulang ke hotel menaiki bas kerana mereka ada agenda malam masing-masing. Malam terakhir di Surabaya kami cadangnya nak bersiar-siar menaiki taksi. Tetapi disebabkan terlalu penat ditambah pula dengan kesejukan bilik dan katil yang sangatlah melemahkan sendi-sendi dan otot-otot badan. Azali sudah terlena dan aku dengan seronoknya mengorder makan ke bilik.

Menu aku adalah australian stik beserta sup dan jus oren. Menu ini berharga RM79. tunggu setengah jam dan pintu diketuk.

”Di mana mau setting ya!” dan aku ternganga dengan kehadiaran satu meja yang dah siap hidangan termasuk bunga dan kain lap. Dah macam makan kat bawah plak. Aku makan 3-4 suap terus mengantuk. Diorg ni taruk ganja ke. Ngantuk gile nih.


inilah menu aku malam tu


Dan aku makan tak habis macam orang kaya sebab mengantuk.


Dan aku tidur dengan lampu terbukak sampai pagi.
Sekian hari ke tiga.

Monday, June 01, 2009

Surabaya – Hari Kedua


Kepenatan hari pertama tidak hilang lagi dan hari kedua telah muncul dengan cepatrnya. Mengikut buku program kami akan ke Dinas Cipta Karya & Tata Ruang pada jam 8 pagi. Maka aku dan Zali telah bersiap seawal 7 pagi dan bersarapan kafe hotel – JAMOO. Terletak di tingkat 1, JAMOO mengidangkan pelbagai bagaian dari mee, nasi, roti dan beraneka jus. Di JAMOO turut disediakan daging babi goreng yang sangat menarik hati untuk dirasa. Daging babi kan. Pada pagi itu kami sarapan semeja dengan Tuan Mazalan dan bercerita mengenai hal Surabaya dan bagaimana menangani isu globalisasi dan pencemaran dunia.

Puh.. macam bagus-bagus aje.

Hari ini kami semua memakai pakaian korporat kerana pelbagai lawatan rasmi sepanjang hari. Bas telah menunggu dan destinasi pertama adalah kantor (pejabat) Dinas Cipta Karya & Tata Ruang yang terletak di bangunan majlis bandaran Surabaya. Dinas Cipta Karya & Tata Ruang ini kalau di Malaysia di panggil Jabatan Perancangan Bandar dan Wilayah.

Kami dipertontonkan dengan video korporat dan taklimat mengenai kota Surabaya dan perancangan masa hadapan. Selain soal jawab yang turut berlangsung. Aku juga ada meminta salinan slide untuk dibawa balik nanti. Boleh buat rujukan. Setiap rombongan diberi kotak yang diisi makanan seperti puding, roti dan sebiji cili. Aku pun gelak-gelak ajelah. Cili ni nak buat ape. Makan gitu ke.. hebat orang Surabaya makan cili macam makan cokelat.

Setelah pertukaran cenderamata maka kami berangkat ke House of Sampoerna. Sebuah muzium rokok Sampoerna yang terkenal di seluruh dunia. Tapi tak jual rokok pun. Jual baju, note book, keychain. Tapi bergambar puas la. Muzium ini sangat menarik dengan pelbagai sejarah dulu dan kini. Tingkat satu adalah kawasan larangan berfoto. Di situ kami dikejutkan dengan 3,500 wanita bekerja secara manual membungkus batang-batang rokok. Setiap daripada mereka menghasilkan 325 batang rokok setiap jam. Dikhabarkan juga amalan turun temurun ini tidak berubah sejak 1932.

Seterusnya solat Jumaat di Masjid At-Taqwa di kota Surabaya. Kutbah Jumaat di sana seawal jam 12 tengahari. Masjidnya tidak besar mana pun dan seawal khutbah siap dialukan kedatangan rombongan kami. Terima kasih mas. Khutbahnya menggunakan bahasa yang indonesia yang mudah difahami dan pembesar suaranya sangat kuat seperti menjerit di tepi telinga. Sekurang-kurangnya takde yang terlena.

Seterusnya kami ke hotel untuk makan tengahri dan persiapan untuk Majlis Menandatangani ’Letter of Intent’ di Ballroom. Acara bermula pukul 2 dan kami ada masa sejam untuk berehat dan berpakaian suite gelap sempurna. Setelah mandi dan berfoto bersama kami terus ke majlis itu dengan menarik beg cenderamata. Kali ini cenderamata untuk para wartawan yang menunggu.

Ballroomnya tidak terlalu besar dan tetamu yang diundang seramai 80 orang itu belum masuk para wartawan yang memenuhi ruang legar hotel. Tak lupa juga Cak dan Ning yang sentiasa ada di majlis formal seperti ini. Cak dan Ning ini adalah si cantik tampan yang memenangi pertandingan dewa dewi tahunan di kota Surabaya. Ada lebih kurang 14 pasangan Cak dan Ning ini dan setiap hari kami diperkenalkan dengan cak dan ning yang berbeza. Majlis formal ini berlangsung hampir 2 jam termasuk sesi sidang akhbar.

Setelah bertukar pakaian kami seterusnya dibawa dengan menaiki bas ke sebuah kampung bernama Kecamatan Jambangan. Di indonesia ’kecamatan’ bermaksud kampung. Kampung ini kami lawati kerana ingin melihat sistem kitar semulanya yang sangat unik. Seluruh kampung ini tidak mengeluarkan sebarang sampah malah dikitar semula untuk dijadikan barangan cenderamata dan baja tanaman. Projek yang dimulakan pada tahun 1973 ini pada mulanya diusahakan atas dasar mahu mendapatkan air yang bersih dan mendidik masyarakat tidak membuang sampah di dalam sungai tetapi seterusnya ia berkembang menjadi sistem 3R (Reuse, Reduce, dan Recycle) yang digunapakai oleh 2 ribu buah keluarga di keseluruhan kampung.

Kami dibawa berjalan di kampung dan berkunjung ke rumah penduduk yang sesetengahnya menjual barangan, ada yang mengumpul bekas minuman, ada yang membersih plastik makanan dan yang seronoknya rombongan kami ini turut disertai oleh seluruh penduduk di Kelurahan Jambangan ini. Dah macam rombongan kawin pulak.

kami keluar dari kampung itu pada waktu matahari hampir terbenam dan perjalanan seterusnya adalah di masjid Al-Akhbar. Masjid terbesar di Surabaya. Asalnya mahu solat maghrib aje, tetapi kedatangan kami di dipelawa siap ada taklimat lagi. Dan yang seronoknya kami dihidangkan dengan aneka kuih yang lazat. Aku memang suka gile dengan tahu goreng makan dengan cili padi. Memang layan seh. Dalam bas pun makan lagi.

Selepas solat kami ke perumahan Citraraya. Sebuah perumahan elit terletak di barat Surabaya. Di malaysia kawasan ini seakan damansara. Dibangunkan di atas tanah seluas 2000 hektar dan didiami 3500 buah keluarga dan ianya terus berkembang. Ianya juga dikenali sebagai Singapuranya Surabaya. Kami tiba disana diwaktu hari telah gelap. Jadi banyak pemandangan indah tertutup oleh gelapnya malam.

Di Citraraya terletak sebuah restoran tradisional ala Bali yang terkenal disana. Restoran Kahyangan Citraraya. Restoran yang terletak di Puri Widya Kencana ini telah 4 tahun beroperasi dan kami makan malam bersama bapak walikota diiringi lagu-lagu keroncong yang sangat indah bunyinya. Tidak dilupa Cak dan Ning turut ada. Yang lagi bertambah menarik adalah anak angkat bapak walikota yang sorang dari belanda dan sorang lagi pelajar UM dari Malaysia. Tapi kami tak berkesempatan bersembang kerana kesempitan ruang. Semeja dengan aku adalah Azali, en. Radzuan, En. Azhar, En. Cheremi dan En. Sayuti. Adakah en. Sayuti ditinggalkan oleh kawan-kawannya? Tidak pasti. Yang aku tahu malam itu en. Adnan tetap menyanyi 2 lagu seperti biasa.

Sebelum pulang kami didatangi 3 orang wanita penjual rokok yang berharga 5 ringgit sekotak yang didalamnya terdapat sekotak rokok dan lighter yang jika dijual disini kurang-kurang 50 inggit jugak harganya. Memula hanya beberapa orang sahaja yang beli termasuk aku, setelah bapak walikota borong 10 kotak hadiah kepada datuk bandar, maka hampir semua rombongan membeli dan malangnya rokok tersebut habis awal. Maka ramailah yang tak dapat merasa. Yang paling buat laku adalah penjualnya. Sangatlah lawanya seperti Luna Maya kalau di Indonesia.

Di luar restoren terdapat patung beberapa ekor kuda dan kami bergambar. Patung tersebut sangat besar dan kalau berdiri sebelahnya hanya dapat bergambar dengan telur kuda itu aje. Dan itulah lawaknya. Bila semua bergambar dengan telur kuda termasuk aku. Haha..

Pulang ke hotel agak penat dan aku dan azali terus ke pusat kebugaran untuk dibugarkan. Rupanya operasi pusat itu tamat lagi 30 minit dan picitan akan dipanjangkan di bilik hotel. Aku dan Azali berpandangan. Takkan nak masuk ke bilik. Kang jadi apa-apa. Tapi dipikirkan bila lagi nak kena urut. Aku pun oklah dan kami berlawak-lawak sorang urut di bilik air la. Pinjam bilik Shahrin la. Tapi akhirnya kami tetap dipicit di kamar sendiri dan kisah seterusnya tak perlu diceritakan kerana mendatangkan aib sendiri.. hahah..

Sekian hari kedua

seringgit dibahagi dua

Adalah sesuatu yang indah apabila berbual tentang wang.
Lebih indah dikisahkan oleh si jaya dengan tawanya.

Bukan senang nak senang.
Ayat itu selalu aku gunakan kepada usahawan kecil
yang sedang mendaki bukit berpuncak emas.

ko ingat senang ke nak kaya.
Dengan labur beberapa ribu cari beberapa kawan dan
segalanya ibarat eskelator ke langit.

tidak semudah itu kawan.
kejayaan yang terhebat memerlukan pengorbanan yang terkuat.
bukankah pengalaman itu lebih mahal dari emas.
susah di jalanan mata berlinangan.

takkan kau tak tau semua itu
taip saja di google jutaan kisah tersusun
mahu jadi melayu berjaya seperti mokhtar al-bukhari
atau ali hassan mohd hassan pun bole juga
tuan besar 58 kedai al-ikhsan

usaha tangga kejayaan peribahasa lama
ada juga yang berusaha tidak berjaya

anda tak cukup 3 perkara
1. Jangan kikir
2. Jaga ibu
3. Jaga masyarakat

pesan mereka ini aku simpan.
buat ingatan kekal dan dikongsi bersama.
tuhan pun dah pesan harta tak berkurang jika didermakan,
malah bertambah dan ada contoh yang boleh diandaikan

aku lihat ada yang bekerja sangat sibuk
tetapi imbuhan tetap tidak cukup
besar kerak besarlah periuk
mana nak cukup kalau yang hak tak ditutup
ada perut yang perlu diisi,
ada kulit yang perlu disaluti.

rumah batu bak istana bila luar penuh papan mengeliling
kan seronok kalau papan itu juga mahu batu
tak dapat batu sekurangnya ada dapur berbau.

seronok begitu.

Jangan ditamak harta dipinggan
kerana kelak akhirnya membawa kematian
bukan ke makan banyak itu kawan syaitan
silap haribulan sakit jantung perut ke depan

semua benda harus sederhana
dapat seringgit dibahagi dua
sekurangnya ada budak dapat gula-gula
bukan nak minta lebih,
jika yang tinggal hanya sepotong kuih.

senyum semanis madu penawar hati yang pedih
sangat tenang membuat muka jernih
sebijik sawi amalan akan dikira
tuhan tak balas sebijik sawi juga
kita tak berkira tuhan pun sama
abis tu sesama kita takkan nak berkira
berwajah cuka
bukan kata orang, babi pun tak suka
balasan tuhan sapa jangka

kau bole tau bila roda dibawah?
Untunglah kalau bole pusing ke atas
kalau tak berpesan sapa lagi nak beringat
cakap aku ni pun kau tak kisah
jangan ditunggu petanda tuhan
omg! Memang sakit terima balasan

hidup ini memang nikmat yang pendek
terutama mereka yang pendek
jangan dikata katik nanti ada yang memekik
terima kasih tazkirah ust. Zaharudin
seronok dibaca dalam maknanya