Thursday, January 26, 2012

Bandung - Hari 4

Hari Ahad 22 Januari 2012
Hari ni masih tak dapat bersarapan kat cafe. Sebab bangun lambat. Pagi ni kitorang repeat ke PasarBaru. Sebab bini gua nak beli seluar caca. 

Hari minggu macam harini dipanggil sebagai hari libur. Hari untuk berhibur. Semua orang keluar rumah untuk berbelanja dan berhibur. Tak semua kedai bukak pada hari minggu. Termasuklah kedai money changer.

Tips untuk hari ini. Menukar duit pada hari cuti di Bandung.

Bayangkan duit indon xcukup. Hari ahad kedai money changer tutup. Isnin pun sama sebab cuti raya cina. Macamana nak bayar duit teksi, beli air mineral, makan ringan-ringan? Takkan nak bayar teksi pakai kad kredit. Duit ringgit ada beratus-ratus dalam kocek. Apa korang nak buat?

Kebetulan perkara ni kena kat Bandung. Jadi tipsnya. Korang pergi je kat Pasar Baru. Naik ke tingkat 3. Tanye kat bebudak yang jaga kedai kain kat tu dan korang akan jumpa kedai money changer yang agak tersorok sikit. Masa gua tengah tukar duit kebetulan ramai jugak orang malaysia kat situ. Korang kena tanye orang, baru jumpa kedai tu.

Nilainya adalah sama.
Di Malaysia 1juta = RM346
Di Pasar Baru 1juta = RM347

2 jam jugaklah gua kat Pasar Baru.  Lepas keluar dari Pasar Baru gua ada plan nak ke CiWalk. Sepatutnya semalam kitorang ke CiWalk kat Jalan Chihampelas. Tapi sebab dah tersangkut kat Jalan Dago seharian tu yang plan pegi arini je. 

Di depan PasarBaru sangat susah nak dapatkan teksi bermeter. Jadi redah jelah pakai teksi Putra. Dari PasarBaru ke CiWalk adalah sejauh 5.3km. Chargenya adalah 50ribu sehala. Mahal sikit tapi bayar jelah. Bukan 50ribu ringgit pun tambangnya.


Ciwalk adalah sebuah shopping kompleks yang sangat unik. Bangunannya juga unik. Banyak ruang terbuka. Macam shopping kompleks dalam taman. Tapi tak sebesar Paris Van Java. Kitorang jalan-jalan je kat situ pastu berjalan lagi di sekitar Chihampelas.

Terus terang gua cakap, jeans, kemeja, baju pompuan dan fesyen kat Bandung ni tak semoden di tempat kita. Cuma fesyen baju di Rumah Mode yang terkini sikit berbanding tempat lain di Bandung.

Semasa kat Chihampelas gua dah mati akal. Nak kemana ye?

Kitorang cari teksi sambil jalan slow-slow kat situ dan alhamdulillah kitorang dapat teksi GR. Gua saja tanye kat pak supir tu

"Dari sini ke Trans Studio jauh tak pak?"
"iyaa.. Ngak jauh. Pusing-pusing aja"
"berapa tambang teksinya."
"ngak tau, kena ikut agronya"

Kat situ je gua tau supir ni jenis jujur. Senang nak kautim nih. Jadi gua buat plan.

"Gua mahu ke Kartika Sari Jalan Dago. Kemudian balik ke hotel kejap. Lepas tu ke Trans Sudio. Bisa ya pak"

"Iyaa. Bisa!!!!!!"

Kartika Sari ni bukanlah nama artis. Dia adalah sebuah kedai jual makanan macam kek dan biskut. Ke Bandung tak membeli kek Kartika Sari serupalah macam makan nasi tak minum air. Tak kena bai.

Kedai Kartika Sari ni memang banyak cawangan dan semua cawangannya ni padat dengan pembeli. Siap berebut kalu nak beli kek. Gua pun naik heran. Kalu yang berebut tu orang Malaysia logik gak. Orang Bandung pun nak berebut beli kek. Macamlah tak bole pegi lain kali. Sementara itu pak supir menunggu gua dengan penuh hensem di parking.

Menghantar gua ke hotel semata-mata nak letak beg plastik shopping kat bilik dan kitorang terus ke Bandung Supermall yang ada Trans Studio di dalamnya.

Jarak perjalanan dari hotel ke Bandung Supermal adalah 4.4km. Korang akan melalui Toko 3. Tempat membeli jeans murah. Tapi kitorang tak singgah pun.


Bandung Supermal atau disebut BSM adalah sebuah shopping kompleks terbesar di Bandung yang dimiliki oleh Trans Corp. Di BSM ni juga terdapat taman tema dalam bangunan terbesardi dunia yang dikenali sebagai Trans Studio. Dibuka pada Jun 2011, Trans Studio ni adalah tempat tumpuan awek indon setaraf Luna Maya dan golongan kaya berbelanja.

Tambang yang teksi GR kenakan untuk gua bermula dari Ciwalk - Kartika Sari Jalan Dago - Hotel Arion - Bandung Supermal adalah 50ribu! Haaaa... murah gileee.. berbanding tambang pagi tadi dari hotel ke Ciwalk je dah 50ribu dengan teksi takde meter.

Jadi gua sarankan sekali lagi. Naiklah teksi yang bermeter.

Indah kabar dari rupa adalah ayat sesuai yang bole gua cakap bile sampai kat BSM ni. Bukan besar mana pun. Lebih kurang Lot10 je. Tapi alang-alang dah sampai. Terus jelah merayap. Takkan nak balik pulak. Iye tak.

Gua tak masuk Trans Studio tu pun. Sebab penuh sangat. Sapa-sapa yang berminat nak gi TransStudio pergilah hari biase ye. Harga tiket tak salah 150ribu (RM50) pada hari biasa dan 200ribu (RM70) pada hujung minggu.

Dalam kul 9 malam kitorang pun balik ke hotel. Tido

1 comment:

tony transport bandung said...

Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
Mutiara Bandung Transport Solution menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, mesra, jujur, dan peramah
Free & Eazy Program Tour (semua tempat di bandung)

Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.
CALL / hubungi / sms / whatsapp / konsultasi percuma : +62 858 6137 8328
WhatsApp : +62 858 6137 8328
pin blackberry : 30D1 82F0
email:
tonybandung@smartfren.blackberry.com
or
tonytransportbandung@gmail.com