Monday, June 29, 2009

hujung minggu

minggu lepas aku diperli bos kerana kurang bekerja hujung minggu. kami di pejabat kerja hujung minggu adalah seperti hari isnin dan selasa. sama saja. bezanya bebas pakai t-shirt. tak terkecuali aku.

masalahnya aku ni tak suka bekerja hujung minggu. di atas sebab-sebab sosial, kerohanian dan suka bantal yang sangat tinggi. sebenarnya rakan sekerja aku juga tak kisah aku datang keje ke tak sabtu ahad ni. aku ada takde ke. acara jalan jugak. bos aku tak tau ke kadar ot aku ni tinggi. sekurangnya aku dah menjimatkan duit kerajaan dengan tidak ot di hujung minggu.

bos tak tau ke aku di hujung minggu adalah hari yang paling sibuk.

sabtu. aku bangun kul 9. caca dah sibuk bergendang kat telinga. jerit jerit. aku mandikan dia. atek siapkan sarapan. mesin basuh baru mulakan kerja pertama. selepas mandikan caca, atek siapkan pakaian dia. aku jemur kain. makan. bawa caca ke kedai beli berita. jika hari itu tak ada sarapan. aku akan beli sarapan dan berita. aku penggemar kosmo. aku benci metro. cerita kosmo lebih riadah banding metro cerita rogol, rompak, curi, liwat. kadang kala pagi itu juga aku akan servis kereta. sebulan sekali.

tengahari. mesin basuh masih bekerja keras biasa lajak sampai pukul 2-3 petang. makan tengahari biasa masak. caca akan sepah rumah. aku akan menjemur atau membasuh kereta. orang basuh aku bayar. pukul 2 petang biasa atek akan bersiap mandi dan caca dah sampai ke hongkong. aku biasa rehatkan diri dengan membaca. berita atau majalah atau buku.

petang. jiran aku dah balik rumah. kami baru nak keluar. caca tu dah terbiasa keluar petang. jadi kalau tak bawak dia keluar memang masalah besar. dia akan jerit. nangis. meragam. gigit jari orang. atau tarik tisu gulung sampai habis. tak pun tabur bedak. mengelakkan pembaziran berlaku baik bawak keluar. aktiviti merayap bermula dan mesin basuh lesu di depan bilik air. sebelum keluar angkat jemuran yang kering kumpul yang basah jemur dalam rumah.

dan kami biasa keluar jam 5 atau 6 petang dan pulang 10 malam. itu rutin kami. belum masuk kakak ipar join. atau ada kenduri. atau ajak lepak donat. atau pergi danau kota.

rutin ahad. sambung basuh baju jika ada baki. jemur baju semalam yang lembab. dan rutin sabtu berulang. biasa kami keluar jam 2 petang. sama ada ke kenduri. atau ke rumah mak aku. atau ke kabotsel stadium. pikir nak kemana ye. minggu lepas dah ke ou. haritu dah ke piramid. gi the lengkung pulak la. bleh singgah ikea. pulang malam lipat kain pulak.

jadi itulah rutin aku hujung minggu. kerja pejabat aku ada juga buat di rumah. malam bermula jam 10 sampai kul 2 pagi. tak tuntut pun. sebab opis aku tak sanggup bayar ot aku.

No comments: