Thursday, February 11, 2010

kedai mamak tak sedap!

ahad lepas macam biasa gua bangun pukul 9. dengan tak mandi, tak gosok gigi, kerak air liur masih kat pipi gua dah makan goreng pisang depan tivi. insan yang berjaya kejutkan gua adalah caca dengan jeritan "ayahhhhh...!" kat tepi telinga.

gua cakap dengan caca;
"lu kalau nak tengok barney jangan ajak ayah. malam tadi ayah tahajud sampai subuh. ngantuk lagi nih!!" marah gua. padahal gua tengok bola sampai kul 2 pagi. kalah pulak tu. macam cilake!

sedang elok kunyah-kunyah goreng pisang sambil tengok barney yang tak habis-habis menipu budak-budak, abang alis telefon bini gua ajak mengeteh kat kedai depan. gua angkat kening. baru lepas makan, takkan nak lepak kedai pulak, sound gua. padahal gua ok je pun kalau nak pekena nasi lemak barang sebungkus dua. tapi sebab nak kena mandi dulu, gosok gigi, termenung dalam jamban, pilih baju nak melawa. gua rasa macam leceh pulak semata-mata nak pekena nasi lemak seringgit.

"tak payah mandi" sound bini gua. dengan senyum gua jawab, let's go...

di kedai telah menunggu abang alis sekeluarga dan ayus. gua tak makan pun, minum teh je. bini gua pun sama. caca? memandangkan cakap pun tak betul, gua tak orderkan apa-apa untuk dia. lu dahaga, lu habiskan susu dulu, sound gua.

lepak kat kedai pagi ahad dengan tak mandi, memang feel lain macam. gatal ada, panas ada. tapi gua tak kisah pun sebab topik pagi tu agak menarik. abang alis cerita pasal satu kedai mamak kat setia alam yang ada roti terbang!

"mamak tu pun pandai buat roti tisu KLCC! siap ada jambatan!" cerita abang alis. gua lopong dengar. bini gua nganga dengar. awek meja sebelah pun nganga sama. gua ingat awek tu ternganga dengar cerita, rupanya nak suap anak dia makan. dengan dia skali nganga.

kena pergi ni, bisik hati gua.

malam tadi. gua sekeluarga lepak kat kedai mamak m.k fatimah yang abang alis cerita ahad. terus terang cakap sebelum ni gua sekeluarga memang boikot mamak sebab pengotor. makan pun tak sedap. harap tivi je besar.

masuk-masuk je, gua terpandang gerai roti special dah tutup. gua tanye ane
"ni orang tak meniaga ka" dan ane tu jawab arini tutup.

gua dan bini hampa. tak merasa la roti terbang arini. takpe. kita cuba makan lain pulak. gua kalau kedai mamak ni memang nasi beriyani je. jadi gua pergi kat tepi kedai mintak nasi beriyani kuah campur, lauk kambing. sayur sikit. no pork!

bini gua order megi mee sup dan teh o suam dua. suasana dalam kedai agak meriah dengan geng laptop dan geng muka pecah rumah. geng keluarga-keluarga macam gua duduk tepi pintu. geng pakai jersi bola duduk tengah kedai. kebetulan malam tu hujan lebat. jadi semua duduk dalam kedai.

bila gua rasa nasi beriyani gua keras. gua dah geleng sikit. bila gua rasa kambing je, terus gua tolak pinggan tepi. reject!!! megi pulak sampai. dia ni satu pesen tak suka telor lembik-lembik. jadi gua sebat telur tu dulu dan mee sikit.

bila jamah je mee tu. terus gua rejek!! outt.. megi keras. macam celup lebih kurang je. tetiba gua boleh angin satu badan. perut dah lapar. jadi macam ni pulak. gua rasa nak rembat je tivi 40 inci kedai ni, pastu pasang kat rumah. baru nampak style di pagi raya. bini gua cuba makan 2-3 garpu. dia pun terus tolak tepi.

bila minum teh-o.. hmm.. sedap.. gua minum tiga suku je. lagi suku gua dah tak sanggup telan. manis sangat. meniaga macam gampang!

inilah first time gua sekeluarga pergi kedai makan keluar cepat. gua ingat 10 minit je kot dalam kedai tu. semuanya tak sedap. dan gua dah blacklistkan kedai mamak m.k fatimah ni. dalam list, kedai ni nombor satu, paling taik bintang!

gua tanak hasut lu orang nak makan kedai mamak. tapi bila bini gua cakap tukang ambik order kuku hitam. gua macam nak muntah dengar. dan malam tu gua sekeluarga makan roti gardenia inti kaya, beli kat kedai runcit belakang rumah.

lagi sedap!

No comments: