Monday, August 24, 2009

P.Ramlee - Nasib Doremi Scene - Kedai Kopi




Do Re Mi berjalan masuk ke sebuahpekan kecil yang sibuk dengan urusanperniagaan. mereka berhenti di tengahpekan sambil memandang keliling kehairanan.

"kita dah sampai kampung mana ni?"ujar MI sambil memandang ke arah DO dan RE

"jangan-jangan ini kampung yang kita jual ubat dulu tak." sambut RE sambil memandang ke arah MI dan DO.

"bukan da. ini kampung baru da"bantah DO yang memegang gitar.

"haa.. bagus la selamat"sambung RE kelegaan sambil memegang topinya.
mereka memandang keliling.

"Ei.. korang ada duit. Duit." ujar DO terus memandang RE.

"Mana ada!!!" jergah RE sambil terangkat bahunya.

"Ni.. Oii. ko ada duit?" tanya DO sambil memandang MI di kanannya.
"Aku apa yang ada" jerit MI.

"Ei.. besar punya hal daa" keluh DO sambil cekak pinggang.

Mereka memandang keliling lagi. Kemudian RE menunjuk ke arah dalam kedai dan kelihatan seorang pak lebai tengah menghirup secawan kopi sambil memegang sepotong kuih.

"Ha! Ni nampaknya ada sekor lembu yang kita nak keeek!" ujar RE sambil memenggal lehernya dengan jari.

"Apa yang nak buat?" soal DO.

"Ilham.. Ilham.. Sabo..sabo.." jawab RE sambil menunjukkan kepalanya. Ilham la konon.

"Ni ko pegang" sambung RE sambil menghulurkan alat muzikyang dipegangnya ke arah MI.
RE trus berjalan ke dalam kedai makan di hadapannya dan mengucapkan

"Assalamualaikum"

"Waalaikums alam" jawab pak lebai yang kemudiannya terkejut memandang RE.

"Ehh! Mike ni macam teman kenei la ye" ucap pak lebai girang dalam loghat perak.

"Eh.. ape tidaknyee" jawab RE kemudian melangkah masuk ke kedai makan itu.

Kemudian mereka bersalaman dan pak lebai tersebut bertanya "Apa khabar" dan RE menjawab

"khabar baik"

"sila..sila" sahut pak lebai.

"terima kasih" jawab RE yang terus duduk.

"dimane kita berjumpe ne?" soal pak lebai

"eiii. masa kita sama-sama naik haji.. he..he.he" jawab RE.

"ehh.. takbekale teman naik aji eh..tahun depan baru nak cadang ni heeeh!"balas pak lebai pelik.

"sama-sama menghantarkan orang naik haji" dengan pantas RE menjawab balik.

"ooo..yang itu.. iyee..le.." pak lebai terhangguk-hangguk.

"eii.. cepatnye pelupee..." ujar RE kepelikan.

"iye maklumlah dah tue" pak lebai tersengih-sengih.

"kita sama-sama mengaji sekolah pondok dulu...kan" terang RE.

"mengaji pondok mane? banyak pondok yang teman mengaji ni heh" soal pak lebai.

"kita sama-sama mengaji.. te.te..ape nite..tesauf.. haaa." auta RE.

"tesauf?" pak lebai pelik dan RE takhabis-habis dengan "aaa.."

"tesauf.. tesauf.. semanggoi" pak lebai ingat-ingat

"haa.. betoi la.. hahahhh.." RE terus tepuk meja.

"semanggoi la.. iye..iye..iye" pak lebaitergelak dan seronok.

"sapa nama ostat yang mengajar kita tu?" soal RE

"ostat dol keke!!" jawab pak lebai

"aaa..dok keke ye.. dia lah mak tiri laki mak saya.. hahahah.." RE tergelak gelak besar.

"iye..hahah" pak lebai buat muka pelik.

"dengar kabar ostat dok keke pun dah mati kene tebe! heheh.."

"tebe?" pak lebai buat suara pelik.

"tebe.." RE ulang balik.

"tembak!!" pak lebai betulkan.

"haa.. entahlah.. dengar khabar begitu la" suara RE perlahan.

"iye.." pak lebai sengeh

"ehh.. minum sorang ke?" soal RE

"eh.. silelah .. silee..sile...sile.." pak lebai mengalukan RE minum sekali.

"eii... bagi kopi oo.. sate" RE melaung kuat ke arah tukang buat kopi

"sate..ehh.. satuu.." pak lebai betulkan.

"ehh.. satuu.. sate pulak!" RE tersasul sambil menutup mulut.

"begaye nampaknye?" soal pak aji
"eii" RE tak dengar.
"begaye!" perli pak lebai.
"eii.. biar pape kata orang asalkan bergaye. tak mengape.."

"iyee.. heee..heeee..." pak lebai gelak panjang

"jemput la jemput" pak lebai mengalukan RE minumdan dia juga minum sama.

"bilaaa... nak makan nasi ni?" soal RE.

"ehh.. lambat lagi niii...belum masee.." jawab pak lebai

"ini aje makan.." suara RE perlahan.

"eii.. sile lee..." pak lebai menghirup kopi.

"ini pun.. tak mengaaaapeeee...!!!" RE terus mengambil lepat di atas meja, memandang luar dan terus makan lepat.

"iye le.. iye.."

"aumm..." RE menyunyah.

"apa da dia cekik sensorang je" MI tak puas hati.

"eii.. besar punya hal la..." DO terus mengangkattangan tanda tak puas hati.

DO terus bersiul dan MI menghentak alat muzik kepunyaan RE ke tanah. RE memberi isyarat tangan menyuruh tunggu.

"eii.. nanti pulak konon" MI tak puas hati danmemandang ke DO.

"sile..sile.. sorang saje kee?" soal pak lebai.

"ehh.. bertige..!" RE terus minum.

"oo.. bertige... mane lagi due?" soal paklebai lagi

"ada di luee.. hehhe.." RE sengeh.

"ngapa tak dipangge.." pak lebai kehairanan.

"ehh.. tak dipelaweeee"

"ehh. pangge lee.. sile lee.." pelawa pak lebai.

RE terus melambai DO dan MI untuk masuk ke kedai sekali.

"dia panggil.." MI memandang DO dengan tersenyum lebar dan mereka pun masuk kedai tersebut.

"sile la.. sile" DO terus ke bersalam dan dudukdi sebelah pak lebai. dan MI duduk di depan pak lebai.

"ape nak mintak.. mintak la.." jerit RE.

"haa.. mintak la.. kopi kee.. teh kee.." balas pak lebai.

"mintak kopi satu ye.." DO memesan minuman

"saya pun kopi" MI memesan dan terus duduk

"kopi due!" jawab pak lebai pantas

"makan..makan..makan.." Do terus mengambil lepas..

"sile..sile.." RE pun menyunyah sama.

"nasib baik jumpa pak lebai ni" MI memulakan sembang.

"kalau tidak kami sesat la tadi " sambungnya.

"nak mencari sape die..?" pak lebai kehairanan.

"nak mencari pak haji hussin!" jawab MI.

"pak haji hussin. pak haji hussin manee?" soal pak lebai.

"pak haji hussin ngok ngek. kaki untut kepala kemek" muka RE terus berubah dan rimas.

"oo.. bapak saye tuu..!!" jerit pak lebai.

"kedai beras tu heeeee.." pak lebai menyambungdan menunjuk ke arah luar kedai.

"betuk ke..?" RE kehairanan

"iyee.. tu heee.." pak lebai bersemangat.

"eii kalau begitu marilah kite berjumpe.." cadang si RE.

"takpe..takpe..takpe.. takkkkpeeee...." pak lebai menahan.

"rezeki jangan ditolak.. merbahaye jangan dicari" sambungnya.

"haaa..hee.." semua tergelak..

"haa.. makan.. makan.. duduk..duduk.. ape yang dema mantak tu.. mintak la ye"

"tunggu sampai teman tibe ye..."

"iye le..." jawab RE.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

eiyoei.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading eiyoei.blogspot.com every day.
payday loans bc
payday loans canada