Thursday, November 19, 2009

Sembang haji

ahad malam isnin lepas ada kenduri sempena mama babah aku gi haji. rumah yang seluas taj mahal tu pun boleh sendat. nampaknya tahun depan kena buat seluas stadium pulak la.

terima kasih yang datang dan yang menolong. yang salam babah semuanya mintak macam-macam.

"nanti doakan anak aku yang nak ambik SPM tu ye"
insya allah.
"air zam-zam jangan lupe tau halim"
insya allah.
"anak aku yang dah 10 tahun kawen takde anak tu. ko doa-doa kan la ye"
insya allah.

"ah mintak macam-macam! korang doa la sendiri!" jerit aku dalam hati. orang tua-tua ni ada ke doa boleh kirim-kirim. mintak air zamzam. kat sini pun banyak. Mintak anak. kat sini pun ada hamid arshad. mintak anak lulus SPM. belajar la betul-betul.

dan yang paling best aku bersembang dengan abang Ann. dia ni sepupu aku yang paling aku respek. sejarah hidupnya memang cemerlang. belajar sampai UK ambik arkitek. kahwin dengan anak buah dr. siti hasmah. masa kenduri dr mahathir pun datang (masa tu masih lagi perdana menteri). asal dr. mahathir balik dari lawatan luar negara mesti muka anak-anak abang Ann keluar tv. jalan pegang tangan dengan perdana menteri. firma arkited dia memang dahsyat. dia pun pakai merc clk 2 pintu. duduk kat rumah atas bukit di bukit jelutong. dan sangatlah merendah diri orangnya.

aku sembang dengan dia agak lama sampai sakit-sakit kaki berdiri. lebih kepada racun aku suruh pegi umrah. dia pun baru balik umrah masa puasa haritu.

"kalau kita sembahyang tanpa tinggal dari lahir sampai... ambik kata umur 75 tahun. baru 400 ribu rakaat. pahala pun lebih kurang banyak tu. kalau kat mekah. solat satu waktu saja dapat 100 ribu pahala. kalau kita solat seminggu kat sana dah 11 juta lebih pahala. kita pun takdelah solat fardhu je. buat solat sunat. wirid. baca quran. semua ganda 100 ribu. tu belum solat masa bulan puasa. tak boleh kira pahalanya. "

aku nganga.

"ko bayangkan tempat yang allah turunkan satu batu dari syurga ke bumi. tanak tengok ke? tempat paling mustajab doa. tanak pegi ke? hari-hari sembahyang zikir sebut nama nabi muhammad. tanak pegi ziarah dia ke? mesti nak. umrah baru 5 ribu. kereta boleh beli 50 ribu"

aku sengeh sambil teringat merc clk dia yang harga 500 ribu tu.

"seronok kat sana. lupa hal dunia. asyik pikir bila nak masuk zohor. bila nak masuk asar. kat sana pikir sembahyang je. sebab semua orang macam tu. nak dapat first saf tu ajau bukan senang"

"iye ke!" aku terbeliak mata.

"ambik kata zohor kul 1. kurang-kurang kul 10-11 pagi dah pegi masuk masjidil haram. itu pun belum tentu" waaaa.. aku ternganga lagi sampai kapal terbang pun boleh buat u-turn dalam mulut.

"umrah dan haji ni jangan main-main. kalau sampai masanya. tuhan sendiri bagi invitation card. nah ko dah boleh datang ke rumah aku. haa.. macam tu skali. hidayah ni hanya tuhan je yang boleh bagi"

"tu belum tengok kaabah live lagi. kita kat sini dok la tengok dinding masjid. dinding rumah. kat sana kita sembahyang bebetul depan kaabah. ni budak-budak muda sekolah-sekolah ni abang ann bawak gi sana. bagi dia nampak kaabah tu macam mana. bagi tebal iman dia. nak doa ape? haa.. doa! lulus exam. berjaya dunia akhirat. doalah banyak-banyak"

"ada skali tu abang ann jumpa satu pakcik dari malaysia kat dalam masjidil haram. dah tua. bila tanya. pertama kali ke umrah? tak dah 7 kali. puhh.. terkejut abang ann. dulu kerja kat mana? saja tanyelah kot memang berduit. kerja tukang kebun sekolah je! malu abang ann.. tukang kebun sekolah dah 7 kali buat umrah. abang ann ni gaji ribu-ribu sebulan. baru la ni sampai"

"tu dia kuasa tuhan. insyallah ada rezeki tahun depan abang ann nak buat haji pulak"

orang macam abang ann ni aku rasa mau pegi pakai pakej. harga 50 ribu pun takpe. orang ada duit.

aku dah berkobar-kobar nak pegi umrah. ayat racun dia paling bisa "tuhan hantar seketul batu dari syurga. tanak tengok ke. tanak cium ke?" dengar cerita seorang ustaz minggu lepas. di padang mahsyar kelak. batu hajarul aswad tu akan cari orang yang cium dia di dunia untuk diberi syafaat.

berkobar ni beb.

2 comments:

T.I.E.R.A.H said...

insaf kejap aku bang...hehehe

AjuA said...

dah insaf? bagus la.. aku blom lagi.. haha..