Thursday, September 24, 2009

cerita raya

semua org cerita raya. dan aku juga sama.
bagi aku raya ni sama aje walau 10 tahun lagi pun.
raya tetap macam ni.

filem melayu yang bosan.
lagu saloma mintak mak kuih sepotong.
eksiden. jem. kubur. kuih almond landon.
minta maaf di pagi raya
(hari bukan raya pun boleh minta maaf ape)

semuanya seperti diputar semula.
tahun depan pun ko akan tau situasinya adalah sama.
filem bosan. lagu bosan. mazola sedap.

bagi aku seronok lagi puasa.
masjid penuh. qiamulalil. tadarus.
pahala. pahala. pahala

yang akan membezakan raya adalah kita sendiri.
tahun lepas raya kat pahang.
tahun ni raya kat penang la.
kan beza tu. ambik angin utara pulak.
taun depan raya kat kelantan.
ambik bau kopok losong kat rantau abang.
kan beza tu.

bagi perantau raya sgt bermakna.
setahun tak balik kampung.
tau-tau balik bawak kereta baru.
kan seronok.
mengembirakan hati orang tua adalah pahala paling besar.

jadi bagi aku yang setiap minggu jumpa mak.
raya ni kira biasa ajelah.
takdelah perantau sangat pun.
lagi-lagi yang duduk dengan mak.
langsung tak rasa raya.
seronok-seronok je. tetapi perkara untuk dikenang takde.

cerita raya aku biasa saja.
datang rumah orang makan. sembang. balik.
balik kampung sembang. makan. balik.
duit marissa yang bertambah.
duit ayahnya kurang.

aku suka puasa lagi.
tak sabar nak puasa tahun depan.
raya... hmmm...
puasa seronok lagi.

1 comment:

Anonymous said...

Hello! Can you tell me how i can register mail at google [url=http://google.com]google[/url] http://google.com