Friday, September 18, 2009

kenangan raya


sebagai seorang lelaki hensem. kenangan raya memang banyak untuk dicerita.

aku balik kampung di lurah bilut pahang. sebuah felda yang tak best. kampung tak besar sangat. bolehlah pinjam motor buruk atok buat merayap gi rumah awek kampung.

masa bujang dulu aktiviti raya pertama lebih pada baca yasin lepas sembahyang raya dan upacara kumpul kekayaan dan sampul raya. lepas tu. semua pakat tido depan tv tengok sarkis sampai petang.

orang bujang cam aku takkan baring je. jadi pakat dengan sepupu gi raya rumah awek. tak kenal pun takde yang penting sekampung. dapatlah 2-3 rumah. rombongan ke kubur arwah wan dan atok kecik biasa hari raya ke-2. (sebab tu aku cakap felda tak best sebab wan dah takde).

dulu felda lurah bilut sapa pun tak tau. nak masuk dah la jauh. memang hulu sangat la. tapi selepas filem bilut keluar. terus bangga aku cakap 'aku orang bilut. felda pertama di malaysia'.

ko orang mane? jengka. tak geng!

masa siti nurhaliza glamer rajin jugak la sepupu aku beraya rumah dia. aku takde la nak beraya rumah artis pop ni. ape barang rumah siti. rumah nik aziz bole la.

malam raya pertama di kampung. biasa la main mercun. tak pun jalan kaki ramai-ramai dalam gelap. kampung aku dulu kerap takde letrik. lagi seronok. seram ngeri pun ada. cerita jantung pisang berdarah. hantu mengilai bawah rumah. hantu merangkak dalam semak. memang cerita popular di kampung. akhirnya semua pakat lari balik rumah atok. sapa yang kecik memang tertinggal la.

rumah atok agak besar. dua tingkat. sapa balik raya lambat memang tidur takde bantal la. selimut pun nasib-nasib. aku kalau balik kampung memang bawak sleeping bag. jadi tak risau. bantal pun takde hal. kasi budak-budak ni tido. pastu curi la bantal diorang. pernah satu kali raya aku ada 6 bantal keliling badan. along pun sama.

rumah atok yang baru ni tak syok macam rumah lama. rumah lama lagi besar. boleh main bola. main badminton dalam rumah. masa arwah wan ada. siap masak dodol lagi. masa kecik dulu aku memang duduk kampung. memang jadi hantu kacang la masa tu.

anak-anak ayam memang gerun tengok aku.
mak ayam plak. asal nampak aku je mula la nak kembangkan badan.
apahal nak marah?
salah ke aku goreng anak kau sekor hidup-hidup.
kejam sangat ke kalau aku humban sekor dalam tin cat.
kan ada 8 ekor lagi. atok pun suruh aku kurangkan populasi ayam di kampung.
produktif sangat. nanti menyumbang pada masalah sumbang mahram. pelacuran. judi dan maksiat.

lagipun lepas bunuh kitorang tanam.tanya shahril. along ami. angah lin. siap shahril baca doa lagi. kubur pun ada lagi kat rumah atok kecik belakang tu. supaya roh dicucuri rahmat.

masa aku kecik atok ada kedai runcit. aku memang kaki rembat punye. terutama sotong kering. bila nak makan kena bakar kat bara api. feberet masa tu. hujung kebun atok kitorg buat pondok-pondok pakai daun pisang. situlah operasi maksiat dan rumah urut pertama di kampung aku beroperasi. yang datang pun budak-budak besar aku je. takde urut pun. tapi kalau nak sotong kering atok memang kena bayar 20 sen dengan aku. wang pelindungan.

suasana berubah bila besar. aku pernah saja-saja balik kampung naik bas. 2 jam perjalanan dari hentian pekeliling. bas pun buruk. seingat aku takde ekon. nak balik ke shah alam dari kampung pun naik bas. beli tiket kat rumah orang. esoknya balik. macam perantau sangat la.

bila dah kawen ni raya pun dah ada 3 rumah. rumah mak mertua. rumah mak sendiri. rumah atok. biasa raya pertama aku kat rumah mak mertua la sebab diorang pun meriah raya pertama aje. rumah atok raya ke dua. sebab nak lawat kubur wan. raya ke tiga biasa aku dah kat shah alam rumah mak.

bagi aku raya ni mana-mana sama aje.
jumpa saudara lama. kawan lama.
lepak rumah dia lama-lama.
makan kuih mazola. air pepsi.

kalau bujang tengok adik dia pulak. hui lawo.
yang pompuan masa nilah nak pasang badan.
kawan abang hensem.
kompom esok datang beraya rumah tu lagi.

rumah terbuka wajib bagi aku.
sebab masa inilah yang dia ada kat rumah.
hari lain asal telefon aje kat kampung.
asal telefon aje kat luar.

itu yang bila dah hujung syawal rumah terbuka sampai malam pun ada. siap susun jadual. pagi ni rumah dia. pastu rumah anu. petang rumah polan sebab ada kambing golek. malam rumah awak sebab kawan-kawan lain datang malam.

akhirnya dah habis syawal masuk zulkaedah pun ada rumah terbuka jugak. tapi dipanggil 'jemput makan-makan'. pegi jugak la. makan kan. bukan suh basuh pinggan pun.

selamat hari raya semua

No comments: