Friday, February 19, 2010

usaha tangga kejayaan

cerita satu.

gua tersengeh sambil memandang gadis kaunter yang sedang menulis sesuatu di buku log. gua bagi 6 ringgit dan gadis berbaju kurung itu pun menghulurkan 2 borang jawatan kosong. gua senyum dan kenyit mata. takde respon!

gua sedar diri cepat-cepat selepas terlihat jari berinai penuh. rugi gua tak beli borang minggu lepas. mesti masih single lagi, keluh hati gua.

beberapa jam kemudian, azrul datang opis gua dengan baju kotak-kotak dan spek rayban. lama tak jumpa mamat ni. muka pun makin buruk. itulah gua suruh kerja dalam ekon lu sibuk nak merempit hantar surat. sekarang terhegeh-hegeh suh gua beli borang kerja.

"gua nak masuk gomen la" bisik azrul dalam telefon pagi kelmarin.
"gua dah penat buat 2 kerja" sambungnya. gua respek azrul ni dari zaman belajar lagi. genius tak ingat. cikgu suruh welding penjuru. lu bantai buat replika alien. cikgu suruh potong paip buat latihan. lu bantai potong ekzos motor.

dan tengahari tu gua jumpa azrul dan menyerahkan borang kerja kosong. siap gua printkan senarai jawatan lagi.

"dengan spm lu yang lingkup tu. gua rasa lu apply jawatan pengarah paling sedap" nasihat gua. "nasib baik spm lingkup. kalu gua pangkat 1, senang-senang je dapat jadi kerani ni beb" sambung azrul. gua gelak je.

seminggu kemudian gua call balik tanya pasal kerja.
"lu dah hantar ke borang? boleh gua risik-risik" soal gua semangat.
"lupa la beb. borang tu pun ntah ke mana..!!" balas azrul. jam-jam tu gak gua rasa nak mencarut. gua punya usaha nak tolong lu cari kerja. akhirnya lu buat tak tau je kat borang tu.

inilah kalau benda tak usaha sendiri, balas hati gua.

cuba lu sendiri usaha beli borang. beratur panjang. siap ambik cuti pergi sana-sini potostat sijil. nampak la usaha lu nak kerja tu ada. ini suruh orang, macam ni la jadinya.



cerita dua.

"camne majlis kawen lu minggu lepas. banyak dapat hadiah? video porno ada?" usik gua kat sorang kawan satu petang kat opis.

"biase la beb. gua sampai dapat dvd player 2 bijik tu. lu nak beli tak. gua jual satu"

"gua tak main dvd beb. gua layan astro movie sudah. tu pun dah muntah nak tengok" balas gua.

"tapi gua geram la kat kawan-kawan" getus dia sambil melihat budak opis gua ke hulu- ke hilir sibuk. gua paham sangat perangai bebudak ni berlakon je lebih. padahal masing-masing sibuk update status fesbok pastu komen gambar orang.

"gua usaha hantar kad bagai nak rak. bila hari gua kawen sekor pun tak datang" sambungnya. gua sengeh. dulu gua pun kena macam ni gak.

bila gua call mintak alamat, lu kata by hand la syok.
bila gua suh lu angkat by hand datang shah alam, lu kata sibuk pulak.
bila gua nak hantar tempat lu, kerek plak suruh datang malam.
bila gua datang malam, lu tengah makan ngan famili la.

bila time gua kawen, lu langsung tak nampak. esoknya gua dapat sms lu cakap lupa. 'lagipun aritu gua berkelah kat uluyam dengan budak motor' jawapan SMS.

"orang macam tu lu kena panggil hantu raya. nombor kat henset tu tukar hantuu.. raya.. perangai macam hantu raya!!" balas gua.

orang kalau takde usaha macam tu la. ambik senang je.

jadi gua nasihat kat lu orang kat sini. perangai jangan jadi macam hantu raya. orang lain punya usaha lu jangan pandang ringan. walaupun lu mintak tolong orang lain buat itu ini, tapi bila time lu kena tolong orang. lu nak tolong ke?

ntah-ntah bagi alasan je.

No comments: