Tuesday, December 22, 2009

aku, motor dan polis!

tengah hari tadi selepas aku membayar duit rumah sewa makcik aku kat satu pejabat kerajaan. kepala aku pun naik buntu. mana aku nak pegi ni. takkan nak balik opis waktu rehat. apa barang melepak kat opis waktu rehat.

jadi dengan langkah longlai. aku bergerak ke deretan motor yang sibuk bersembang hal permotoran di bawah garaj. nampak je muka aku, motor superbike 110cc aku pun terus mengundurkan diri di celah keramaian para newbie yang nak tau pengalaman hidupnya sebagai otai motor.

lalu mendapatkan aku dan menyapa;
"nak pegi mana bos?"

"entah la. aku rasa nak balik umah mama kejap la tengok pokok mangga" balas aku lesu sambil memakai helmet.

lalu aku pun bergeraklah ke seksyen 17 dengan kelajuan sederhana dan berhemah. sempat juga aku menyapa awek pejabat yang kebetulan nak pergi makan tengahari.

"cantik betis!"

jam-jam tu gak, aku dapat makan seranah berulamkan kata-kata nista. aku sengeh. dengan satu pulasan minyak yang padu di tangan kanan. maka dengan rasminya awek tu dah kena perasap dengan aku. sape suruh pakai kain belah. kan dah kena ngorat.

motor aku seakan faham kehendak tuannya. dia meluncur laju membelah angin dan mencelah-celah di antara dua buah kereta yang memandu line kanan tapi slow. satu jeritan hon yang merdu seakan suara amy search mengejutkan pasangan bercinta.

"nak beromen pegi tasik la bang" jerit aku. satu terjahan keras di bumper kereta proton saganya aku bagi. supaya dia beringat.

superbike aku meluncur ke bulatan menghala ke jambatan ke seksyen 17. sedang aku menyanyi hampir ke tahap tertinggi lagu search pembakar perasaan aku terpandang satu lembaga paling digeruni mat rempit.

"polis!" jerit aku.

ah sudah. ada road block plak tengah ari ni. sekelip itu juga aku teringat mana lesen motor aku. hidup lagi ke? road tax aku kat mana?

ekzos aku tak bising. nasib baik aku tak pakai exzos yoshimura yang rossi bagi pinjam aritu. side mirror? puh! nasib baik ada pasang.

helmet? alamak aku terpakai helmet shoei. mahal helmet ni. ada sain stoner kat tepi lagi. ni kalau polis rampas. mau aku guling kat tepi tu gak. aku makin risau. kereta semakin banyak bersesak.

aku juga terserempak satu couple patah balik dan terus ke seberang tanpa hiraukan keselamatan motor mereka. aku hampir terkencing ketakutan. dan aku menunggang pandang tayar.

aku terlanggar kon dan motor aku hampir hilang kawalan. cilakak kon repair jalan ni. hari tu takde pulak nak tergedik taruk kat tengah jalan. ada road blok masa tu la nak taruk.

aku pandang depan dan muka aku terus berubah...

seorang pemuda berkulit gelap memakai vest putih sedang mengibar bendera di tengah jalan dan dikanannya ada satu lori turap jalan!

lain kali pakai la vest kaler lain dol!

1 comment:

--EaSt.Me.TzAR-- said...

ingat pak gat bro....uhhuhuuh