Tuesday, January 05, 2010

cameron highland pada tahun baru

dengan kadar penat yang tinggi sampai tak boleh nak jengket kaki. gua gagahkan diri jugak pergi basuh kereta pukul 7 pagi semata-mata nak nampak kereta berkilat masa panjat cameron kejap lagi. sambil tu gua check gak enjin. jangan bikin spoil sudah. harap kereta kilat tapi duduk tepi highway apa barang.

bini gua buat urusan dapur dia. caca pun buat urusan dia gak sambik kehulu kehilir pegang bantal. last-last gua suruh dia tolong basuh kereta sekali. gua lap body, dia lap tayar. gua cium bumper, dia cium jalan. gua siram kereta, dia mandi dalam baldi.

gua rasa minat dia esok tak berkaitan dengan kereta.
sebab gua suruh lain, dia buat lain.

abang alis datang sambil memantau keadaan gua sekeluarga dan bertanya;
"bila nak siap?" sambil cekak pinggang.

"lu tunggu 30 minit sambil kilatkan tayar livina lu tu. nanti gua sampai" balas gua sambil kiwikan selipar crocs kasi itam sikit. biar awek cameron nganga sikit tengok.

berkumpul di rumah mak dengan 3 buah kereta sedia beraksi.
waja r3, livina-impul, kenari-move.
menanti di hentian sungai buloh adalah pesona limited edisi.

waja r3 gua ditumpang oleh 2 kutu meru.
gitaris indie band - anis
fotografer saiful nang - ayus

livina-impul dipenuhi oleh warga emas
ketua marhaban - mak
presiden van jenazah semenanjung - abah
pilot MAS - abang alis
pengetua sekolah integrasi - kak atul
dan anak-anaknya

kenari-move hanya diisi tuan punya ahli keluarga sahaja
ketua pengarah jkr sabak - mamen
isteri dan anak

menanti di hentian sungai buloh adalah
setiausaha datuk falak - kak awa
dan keluarga

perjalanan lancar dari setia alam dengan kelajuan minimum 130km/j. segala kenderaan kecil seperti bmw 5 series dan alpard kitorang bagi bagi hi-beam. bagi hormat sikit kereta import macam waja r3 gua ni. ada jugak sekali nissan skyline cuma memotong. gua sikit pun tak gentar. gua kasi nos 3 saat terus hilang nyorok kat hentian sebelah.

lagi 5 kilo nak sampai hentian tapah. kenari-move mamen problem. gua dah wakie takie awal-awal. enjin kenari lu tu gua dengar bunyi pisten masa lu start turbo. lagi lu nak tekan. sekarang tak pasal-pasal kena towing kat tapah. nasib baik skyline tu tak nampak gua parking atas rumput tepi highway. kalau tak mau gua kena bahan kat forum internet minggu depan.

memandangkan perjalanan jauh lagi. kereta mamen pun dah semput. kami berkampung sekejap di rumah kawan abang alis - hatta di tapah. sempat jugak gua solat jumaat di masjid sana. yang syoknya, air paip untuk ambik wuduk tu punyalah sejuk. sampai gua kumur-kumur telan terus. lupa nak buang!

habis solat dan doa. kitorang terus lepak kejap rumah abang hatta dan pekena ikan pari masak asam. dia punya sedap! gua rasa macam nak baring sambil makan. tapi rumah orang takkan nak baring. apa kata mak gua pulak. hilang la status dia sebagai ratu kebaya tahun 60an dulu.

kereta lumpuh sebijik. tinggal 3 bijik. nampaknya tumpang-tumpang la. waja r3 gua diisi anak kak awa. seorang pelajar sekolah menengah yang sedang mendalami ilmu pengitaran. bakal keluar EP katanya. gua cakap dengan dia, lu belajar elok-elok. kalu tanak belajar lu kawen je. gitar lu tu bagi caca. dia pun boleh perform.

pendakian ke cameron diteruskan.

bersambung...

No comments: