Tuesday, August 18, 2009

sabar

SABTU lepas.

nokia n61i yang telah aku pakai dari 2007 telah menghembuskan nafas terakhir pada jam 10 pagi itu. mikropon rosak. selepas bercakap dengan nazri.


aku tarik nafas dalam.
dan lepas laju-laju.


mood hari tu hilang.
duit pun dah tinggal syiling-syiling je ni.
ada nokia sabun - bateri kong
ada dopot lipat - fungsi pelik


takde pilihan. pakai ajelah dopot lipat.
iphone 3gs berkenan jugak. tunggulah harga serendah 200 ringgit baru beli.
hari sabtu takde mood nak sembang.

esoknya ~ AHAD

cuaca cantik panas.
jadi pagi tu. aku basuh kereta sendiri . siap wax sekali.
2 jam mengadap kereta.

setengah jam lepas tu.
hujan lebat.
~ aku sabar.

pergi kenduri di klang.
dalam keadaan hujan ribut.
~ aku sabar

dah sampai kenduri bateri kereta kong.
~ aku sabar.

baju agak kebasahan masa kenduri.
~ aku sabar juga.

balik dari kenduri. aku bukak bonet depan.
aku cas bateri. automatik kereta lock.
anak aku yang umur setahun ada dalam kereta!!!

dia menangis kuat.
dan kami tak dengar dari luar.
umpil segala cermin.
tak buka.

minta bantuan ihan dan kawan-kawan kenduri.
tak buka.

segala kepandaian bengkel keluar.
segala trik memecah kereta keluar.
pintu tetap tak buka.

anak aku makin tinggi tangisnya.
isteri dah hilang suara
~ aku gelabah dan hilang sabar

pilihan terakhir.
pecah cermin belakang.
tapi ramai yang kata usaha dulu.

aku call padil.
mekanik harapan aku.
dia sangat mahir dalam kereta waja.

"pecah pembukak pintu belakang"
"ada 3 wayar. tarik satu wayar kuat-kuat"

sorang abang pecahkan pembukak pintu.
ihan tarik wayar. tak buka juga.
guna tangan budak-budak. untuk masuk dan tarik selak.
tak bukak jugak.

usaha terakhir.
ihan tarik semua wayar dan...
tup..
pintu belakang terbuka.
..amin..

kami hanya ada RM100 untuk membeli barang dapur.
itulah duit untuk beli sayur. susu. gula. beras.
akhirnya ke bengkel membetulkan kerosakan kereta.

dan untuk hari-hari seterusnya.
kami akan makan apa yang ada di dapur.
dan cuba mengikat perut menunggu gaji lagi 2 minggu.

dan alhamdulillah kami tetap sabar.

1 comment:

sri said...

sabar tek sabar..
sabar itu separuh dari iman.