Friday, February 12, 2010

"ayah..!"

gua sengeh panjang tak habis-habis.
"lu memang anak ayah la caca" puji gua sambil cium kepala caca.

"ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah.."
"iye" balas gua. dan caca buat aksi cocok jari dalam hidung.
gua sengeh.

stakat cucuk jari dalam hidung, hari-hari ayah buat la. kadang-kadang cucuk pusat. kadang-kadang cucuk ketiak. pastu baru ayah pegang mouse komputer buat kerja.

kalau dalam kereta ayah lap jari kat stering. kadang-kadang ada isi. kadang-kadang ada air. ikut nasib jari la.

"ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah.."
"iye" balas gua. dan caca buat aksi kenyet mata.

gua bangga dengan caca sekarang ni. dengan konfiden yang tinggi dan pengetahuan am yang sangat jelas. semua orang dia panggil ayah. tak kira lah sapa.
ibu pun "ayah..!"
nenek pun "ayah..!"
atok pun "ayah..!"
sepupu-sepupu pun "ayah..!"
pakcik sedara pun "ayah..!"

dan gua senyumm je bila semua orang komplen kenapa mesti "ayah..!". diorang tak tau tetiap pagi sebelum tengok barney gua dah pesan kat caca
"sapa buat susu caca pukul 3 pagi? ayah kan. sapa basuh berak caca? ayah kan. sapa kawan wresling caca? ayah kan. jadi caca mesti ingat ayah hari-hari"

gua ulang ayat tu hari-hari sampai dia ingat. dan gua tak boleh salahkan dia, bila semua orang dia panggil "ayah..!"

pergi makan kat kedai sekalipun. bila gua buat tak tau je dengan dia. pasti dia akan jerit "ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah..ayah.." sampai gua pandang.

lu memang anak ayah la caca.

No comments: