Wednesday, October 14, 2009

kisah teh ais

sms : ajua, jom sarapan
aku : tunggu kat bastop
sms : k


pagi itu seorang pembekal telah mengajak aku minum pagi sambil hisap rokok di kedai sekitar shah alam. aku senang dengan pembekal yang sorang ni kerana bila bersembang tak kerap bercerita tentang kerja.

ada setengah tu asyik tanya soalan yang sama.
takde job baru ke bang?
syarikat kami boleh cetak cepat. tanak cuba ke bang?
bosan beb. takde usik langsung pasai hal semasa. cerita mistik-mistik ke. perkembangan politik ke. paling-paling pun cerita pasal bola ke. ini cerita pasal kerja. boring.

sebab itu aku minum dengan kawan pejabat atau dengan sorang dua pembekal yang aku senang seperti si farid ni. dia mencolek aku di bustop dan terus menghala ke kedai mamak seksyen 11.

sambil minum dan pura-pura gelak aku peratikan seorang bapa dengan anaknya masuk ke kedai dan duduk di hadapan kami. bapanya berpakaian kasual seperti hari cuti dan anaknya juga berjersey liverpool.

bapa : ini teh o ais berapa ringgit?
ane : satu ringgit lima puluh sen
bapa : teh o panas berapa ringgit?
ane : satu ringgit
bapa : kasi teh o panas la. murah.

si anak minum milo ais dan roti canai telur. manakala bapa makan roti bakar satu set dengan teh o panas tadi. dalam hati aku cakap, bapak dia ni kedekut betul. ntah-ntah berjimat kot.

sambil sembang dengan farid dalam kedai yang tak ramai orang ni. mata aku dok peratikan diorang. apa perkara seterusnya. setibanya teh o panas bapanya terus meluru minum panas-panas macam orang tak pernah minum teh o.

ehh.. dia ni gila ke. panas tu. dan si bapa minum tanpa pedulikan anaknya yang peratikan aje peel bapanya. seminit kemudian si bapa berkata

"panas air ni. tunggu sejuk jadi seringgit setengah pulak!"

aku dah nak tergelak bapaknya cakap begitu. boleh pulak berlawak pagi-pagi isnin ni kat kedai mamak. terus aku teringat cerita ni di blog seorang kawan. rupanya memang betul-betul jadi ye.

No comments: