Friday, July 31, 2009

kelas bahasa syurga - 2

kelas seperti biasa malam tadi. menjelang bulan puasa, ustaz suh datang jugak untuk tadarus. ikut pengalaman lepas memang gentar sangat lah bab tadarus ni.

dengan mikropon. dengan 20 jemaah yang memasang telinga. baca laju pun boleh gagap. lagi bertambah gagap bila ada mikropon. macam musabaqah pulak rasanya.

jadi tahun ni ustaz cakap. kita buat tadarus untuk kelas kita je. aku cakap ok. dalam hati aku ada tergerak nak tadarus kat qariah surau aku. itu akan dimaklum kemudian.

sepanjang aku dah berkelas ni hampir 3 tahun. aku tengok ramai jugak yang berminat nak join. banyaknya nak mula dari awal. kefasihan dan kelancaran. dah tanya ustaz. dia pun agak keberatan memandangkan komitmen dia dan tak tau setakat mana komitmen kita pulak.

ikut pengalaman kitorang dulu. mula-mula 20 orang. naik buku baru. kurang 7 orang. naik buku baru. kurang 5 orang. selepas 3 tahun tinggal aku dan jo je. nasib baik sekarang ni din dan zamhuri dapat hidayah nak join.

aku dan jo memang dah ahli seumur hidup kelas bahasa syurga ni. (insya allah). jadi bila ada ahli baru memang teruja. ramai lah sikit. boleh sama-sama belajar.

ada juga orang perempuan yang kata nak jadi cam aku. ada kelas ngaji ni. aku nak mengajar tak pandai. korang boleh pegi ke surau. telefon ajk muslimat surau. mesti diorang ada kaki. sapa mak pandai mengajar. belajar dengan mak.

tak rugi belajar bahasa ni.
"nanti ada pemuda tampan temankan kau kat kubur nanti"
aku selalu guna ayat ni. racun sikit beb.

kalau ikut cerita bila kita meninggal nanti. bila orang lain sibuk baca yasin. akan ada seorang pemuda hensem yang akan duduk di kepala kita. bila kita dikafan. pemuda macho ini akan duduk di antara dada kita dan kain kafan itu. kira nyorok la.

bila kita dah selesai tanam. orang pun dah cabut. (takkan nak tido kat kubur kot. gile!) maka datanglah 2 malaikat nak tanye 5 soalan cemu mas. tapi tak boleh soal sebab ada pemuda macho tu duk sebelah kita. bila malaikat nak halau je, mamat tu sound malaikat;

"lu orang apahal. dia ni kawan gua beb. kalau korang nak tanye dia. tanye ajelah. gua tanak blah sini. gua nak bawak member gua ni gi syurga"

dan mamat hensem tu pun akan cakap kat korang;

"beb. gualah al-quran yang lu rajin baca tu. kadang-kadang suara kuat. kekadang gagap-gagap. kadang-kadang tak keluar langsung. tapi gua tau lu baca dalam hati."

"lu jangan risau beb. abis je dua malaikat ni tanye lu. gua akan hamparkan sutera yang penuh dengan kasturi dari para malaikat dari syurga. lu memang tak terbayang punye beb. ni bukan karpet masjid india. made in syurga ni"

lebih kurang camtulah kot sembangnya nanti. sebab tu la aku rajin belek-belek kitab tu. harap-harap jadi member gua esok ni.

2 comments:

puspa said...

wahhh :D

AjuA said...

apuss... u ckp ape ni..