Monday, October 19, 2009

deepavali mari

sms
abg alis : malam ni yok gi uptown klang
aku : ok. kul 9 gerak.

kul 9 aku baru sampai kat rumah. abg alis sekeluarga dah tunggu aku dengan kereta nisan putihnya. capai tuala. mandi 3 minit. solat 3 minit. siap. lelaki ni takde mekap-mekap. 6 minit dah siap. masa kecederaan 1 minit untuk sikat rambut. dressing malam aku sekadar jeans dah sebulan tak basuh dengan tshirt saiz L. dah macam gay plak. ketat-ketat ni. paling bergaya bini aku la. caca ofkos. paling vok. ayah maintain selekeh. kena tegur barulah sembur perfum sikit. itu pun sekadar hilangkan hurungan lalat dan bau muntah di seluar.

perfum aku pun 3 botol je. satu mak aku bagi hadiah melancong ke indon. satu aku beli kat masjid sebotol seploh ringgit dan satu lagi jenama mahal harga kat 3oo sebotol. itu pun dah 3 tahun baru luak suku. mungkin caca dah sekolah menengah kot baru habis. kalau bini aku punya perfum. tak payah cite la. tak cukup jari nak kira.

nisan putih abg alis ni menghala ke uptown klang. terletak di perlabuhan. jarak dari meru kira-kira 30 batu nautika. bersamaan dengan 30 minit berkuda dan sejam berperahu. kalau perahu enjin yamaha cepat sikit la. kalau berdayung. mungkin subuh baru sampai.

malam ni malam raya deepavali. pekan meru boleh tahan sibuk. yang beli sayur. yang beli santan. topup prepaid. sembang kuat-kuat tepi jalan. pergi sevenleven pakai spek itam. beli megi kat tesco. padahal sebelum ni beli megi kat kedai belakang rumah je. masa-masa macam ni lah kereta pemandu pekak tunjuk aksi. kalau boleh satu dunia nak bagitau kereta akulah paling kuat speaker.

"abg nak beli kasut sebenarnya. kasut opis dah koyak tapaknya"
"puh. ganas pakai kasut sampai koyak tapak. ni pegi keje ke. pegi bersukan!"

kat uptown perlabuhan ni memang terkenal dengan kedai kasut terpakai. ada dalam 40 hingga 50 peniaga pada malam macam ni. separuh daripadanya jual kasut sahaja. sampai di sana kami makan malam dulu. kedai yang kami lepak ni memang superb char kuey teow dia. udang besar je 3 ekor. nescafe tarik gelas besar. makan sebelah longkang. dengan nyamuk lagi. memang laju je char kuey teow aku abis.

"kat sini memang port pekida tiga line lepak malam-malam. dah tua-tua pakai bangle besar-besar. pakai jaket kulit. muka parut. tengah malam kang diorang datang la" cerita abang alis.

pastu aku terbaca ikrar kedaulatan melayu kat dinding kedai makan tu. kalau macha meru yang konon kuat tu saja jatuhkan gelas kat sini aku ingat memang mengundang bencana la. tak pun taiko besar klang ni saja buat-buat batuk sambil renjit rokok kat lantai. aku ingat mau masuk islam kena tegur dengan taiko sini. jadi tahap konfiden aku nak pandang macha atas bawah kat sini memang tinggi la.

abang alis membeli kasut. kitorang beli beg selempang. buat simpan susu dan pempes caca. takdelah asyik simpan susu caca dalam poket aku je. poket sebelah susu. poket sebelah rebina. tak macho la bawak botol susu dalam poket.

kami tak lama kat sini. gerai pun banyak nak tutup. jadi kami teruskan perjalanan suci ke little india di klang. little india ni adalah tempat kaum india membeli barang keperluan hari raya seperti malam ini. jem sudah mesti. berkat doa sufi akhirnya kami berjaya menempuh jem yang teruk dan parking berhampiran bangunan utama disini.

kaum india ni adalah satu bangsa unik dimana mereka suka warna terang, minyak sapi dan kayu gaharu. jadi malam itu kami diselubungi bau minyak sapi yang sangat kuat. asap dari kayu gaharu, peluh ketiak dan badan yang hitam berkilat sepanjang berada disini.

kebetulan disaat kami di ground zero. di tengah keributan penjual sari memanggil pembeli. di banjiri tarian dan paluan gendang bergema di hadapan kedai kain. di penuhi ribuan warga india di jalanan sambil membawa anak kecil dan plastik berisi pakaian baru. kami dikejutkan dengan percikan bunga api di atas kepala dan di kaki. tanpa henti.

aku peluk caca. dan bisik "caca ok!"
dia angguk.

diorang ni main bunga api langsung tak peduli balai polis tak sampai 1 km dari situ.
tanpa peduli aku yang bawak anak kecik.
tanpa peduli lalu lintas masih sesak di hadapan kedai.
tanpa peduli keselamatan orang lain.
aku cakap diorang memang cilakak la.
ada masa aku mengelak mercun dihadapan rupanya yang meletup di belakang.
bila aku mengelak mercun di tengah. rupanya ada motor di tepi.
bila aku risau serpihan mercun yang dibawah. rupanya mercun diatas juga merbahaya.

maka akhirnya kami mengalah dan keraskan badan untuk merempuh lautan orang di hadapan yang berlindung sama di dalam kedai.

aku tanya caca lagi "caca ok?"
dia tetap mengangguk.

kami mencari sebuah kedai kain kerana abg alid nak beli baju kutha. aku pun cakap ok gak beli baju kutha ni. baru macam satu malaysia. urusan pembelian dan mencuba pakaian melebihi sejam. biasalah ada kaum perempuan. dan selepas urusan selesai kami terus pulang dengan letupan mercun masih lagi bergema.

No comments: