Tuesday, July 07, 2009

keluarga

setiap keluarga pasti ada konflik. besar atau kecil. ada konflik sehari. ada yang bertahun. ada yang sampai mati berkonflik. setiap orang ada masalah. setiap keluarga ada musibah.

ada perkara boleh dimaaf. ada perkara takkan dimaaf.
setiap hati yang keras pasti ada mata yang berkaca.
setiap ego yang tinggi pasti merana akhirnya.
yang menang adalah mereka pemaaf.

setiap keluarga pasti ada ujian. sabar itukan suruhan tuhan. seperti aku cakap tadi. yang menang adalah mereka yang pemaaf. yang rugi adalah mereka yang sombong.

setiap orang ada marah. setiap orang ada samsengnya.
kau kata ada geng. abis tu aku ni takde geng.
sini tempat aku.
aku boleh panggil orang untuk pukul kau.
aku boleh panggil orang untuk robohkan istana kau.
sebab di sini tempat aku.
aku kerja sini. aku ada kawan disini.

tapi aku bukan begitu. gaduh bukan caranya.
sabar itu jawabnya.
tuhan kan ada. zaman sekarang ni bayar pun dah cash.
hari ini kau marah orang, esok kau kena marah balik.
hari ini sakitkan orang tua, esok anak kau balas balik.
kan bayar tunai.

lagi takut kalau tuhan bayar ansuran.
tetiap bulan dapat balasan.
anak sakit, duit takde, tekanan jiwa, panas baran.
sedar-sedar dah gila. lagi takut.

ego dan marah tu tak bawa ke mana.
lagi kau ego, lagi kaya. marah adik, dapat BMW. marah mak, dapat jet.
aku pun nak marah macam tu.

janganlah sisihkan keluarga.
kau kenal seorang lelaki 3 tahun.
kau tinggalkan keluarga yang dah kenal 28 tahun.
kau baru nak bela anak setahun jagung
nak disamakan orang dah bela cucu
gila ke?

dalam hidup ini sebolehnye elakkan sengketa.
kalau boleh berdamai sekarang. terus buat.
nyawa tu bukan boleh ditunda esok.
kalau sempat ampun alhamdulillah.
kalau mati kena langgar?
orang lain mati senyum.
awak muka hitam.

aku. diam je.
tak pernah seumur hidup marah orang sangat-sangat macam hari tu.
sampai tido malam pun jantung laju lagi.
sampai tulis ini pun jantung laju lagi.
orang ada iman mana boleh marah-marah.
orang takde iman je suka marah-marah.

hal seperti ini aku anggap ujian.
bila dah meletup baru tau.
sapa marah sapa sabar.
sapa sombong sapa akur.
ooo.. rupanya ada orang tak hormat mak.
ooo.. rupanya ada orang sayang mak.
ooo.. rupanya ada buah busuk dalam sebakul buah.
kalau mak suruh buang buah busuk tu. aku buang je.
nanti sebakul buah terjangkit busuk. susah.

elok-elok orang tak tau. jadi tau.
elok-elok orang tak terhidu. jadi umpat.
kalau mak tanya aku.
aku jawab jangan buang asingkan je.
lama-lama dia tau sendiri.
benda busuk sapa nak dekat.

sapa faham cerita ini. fahamlah.
sapa tak tau. baca ajelah.
cerita ini takkan ada siri.
sebab dah letih jantung ini laju sangat larinya.
pasni nak buat cerita suka-suka je.
cerita sakit hati ni... letih.

+ :
tak kiralah sapa anda. hormatlah orang lain.
turut kata suami dapat pahala.
tapi hormatlah ibu yang lahirkan kita.

No comments: