Thursday, October 15, 2009

aku nak jadi burung tapi kena jadi meow

aku pun tak tau lah apa sebenarnya motif pejabat aku ni suka sangat sibuk hal orang. pelawat datang pun nak dikarpet merah. kad aturcara. poster kat lif. bagi makan bagai. dah macam beriya-iya pulak. padahal orang tu pun ntah-ntah terpaksa datang.

itulah namanya protokol. dan aku suka mengelak bab jadi penyambut tetamu ni. tepat 8.45 pagi aku dapat sms ajak minum dan aku tak teragak untuk lari dari keadaan sibuk ini. minum teh sambil isap rokok di tepi jalan memang rare di pagi hari.

destinasi : shah alam walk. sebuah gerai goreng-goreng berkonsep terbuka tumpuan awek pejabat di sekitar alam sentral. nampak semakin maju. meja pun dah tukar. kalau dulu tempat tu memang teruk. asal boleh je. minum teh o ais pun boleh berpeluh. payung pun takde. jadi pagi tu aku dan naz gi minum bebetul depan kaunter bayaran. order pun jerit kat dapur je. tak payah bangun. tapi yang tak sedapnya. sekali dia goreng cili padi sampai berair mata menahan. siap terbersin-bersin. pelanggan gerai belakang pun terbatuk gak.

stategi kot. sebab gerai belakang pun penuh gak.

jadi aku lepak kat situ je dah 2 jam. punyalah nak mengelak dari jadi penyambut tetamu. aku blah pun sebab feel nak buang air besar dah sampai. kalau tak mau sampai tengahari kot. jadi ceritanya di pejabat aku ada pelawat para audit kualiti untuk melihat opis aku ni ada kelas ke tak. aku tengok biasa je. lif pun selalu rosak. asal hujan lebat jubin dinding ni asik runtuh je. kualiti tandas baik sikit dari jusco klang. yang boleh bangga gaji cukup bulan tak pernah miss. itu je la. yang lain ok je.

jadi aku rasa seperti pura-pura nampak baik. sepatutnya tak begitu. dan aku rasa seperti tak jujur pulak bercakap perkara yang baik-baik tentang suasana ofis aku. sedangkan tak semuanya nampak baik. tapi takkan aku nak berterus terang pulak kan. jadi sebagai orang kecil aku diam ajelah. buat hal sendiri.

aku bangga juga kawan pejabat ni semuanya rajin. sabtu ahad, malam pun kerja. aku ni susah sikit. bukan malas kerja. tapi masa tu terhad. teringat adik aku cerita pasal filem papadom. aku takut jadi macam tu jadi aku buat hal sendiri.

dengar cerita pejabat aku akan dirombak. mamat ni ke sana. awek ni ke sini. aku ke situ. nampaknya nama aku dah bawah datuk. lagi susah la aku nak buat hal sendiri. mesti hal datuk pun aku masuk campur. camne ye?

aku nak buat hal sendiri.

No comments: