Saturday, April 10, 2010

dugaan dalam penulisan

beberapa hari lepas gua telah menulis di blog gua yang lagi satu perihal kerja yang mendapat respon yang sangat menggalakan dari pembaca.

ada yang sokong ada yang kutuk dan ada yang tak paham. nama tajuk pun jangan baca kalau tak faham. jadi ada yang tak faham.

gua cerita pasal kerja. pasal fahmi yang mintak gua buat design risalah dan poster puisi. pasal jaid mintak borang harta karun. pasal naz yang mintak borang tasik. pasal datuk bandar mintak kad tahniah yang gua tak dapat siap cepat kalau bagi serentak.

gua tunggu komen diorang. tetiba orang lain plak yang melenting. tu yang gua cakap. lu tak paham ke apa! gua cerita pasal tanggungjawab bekerja yang perlu tunaikan janji bila dah berjanji. integriti bekerja.

bila bos gua tanye "aii tak siap lagi?" gua pun malu gak sebab sepatutnya dah siap tapi tak dapat siap sebab gua sibuk. jadi disitu munculnya tajuk jangan baca kalau tak faham dan gua cerita kisah benar macam kat tivi tu.

entahlah. nama orang pun takde. gua ada sebut 'ict' secara am. tau-tau ada orang 'ict' yang panas. gua pun tak pasti 'ict' mana. mungkin orang ict putrajaya. atau ict pj. mungkin juga ict nibong tebal. tak tau plak gua orang ict ni cepat panas. etika penulisan gua salah ke? bila gua baca balik. cara penulisan gua salah ke. atau ada ayat tak betul ke. ok je.apdahal gua cerita yang betul macam kat tivi tu. macam aduan rakyat!

jadi salah gua ke bercerita hal benar.

sapa yang tak paham cerita jangan baca kalau tak faham tu macam ni la ringkasnya.

gua ada kereta waja. dah pakai 5 tahun.
bila dah rosak gua hantar bengkel. repair.
gua tak tau sakit apa. yang gua tau bila dah repair mesti bole elok.
timing bel rosak ke. fius terbakar ke. gua tak reti.
sebab gua bukan mekanik. yang gua tau kereta dah rosak mesti hantar bengkel untuk repair.
minggu depan gua ada konvoi kenduri kawen ni.
mintak kereta ganti buruk pun takpe. pomen kata takde.
tak pelah gua beli kancil seken. senang nak gerak-gerak.

bila waja gua dah repair.
macam-macam hal plak jadi.
power window rosak la. enjin bising la.
jadi gua tak puas hati.

tanak pening kepala.
gua pulang balik waja tu kat bengkel pastu gua suruh simpan jelah.
lagipun gua malas nak pikir rosak-rosak ni.
waja tu pun bukan hak gua. opis punye.
takpelah gua pakai kancil je.

masalah timbul bila semua nak tumpang.
makcik ani naik. tok ngah naik. usu naik.
gua cakap ni kancil bukan waja.
bole konvoi tapi lambat sikit la.

sebab tu gua tulis jangan baca kalau tak faham. sebab nak kasi tau kat makcik ani, tok ngah dan usu hal ini. bukan apa kot-kot pak uda nak tumpang ke. atau tiz zakiah nak tumpang ke. kan malu gua. kereta kecik. masa pakai waja dulu bole la.

tu je sebabnye.

tau-tau pomen plak marah. aii.. tu yang gua pelik tu. sekarang dengar cite bos pomen tu plak angin ngan gua. padahal urusan gua dengan pihak bengkel dah selesai. gua pun dah takde hutang apa-apa cuma tunggu kereta baru yang dijanjikan tahun depan je. hmm.. bukan sepatutnya yang angin tu tiz zakiah sebab tak dapat tumpang gi kenduri ke? atau pak uda!

jadi itulah yang gua dok pikir. salah gua ke? dah jadi hal besar macam ni, sumpah gua tak hantar lagi. tanak gaduh ngan orang beb!

2 comments:

Anonymous said...

gua ada sebut 'ict' secara am. tau-tau ada orang 'ict' yang panas. gua pun tak pasti 'ict' mana. mungkin orang ict putrajaya. atau ict pj. mungkin juga ict nibong tebal. tak tau plak gua orang ict ni cepat panas
(wa copy paste ayat lu ni bro. lu keje mana skrg? tak kan lu anta pc kat nibong tebal kot. sengal)

AjuA said...

nibong tebal tu contohh.. kampung bapak gua tu. kerja sini-sini je. lembah klang.