Wednesday, June 24, 2009

rezeki itu

rezeki itu datang dan pergi.
bak kata teman, seperti mencari letak kereta di mall.
ada senang dapat, ada susah, kena rebut, yang kurang ajar, kena tunggu.
begitulah rezeki. kena sabar.

jangan marah bila takde rezeki. tuhan bagi lain.
jangan tamak bila dapat banyak. nanti tuhan tak bagi lagi.

ada yang hilang satu mata. rezeki mata setakat itu saja.
terimalah. kerana ada yang hilang dua mata.
tuhan tarik bersebab.
mungkin mata tu jahat jadi mata doa semoga tuhan tarik rezeki mata.

untung hilang mata.
kalau hilang jantung.

ada umur banyak tuhan tambah rezeki.
adakah sebab banyak syukur?
ada orang kaya banyak sakit.
adakah sebab kurang syukur.
rezeki itu ada tuannya.

azmir mustapa kata rezeki itu bukan sebab spm.
betul la tu.
bapa tak sekolah boleh jaga 12 anak.
bapa seorang menteri anak sorang tak boleh jaga.

rezeki itu ikut periuk.
ada yang cukup nasi beras hancur dan telur kenduri.
ada yang nak nasi beras panjang, telur gred a.
ada yang tak makan nasi dia nak stik je.
bukan hujungnya ke jamban?

ada rezeki bmw.
nampak senang, tak tengok masa susah pulak.
aku tak iri pun. cukuplah cuci mata.

naik turun tu kan rezeki namanya.
dulu turun pakai motor pegi keje.
sekarang naik pakai kereta

Itu kan rezeki.
jangan dilanggar si motor kan dulu ko pakai motor.
nanti kereta rosak kau balik naik motor.

rezeki itukan ada tuannya.
minta ajelah.

No comments: