Wednesday, November 11, 2009

orang tua aku gi haji


"abang nak tau tak mama pegi mana?"

"pegi new york! paris! hadnyai! surabaya!" aku teka

"mama dapat pegi haji!!!"

aku terus gigil satu badan. tak lama kemudian aku sebak dan termenangis masa bercakap dalam telefon. gembira ada. terharu ada. iye la. dengan kuota terhad hanya 26 ribu jemaah dalam berjuta yang memohon di tabung haji. mak bapak aku antara yang dipanggil oleh Allah untuk datang ke rumahNya di tanah suci.

dalam berjuta permohonan beb.

aku kira mama dan babah sangat bertuah kerana dapat pergi awal dari yang dijangka. mama cakap. kelmarin hantar orang pergi haji dan kemudian berkata. kita bila pulak ye? dan tuhan bagi jawapan esoknya. mungkin persediaan mama babah yang aku rasa solid untuk pergi haji. mama kerap baca quran. babah kerap tahajud malam. doa mereka termakbul dan aku tersangat gumbira. Tuhan pelawa datang ke rumah Dia! semua umat yang waras pasti sukar menolak pelawa ke mekah. jadi jemputan mengerjakan haji ini sangat ditunggu semua orang.

"abang waris kami yang pertama. abang sorang yang mula-mula tau mama babah pegi haji ni!" cerita mama. dan kepala aku banyak fikir. tentang keluarga. tentang keributan adik beradik. tentang tanggungjawab. wahh banyaknya nak pikir!

terus aku teringat. minggu depan dah raya haji. bila nak pegi ni? dan mama cakap penerbangan terakhir pada 20 november. aku kira mama babah akan pergi minggu ini. dan kepala aku banyak fikir lagi.

diorang dah buat persiapan ke?
barang baju dah siap ke?
kenduri macam mana?

nampaknya raya haji tahun ni antara paling hambar la. mama babah takde. pegi haji. harap-harap selamat la pergi dan balik. dan rasanya aku akan jadi orang paling sibuk di dunia untuk tahu semua benda.

bila diorang pergi? bila diorang balik?
hari ni diorang buat ape? esok buat ape?
adik kat rumah apa cite? dah makan ke belum?

bulan depan kompom orang panggil bapak aku. haji!
"amacam haji. sihat?"
"aji gi mana tu. sibuk nampak!"
pasni bapak aku pun boleh la jadi tok imam kat surau.

1 comment:

sri said...

moga babah n mama selamat pergi dn balik. dan semoga mereka dpt menunaikan haji dengan baik..doakan mereka dipermudahkan urusan dan kerjaan mereka di mekah.amin!