Wednesday, March 31, 2010

kursus

dah la selangor kalah malam tadi. pastu gi makan kedai wak dol mana ntah kat seksyen 7 sampai kul 1 pagi. esok gua nak berkursus mula kul 8 pagi. kurang-kurang kul 7 pagi dah bersiap hantar caca kat umah mak.

gua mesti pegi kursus ni sebab gua tak pernah gi kursus.

pagi tadi gua bersiap hensem. rambut kasi minyak sket. baju setereka 2 kali sembur fabuloso. gua angkat caca yang tengah mimpi tu terus ke bakul motor. langit gelap dan gua pikir kena tekan butang turbo kasi laju ni.

caca baring kemas kat sofa sambil tengok awek joget kat tivi. cerita hi-5. gua terus start motor pecut ke opis.

3km pertama.
~ hujan renyai. ada 2-3 rakan serempit dah pakai baju otromen. baju otromen gua dah buang sebab reput. tak beli lagi. "kejap je kot ujan ni!" gua sejukan hati.

3km kedua
~ makin lebat. semua mat motor tengah isap rokok bawah jambatan. gua separuh lencun. kaki simpan celah kepak motor. badan rendahkan sikit. gua tekan butang turbo!

3km ketiga.
~ hujan tak kasi can. dia turun cukup-cukup! gua geleng. "demi kursus. DEMI KURSUS!"

1km terakhir.
~ jaket gua lencun. kemeja yang gua gosok elok pagi tadi dah komot macam baru lepas bergaduh. gua tak peduli "demi kursus!" jerit gua kat parking moto.

sampai kat opis. bebudak pandang gua pelik. dengan kemeja lencun. seluar lencun. selipar basah macam baru lepas berak.

"lu redah hujan ke?" soal zali sambil bercerita pasal kekalahan selangor malam tadi.

"ak ah. gua kursus la pagi ni" jawab gua pantas. tanpa bernafas lama. gua cepat-cepat pakai kasut. pakai baju kot. cover kemeja yang lencun tu. capai memo, buku nota dan terus ke tingkat 3 nak pergi kursus.

"ajua! nak print kad ni?" kak ti mintak gua tolong.

"sori kak ti. gua sibuk nak gi kursus. nanti lambat" balas gua tanpa pedulikan sembang rancak hal selangor main bola cam cilake semalam.

gua terserempak dengan mar di pertengahan jalan.

"mar lu tak pergi kursus ke?"

"KURSUS KAN ESOK!" gua tengok balik memo tu dan terus gua sepak dinding. cilake! macam mana gua tak perasan.

sejam lepas tu:
gua bekerja pakai t-shirt. baju gantung kat hanger kasi kering pakai kipas! april fool kan esok. macam mana gua bole kena arini?

No comments: