Thursday, September 17, 2009

kerja kena pro bro

hari ini agak bosan ke pejabat kerana sebahagian besar rakan pejabat telah bercuti raya. hari ini agak rehat dari biasa. walaupun bos ada. tapi tekanan kerja kurang.

pukul 1
aku tidur di kerusi.

kul 2
"kring..kring" aku terkejut dari tidur
"ajua.. lagi 2 minit ikut aku gi stadium"
"aa.. ok lah.."

bos call. katanya pagi tadi dia mesyuarat dengan datuk bandar tentang jamuan raya. ini mesti pasai jamuan raya. dalam hati aku cakap. selagi tak jamuan selagi itulah macam-macam hal.

aku ke tandas. urusan kecil.
ada 'balak' terapung.
cilakak mana yang tak tau pam ni.

aku dengar bunyi lif. mesti bos dah turun.
aku terus berlari ikut dia di bawah.

aku dengar Mo membebel-bebel pasai kerja.
dia pakai baju biasa hari ni. mesti dah cuti.

"bos.. minggu depan saya direct cuti. balik sabah. kalau nak tukar apa-apa kat LED saya takde"
"alah.. baru sabah. orang lain raya kat london boleh je balik.. nanti aku call ko"

aku tengok muka Mo dah macam belacan. dalam hati aku gelak je. teringat cakap bos aku: kita keje mana ada cuti. kerja swasta boleh la cuti. kerja dengan penduduk shah alam. kalau nak cuti kerja sendiri la.

agak keras bahasa dia tapi realitinya betul.
dalam kerja kita kena profesional. semua profesional.
jawab profesional.
fikir profesional.
gaya kena profesional.
baru orang hormat kita.

jadi bila kita berurusan dengan orang tidak profesional.
kita jadi marah.

aku dengar dari bos 'tebal' aku. ada pertukaran banyak di mesyuarat jamuan raya tadi.
susunan gerai berubah.
susunan pentas berubah.
tambah itu ini.

dalam hati aku cakap.
ATOK TAK PROFESIONAL.

bos besar aku pun diam je. pulak tu maklumat yang dia beri dua hari lepas.
untuk dimasukkan ke risalah bulanan tidak disahkan lagi.
aku cakap :
BOS TAK PROFESIONAL.

kerja sepatutnya disusun awal.
supaya tidak kelam kabut dan tergesa.
takut-takut banyak silap.
bila ada kesilapan. semua menuduh orang itu. orang ini.

bak kata morinho.
pasukan yang bagus datang dari pemimpin yang bagus.

bak kata gerrard.
kesilapan individu harus ditanggung sepasukan.
makna ~ kerja yang berat harus dipikul bersama.

bukan dipikul seorang.
dialah yang bekerja sampai pagi.
dialah yang pergi meeting.
dialah ke hulu kehilir cari maklumat.
akhirnya
yang dapat nama.... bos besar.

itulah situasi kerja sekarang.
bila kita kerja profesional.
tidak kira masa. tidak kira situasi.
demam datang kerja.
keluarga sakit. datang jugak kerja.
makan minum abai kerana kerja.
sebab kita profesional.

tetapi bila sampai kat orang atas.
dia pulak yang tak profesional.
pinda. pinda. pinda.

dan kita pun membuat rutin kembali.
demam datang kerja. sakit datang kerja dll.

jadi nasihat aku.
jadilah profesional bila berkerja.
bos tak nampak kita.
tapi tuhan nampak.

bukankah rezeki itu tuhan yang bagi.
duit yang datang dari usaha penat kita akan lebih berkat.
anak sihat. kereta tak senang rosak.
keluarga tak gaduh. hati lebih senang.
badan pun sihat

2 comments:

puspa said...

sokongg!!
hm mcm mcm jadi rupenye.
cayok ajua cayok :D


slmt aghi ghaye :D

AjuA said...

slamat ari raya apus.
balik dari raya jgn lupe bwk rendang tok