Tuesday, August 04, 2009

adidas king of the road


seumur hidup aku hanya berlari 2 kejohanan aje. merentas desa masa sekolah dan larian 5km anjuran hong leong bank 7 tahun lepas. itu pun lari tak habis.

masa merentas desa sekolah aku terjatuh masa permulaan. larian hong leong pulak kena hasut dengan member. orang lain lari sampai habis. awak lari sampai kedai mamak terus pekena teh tarik. tak sukan langsung.

aku dapat tau larian adidas ni dari bulan april lagi. semenjak itu semangat nak lari memang tinggi. aku tinggalkan aktiviti futsal mingguan. aku simpan duit dan beli kasut lari. aku sukat makanan. aku paksa diri berlari jugak di tasik walaupun sibuk. aku kerap sakit kaki dan tetap juga berlari bila sakit dah sembuh. aku buat rujukan segala tentang larian di internet. makanan, latihan, rutin, info di youtube, di nikerunning, pelbagai.

aku membayar sendiri yuran larian walaupun boleh percuma. segalanya kerana aku dah kecanduan larian.

bagi aku sukan larian maraton ni kategori sukan lasak seperti tritlon atau berbasikal. sebab kita aktif tanpa henti di tengah panas. jadi tahap kepenatan sukan-sukan lembut seperti boling, catur, dat atau dam aji memang jauh bezalah dari ini.

hari pertandingan semakin dekat dan aku sangat takut untuk berlari. pertama kerana aku tak pernah berlari sejauh 11km tanpa henti seumur hidup. kedua, latihan larian aku pun setakat 3-5km je 2 kali seminggu. ketiga aku takde motivasi untuk berlari kecuali diri sendiri. aku selalu cakap kat diri sendiri, orang lain pun boleh buat, takkan kita tak boleh.

jadi pada subuh yang hanya sempat tidur sejam itu. aku terus siapkan diri untuk berlari. fizikal aku memang meragukan pagi tu. dengan sakit di pergelangan kaki berulang sebab berdiri 5 jam di konsert search semalam. aku cuma boleh harap semangat aje.

sesampai di stadium shah alam, aku carik kawan-kawan sepejabat untuk mencari semangat. nombor peserta dipin oleh faizal panjang dan kak sab. ambik gelang peserta dan terus ke kawasan pemanas badan. aku tengok pelbagai jenis warm-up ada. yang berlari. yang luruskan kaki cam gimnastik. yang tolak dinding. yang tak warm-up tapi sapu minyak panas pun ada.

pihak adidas memberi baju singlet kuning pada para peserta. dan aku tengok ada yang tak pakai. aku pun tak pakai sebab saiz kecik. lagipun singlet beb segan sikit la. biasa acara lari-lari ni bangsa cina memang ramai masuk. amoi yang aku jumpa pun kebanyakkannya tak kisah berpakaian seksi. yang melayu seksi pun ada jugak. dalam hati aku cakap kat tasik tak jumpe pun muka-muka ni. mana diorang berlari ye. selebriti fitnes kot. aku tengok ada 10 orang pelari kenya dan beberapa pelari pro tengah berlatih. diorang memang hebat la. ada sekumpulan peserta pakai baju dari persatuan larian. macam ditaja la.

mata aku dok melilau gak kot ternampak member. sorang pun tak nampak. hari sebelum sikit punya berkobar cerita. nak telefon pun tak boleh sebab telefon aku dalam beg. harap jumpa masa lari ajelah nanti.

bagi kategori 22.7km peserta dilepaskan pukul 6.15 pagi dan perasaan aku teruja sangat nak lari dah ni.

tepat jam 7, peserta berjumlah 3000 orang telah dilepaskan oleh tan sri khalid mb selangor dengan sepucuk pistol semiautomatik dengan peluru 3mm. aku lari takdelah laju. ikut langkah orang.

500m yang pertama adalah larian mendaki. aku hampir berhenti lari kerana penat. tapi takde orang berhenti. aku terus berlari. orang gemuk pun lari takkan aku nak berhenti. 1km kemudian aku dehiderasi. tekak terlalu kering. air liur takde untuk ditelan. kemudian aku muntah angin kat tepi jalan. lari tetap lari.

aku pandang depan belakang dan aku agak kehadapan bila melihat nisbah. depan agak kurang orang berbanding belakang macam laut ramainya. aku rasa aku berada dalam kalangan 50 yang pertama.

jalan utama di shah alam ditutup sepenuhnya dan aku lihat sorang mat motor tengah pujuk polis untuk ke seberang jalan semata-mata nak hantar bini dia pergi keje kat hospital. dah lambat katanya. sian aku tengok.

3km seterusnya ada hentian air. aku capai 2 cawan 100plus sekaligus dan hasilnya aku lari 2km tanpa henti. baru aku tau hebatnya 100plus tu. aku berlari ikut orang. bila sebelah aku awek baju hitam. aku akan cam dia. bila aku agak perlahan dia kedepan, aku akan kejar balik bila ada tenaga. strategi tu berkesan.

walaupun orang yang dikejar bertukar-tukar. kejap awek baju hitam. kejap pelari dari turki yang memakai bendera seperti superman. kejap lelaki cina botak yang pakai seluar merah pegang air mineral.kejap amoi yang melecet kaki tapi tetap boleh lari lebih laju dari aku. yang penting aku tetap berlari.

yang bestnya masa lari melintasi depan pejabat pos aku saing dengan pelari kenya. puh macam pro larian aku masa tu beb. saing dengan atlet kenya tu. dan aku dapat potong pelari kenya yang tak laju tu. bangga gila. lepas ni aku bole bukak cerita, setakat pelari kenya tu aku dah pernah potong la.

3km yang terakhir trek larian makin sesak dengan pelari dari 22.7km dan 8km bertemu. aku terus berlari ambik ruang selesa untuk bernafas. kaki aku kejang, pedih, sakit dan suhu badan aku sangat panas. rasa nak lari bukak baju aje.

1km terakhir aku tiba-tiba jadi sebak plak. teringat latihan selama ni. pengorbanan untuk larian ni. aku tak rehat dari semalam. aku tak pernah lari sejauh ni. kaki aku sangat sakit tapi boleh lagi berlari tak macam setengah peserta lain dah duduk tepi tembok ada yang berdarah sebab melecet. aku cakap dalam hati. terima kasih ya tuhan kerana memberi pengalaman manis ini. seronok amat.

larian tamat di dalam stadium shah alam dan aku sangat bangga dengan diri sendiri. aku dah berlari selama 1 jam 30 minit. tak pantas tak perlahan. setanding pelari kenya.dan yang penting habis.

minum milo sepuasnya. makan bijirin sarapan sampai 3 mangkuk. tengah makan bijirin nampak si rosli baru sampai dengan kaki melecet sampai berdarah-darah. berlari tak pakai stokin. ko ingat merentas desa ke.aku pun bawak la dia ke pusat rawatan. aku jumpa kawan-kawan yang bekerja.semuanya sibuk kerana upacara penyampaian hadiah. aku pun ambik beg dan terus balik. dalam kereta peluh keluar tak henti-henti. sampai aku duduk beralas surat khabar. singgah kedai beli 100plus lagi. botol besar aku gogok tak sampai 5 minit dah habis.

sampai rumah kaki mula kejang. pinggang tersangat sakit. aku tak boleh berjalan. aku tak boleh baring. badan terlalu letih mata mengantuk kerana tak tidur. dan seharian aku lesu. malamnya aku ke klinik dan doktor memberi cuti sakit kerana aku dihidrasi dan tekanan darah rendah.

doktor bagi air garam dan pil vitamin untuk pulih. aku tak kisah bab sakit ni. yang penting berbaloi-baloi.

maklumat terkini: ada sorang peserta 22.7km meninggal selepas larian. takziah pada ahli keluarga mangsa.

No comments: