Thursday, January 14, 2010

camron highland tahun baru - 3

pagi esoknya gua sukar sangat nak bangun tido. air liur gua dah jadi ais kat tepi katil. lidah gua pun dah terlekat kat lantai rumah. nak cakap mintak tolong pun susah. gua takde pilihan selain panaskan lidah dengan cahaya henpon. agak lama jugak nak cairkan air liur tu tapi berkat kesabaran yang ustaz gua ajar akhirnya berbaloi juga.

pagi tu suasana dapur sangat sibuk. tungtang tungtang macam orang kenduri kawen dan gua tak ambik port pun hal dapur. yang gua tau, cukup masa makan! dan pagi tu dengan tak gosok gigi gua bersidai depan rumah dengan kaki naik atas meja sibuk buat-buat asap kat mulut.

ada sikit la asap keluar. tu pun nampak tak nampak je.

abang alis dari malam tadi sibuk ajak naik gunung berinchang.
"best! kabus tutup jalan. lu tak nampak kereta depan beb!" gua lopong dengar.
"kitorang pernah naik sampai atas. ada satu rumah tu siap tanam strawberi tepi rumah je" sambung abang alis lagi. gua yang tak tau cerita lopong je la. kalau dia kencing pun, gua pun lopong je la tadah.

dan orang paling awal siap pagi tu adalah abang alis!
siap dah panaskan enjin kereta lagi.

gua dengan tak gosok gigi. ikut je la gurung berinchang tu. yang mengikut adalah mamen, mak, abah, gua dan acap. naik satu kereta je. gua target atas gunung tu gua nak posing paling oversea skali. nampak macam baru balik bercuti dari alaska la.

mula-mula sarapan dulu kat tanah rata. gua order roti canai panas. sampai kat depan gua dah suam-suam macam roti semalam. minum teh tarik pun tak kick. dah rasa teh ais je. tune pun lari. gua layan acap je gelak-gelak sambil tengok betis amoi lalu lalang.

baru nak gerak ke gunung mak gua plak ajak cari selipar kat pekan. patah balik cari selipar pulak. dah dapat selipar. masuk dalam kereta mak ajak pegi situlah sinilah.

last-last pegi taman rekreasi kampung sedia tengok air terjun je. apa benda kabus pun gua tak jumpa. kemuncup banyak la. pastu terus balik rumah. takde langsung gambar posing oversea yang gua plan tu. gua bajet mak goyang naik gunung tinggi-tinggi. tu pasal dia dah set awal-awal ajak tempat lain. bijak sungguh.

kat rumah pun satu hal. nak mandi pun lambat. sampai gua dah tidur. bangun. tidur balik. pun masih ramai yang tak mandi lagi. bila turn gua mandi sampai. balas dendam. gua mandi tak ingat punya lama. (3 minit je pun )

gua sound abang alis;
"terus check out la. pebenda nak lepak umah ni lama-lama. badan gua gatal-gatal la lepak sini" dan abang alis terus setuju dengan usul itu.

kemas barang terus berangkat ke ravi farm. lepas sikit dari kea farm. tapi nak sampai ke sana punyelah azab. sampai gua menyumpah-nyumpah. jem lebih 5 kilo dari pasar brinchang. dah la perjalanan mendaki. hand brake fail. radio pun asyik-asyik lagu raya. mana punya stesyen la pasang lagu raya ni. gua tengok 97.6. tapi lagu raya. gua syak stesyen lain ni. stesyen orang asli kot.

perut pun lapa.

gua suruh gitaris indie pegi selongkar bonet cari makanan masa tengah jem tu. turun seat belakang. tak dapat! last-last ambik dari luar. bukak bonet belakang. dapatlah biskut tiger dan cokelat bar. kitorang bedal sambil gelak-gelak. sebelum cokelat tu dirampas kembali oleh abang fuzi tak lama kemudian. dia pun siap keluar kereta tanye khabar kitorang sebelum rampasan terjadi.

rupanya jem di kea farm. semua cina bukit pakat berenti parking tepi. sampai bas tak bole lalu pastu nyusahkan gua nak pegi ravi. gua tengok cina-cina bukit ni takdelah banyak membeli pun. kenapa trak besarkan jalan. terutama pusat tumpuan macam kea farm tu. tinggikan cukai peniaga cameron. semua dah jutawan. tokeh kilang teh boh pun gua dengar cerita sampai mampu beli pulau. jadi duit cukai tu salurkan untuk pembinaan jalan, tempat parking kereta, tempat rehat. sekurangnya meningkatkan sektor pelancongan di cameron. benda-benda macam ni pun gua kena pikir ke.

bersambung

No comments: