Thursday, April 22, 2010

kisah noorkumalasari - 1

cerita dia pakai tudung ni dah lama. dalam 10 tahun lepas kot. jadi gua korek-korek kat internet dapat balik artikel tu. dalam bahasa omputeh plak. jadi gua tak reti sangat nak alih bahasa. jadi gua suruh kawan sekolah gua, najib razak tolong alih bahasa. kalau silap lu orang boleh salahkan najib razak.

***************

Nama, email atau nombor telpon?
Hajjah Noor Kumalasari. Boleh dihubungi di wmyusoff@tm.net.my

Pekerjaan?
Sekarang duduk umah. dulu saya seorang penghibur, artis, penyanyi, pelakon dan model.

Cerita sikit latar belakang sekolah?
Sekolah kat Singapura. Kemudian kat PJ sampai SPM.

Adakah saudari bertudung sepanjang masa?
Apahal! Tak boleh ke. Saya bertudung sepanjang masa termasuk pergi ke dapur. Saya bukan berlakon bertudung. Ni bebetul pakai punye. Hanya ikut perintah allah saya dah cukup tenang, lawak kan! Tak perlu sebab lain.

Umur berapa saudari memutuskan untuk pakai tudung?
40. Hidup bermula pada 40. Tak gitu.

Apa penyebab kuat saudari berubah nak pakai tudung?
satu hadith daif - setiap helai rambut saya (yang dilihat orang) mungkin akan menyeksa saya selama 60 tahun di akhirat. walaupun saya tau hadith ni tak kuat. ianya cukup menginsafkan saya. pastinya maklumat yang mula-mula datang dari surah an-nuur ayat ke 31 dan saya mendapat penerangan yang sempurna dari suami saya yang kacak tu. kalimah allah, sapa kita untuk menafikan.

suami saya juga ada beritahu yang saya perlu menetapkan tarikh bila nak pakai tudung. terpulang pada saya dan dia juga cakap "awak kena mintak pada allah agar Dia memanjangkan umur sampai ke tarikh tu"

Hari yang saya pilih adalah sehari lepas saya pulang buat haji pada 1997. saya sangat bersyukur kerana allah memberi saya kesihatan yang baik untuk menunaikan umrah pada tahun 1994 dan haji pada tahun 1997 dengan meninggalkan anak keempat saya yang berumur 6 bulan masa tu.

segala-galanya berlaku dengan cepat dan ayah saya meninggal di Mekah tahun sebelumnya.

Macam mana dengan penerimaan keluarga, kawan, jiran?
sebab saya ni suka berfesyen dan semua orang tau saya ni suka buat fesyen pelik-pelik jadi takde orang perasan dengan perubahan yang berlaku. pastu kitorang mula lah tak datang aktiviti sosial yang biasa kitorang join. dah buat macam tu pun masih takde orang perasan perubahan saya. saya mengelak publisiti. saya pernah hidup dalam glamer dan saya cakap cukup. saya rasa dah tak perlu membuat benda yang sama berulang. kadang-kadang orang ingat kita berubah sebab baru balik umrah dan oleh sebab itu kami dimaafkan.

adakah saudari menerima maklum balas yang negatif / positif?
orang pandangan negatif kat suami saya yang kacak itu. diorang anggap saya dipaksa oleh suami. sebenarnya tak. cara suami sayang mengajar tentang islam buat saya cinta allah lagi dan lagi. jika dia paksa saya untuk buat satu benda. saya akan buat tapi cinta tu tak mungkin ada.

bertahun jugak lah untuk orang tak meninggi suara dan bertanya "awak yangg.. ohh?" saya tidak setakat pakai tudung, saya pakai pakaian yang saya rasa allah akan terima. pakaian itu mestilah yang longgar, kain warna gelap dan tebal. jadi saya pikir hanya ada satu sahaja pakaian yang macam tu ~ baju jubah hitam yang berlilit sampai kat kepala yang kebanyakkan perempuan arab pakai, kadang-kadang saya tambah arbaayah kat luar.

awak mesti berani untuk berubah. bahkan sebelum ni orang kenal saya dengan warna hitam jadi semua ni saya buat "kerana allah" dan saya suka. pakaian macam ni ada kelebihan. saya ibarat bersedia ke masjid ~ di mana saya berada, bila dengar azan saya akan terus cari masjid terdekat dan terus sembahyang tak payah terkial-kial cari telekung. sangat senang. kena pulak sekarang saya dah sentiasa berwudhu. tapi ada ramai peminat kat luar saya yang suka dan akan peluk saya bila berjumpa. jadi saya tak rasa yang saya dah berubah.

ada seorang ahli perniagaan beritahu suami saya yang dia terus berubah bila saya cerita kat tivi "nasib baik allah tidak ambik nyawa saya ketika saya di puncak karier"

ada kawan-kawan artis lain minta saya berdoa supaya mereka juga akan berubah satu hari nanti. insya allah. bukan setakat doa, malah saya bagi air mata sekali untuk mereka. tak semua orang tahu permintaan mereka ini dan selebriti tersebut sangat pemurah dan baik hati.

apakah reaksi yang diterima dari masyarakat islam dan bukan islam yang lain?
sebenarnya takde reakti negatif dari masyarakat bukan islam sebab mereka respek agama lain. samalah macam kita respek sami yang pakai baju kuning tu. semua islam adalah bersaudara. ada juga yang beranggapan buruk sehingga menjadi satu sindrom ke atas semua orang. tapi saya tak begitu. kesian lagi ada. saya berharap allah akan memberi hidayah dan mereka akan mencari apa yang kurang kat diri mereka.

adakah saudari ada rasa macam dipinggirkan oleh masyarakat seba pakai tudung?
tak. saya boleh pergi mana saja dan mungkin sebab semua orang kenal saya jadi itulah biasanya diorang bagi pertimbangan istimewa.

adakah saudari rasa tertekan untuk bertudung? dari sapa?
hanya dari diri sendiri. takde tekanan dari luar.

adakah saudari rasa tertekan bila tak bertudung? dari sapa?
ya. dari penerbit filem dan kakak.

apakah jenis tudung yang saudari pakai?
senitasa warna hitam yang biasa perempuan arab pakai.

sebelum saudari berubah apakah pandangan saudari kepada 'tudung'?
sebelum saya pergi mekah. saya tak suka. cara pemakaian tudung oleh kaum wanita disini tak menarik. jadi saya tak boleh buat apa-apa hal tu. kamu kena rasa selesa untuk memakainya dan kemudian ada konfiden dalam diri.

apakah yang saudari faham tentang bertudung dari keluarga? sekolah? masyarakat?
takde. dari sekolah tak. dari keluarga pun tak. saya tak melihat sesuatu yang salah dalam apa yang kitorang buat. pelik tak?

ada tak sapa-sapa dalam keluarga yang bertudung?
(jika mak, apa yang mak beritahu tentang bertudung?)

sebelum ni tak. sekarang mak dan sorang adik kejap pakai kejap tak. sorang adik lagi, (anita serawak) pheww mahsya allah... dalam keluarga saya. saya seorang perempuan. alhamdulillah.

apa perasaan bila bertudung?
rendah diri dan malu. itu adalah sifat yang baik dalam islam.

bersambung...

2 comments:

khairul abdullah said...

Bila sambungannya wei? Ada kontroversi tak? Kalau takde maleh aku nak baca...

AjuA said...

ada sambungnye tapi takde kontroversi sangat.. sebenarnye cite ni utk edisi puasa.. terpublish plak.. bole je la..