Wednesday, December 16, 2009

mati

apa kata allah;
"Kalaulah sekiranya kamu dapat melihat malaikat-malaikat mencabut nyawa orang-orang kafir sambil muka dan belakang mereka serta berkata. “Rasakanlah olehmu akan siksa yang sangat pedih (nescaya kamu akan merasa ngeri melihatnya)"

allah kata lagi;
"Dan sungguh ngeri sekiranya engkau melihat orang-orang yang zalim ketika sakaratul maut, sedang para malaikat menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan suara yang menengking dan mengejek) “ Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri) ; pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina kamun disebabkan apa yang telah kamu katakana terhadap Allah dengan tidak benar dan kamu pula menolak dengan sombong takbur akan akan ayat-ayat keteranganNya"

nabi muhammad kata;
"malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari"

nabi muhammad kata;
"sakit mati itu seperti ditetak 300 bilah pedang"

nabi muhammad kata;
"orang paling bijak adalah orang yang paling banyak mengingati mati"

nabi muhammad kata;
"banyaklah ingat mati kerana ianya akan mengurangkan dosa"

nabi idris kata;
Sesungguhnya mati itu kalau hendak diibaratkan seperti kulit yang disiat hidup-hidup, maka aku rasa sakitnya mati itu 1000 kali lebih dahsyat daripada itu.”

maka di jawab oleh malaikat maut;
“Wahai saudaraku Idris, ketika aku mencabut nyawa engkau, aku sangat berhati-hati sekali yang belum pernah aku lakukan terhadap seseorang pun sebelum ini ”

bagaimana nabi muhammad wafat?

nabi muhammad demam panas dua minggu. kemudian baginda memasukkan tangan ke dalam bekas air dan disapukan ke mukanya serta dilurutkan sampai ke rambutnya lalu berdoa;
"Ya Allah, bantulah aku dalam menghadapi ujian kematian ini, lunakkanlah aku di atas kematian ini wahai Tuhan"

tersebar seluruh madinah hal kewafatan nabi sehingga umar pun tak percaya. lalu abu bakar member satu khutbah yang terkenal;
“Ketahuilah, siapa yang menyembah Muhamad, maka ia telah meninggal dunia. Dan siapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah tidak mati”.

dan abu bakar pernah berkata;
Ketika Rasulullah berada di hadapan,
Ku pandangi pesonannya dari ujung kaki sampai ujung kepala
Tahukah kalian apa yang menjelma?
Cinta!


itulah abu bakar as sidiq r.a. gelaran as sidiq tu gelaran orang arab bagi sebab dia asyik cakap betul je ape yang nabi muhammad cerita.

nabi muhammad dan abu bakar pernah menyorok dalam satu gua sebab kena kejar orang quraisy. diorang menyorok punya lama sampai nabi muhammad tertidur atas peha abu bakar. tak lama kemudian seekor ular datang dan mematuk abu bakar. punyalah cinta abu bakar ni kat muhammad, ditahannya sakit patuk tu sehinggalah setitik air mata abu bakar terkena muka nabi dan nabi terjaga.

abu bakar wafat pada usia 63 dan dikebumikan bersebelahan dengan makam nabi muhammad.

"ehh.. ape cerita saidina abu bakar ni? tadi cerita pasal mati!" hati aku bising-bising.

"ohh.. silap. tersyok plak menulis. malas nak edit publish post je la" cakap aku.

p/s : entry ini adalah untuk peringatan di atas dorongan kepada kematian beberapa orang rakan kerja dalam sebulan dua ini. alfatihah kepada kak nora, abang ramlee dan terbaru abang din.

al-fatihah

No comments: