Monday, April 06, 2009

Bercuti di Gold Coast Australia - HARI PERTAMA

Sabtu 28 Mac 2009
Kami bermalam di rumah mak di Shah Alam, sebab esok sebelum subuh kami dah nak ke KLIA. Jadi malam tu takdelah tidur lena sangat. Nanti terlajak pulak. Bangun dalam kul 4.45 pagi. Bersiap-siap dan kami bertolak pukul 6 pagi. Sampai je kat KLIA kami Tanya kat information kaunter penerbangan ke Australia check-in kat row berapa? Row E dan F. Tengok-tengok dua-dua row dah panjang gile. Kami ke row F sebab lanenye tak sepanjang row E. Beratur 30 minit baru turn kami. Checik-in 2 beg besar. Stroller bleh bawak naik kabin begitu juga beg galas.

Dapat boarding pas. Yanty gi beli barang sikit kat Body Shop sambil tunggu mak abah belah Meru datang. 5 minit kendian diorang tiba dan kami pun dah tak boleh lama. 8.30 mesti masuk kapal terbang. Kul 8.15 kitorg dah gerak ke balai berlepas antarabangsa. Check passport. Beratur untuk scanning pulak. Pastu naik train ke balai berlepas. Dalam train full. Tapi train tu tak jauh sangat. Dlm 3 minit kot. Pastu beratur untuk scan yang kedua. Check boarding pas, simpan stroller dan terus masuk kabin. Kami duduk seat 23. Sebenarnya seat kami berpisah. Aku duduk tempat lain. Marissa dan yanty je duduk skali. Tapi staff kat airport tu pandai adjust. Jadi dapatlah kami duduk sebelah. Siap ada seat lebih lagi. Padahal dalam flight full.

Flight kami bertolak kul 9 pagi dan dijangka sampai kul 8.15 malam waktu Sydney. Kira-kira 8 jam perjalanan. Masa Australia 3 jam awal dari Malaysia. Jadi waktu sampai kat Sydney tu sebenarnya kat KL kul 5 petang. Kami dibekalkan sarapan pagi (nasi lemak) dan minum petang (roti campur ikan separuh masak – tekak aku fail).

Marissa tak duk diam. Biaselah budak. Jerit sana sini. Naik segan kitorg. Yanty dapat tengok cite Madagaskar 2 sampai habis. Marissa plak cite kartun Cars tu. Yang peliknya sepanjang 8 jam perjalanan tu. cite Marissa tak habis-habis lagi. Panjang betul. Aku plak tengok sikit-sikit. Main games la, tengok cite Just For Laught la. Cite movie tak tengok pun. Mata ngantuk gile.

1st time naik MAS. Cam jakun sket la. Picit semua benda kat kerusi. Sampai jem la remote aku. Tapi yang bestnya. Masa lagi sejam nak sampai Sydney. Remote aku tu tercabut wayarnye. Langsung tak bole guna… haha.. lantak..

Transit Sydney kul 8.20 malam. Turun je MAS, ada staff airport sana akan jerit kat luar “Brisbane.. Brisbane” dan sape yang ke Brisbane akan di beri transit pas. Beratur kat ruang international transit. Macam biase scan badan dan beg. Pastu gi kaunter 58 di tingkat atasnya. Lalu jugak kedai-kedai bebas cukai sana. Teringin gile nak shopping sikit tapi masa terhad sangat. 1 jam je transit. Beratur masa scan je dah 30 minit.

Masuk dalam flight yang tu jugak dan duduk di seat itu jugak. Tapi aku dah ganjak ke tepi sebab remote seat rosak. Flight dari Sydney ke Brisbane adalah 1 jam. Kiranya aku akan sampai kul 9.20 malam waktu Brisbane. Malaysia dalam kul 6 petang la macam tu.Yang bestnye seat remote rosak aku tu ada uncle cina releks je baca paper. Bile ada satu time kena tutup lampu dia pun komfiden je bukak pakai remote rosak tu. Apa lagi gelabah la dia. Siap konon-konon bole repair la. Last-last dia pakai lampu dari remote kerusi sebelah. Haahh..Aku dah bantai gelak gile. Hahah.. Sian betul.

Makan malam adalah sandwish. Bole la sedap jugak. Flight Sydney ke Brisbane tak rasa lama tapi dalam hati dup dap jugak. Iyelah imigresen tak lepas lagi ni. Sampai je kat Brisbane International Airport. Kitorang keluar agak awal sebab Marissa dah nak mengamuk. Tapi akhirnya keluar last gak sebab tunggu stroller. Masa tu 9.40 malam (12 tghmlm di KL)

Sepanjang perjalanan ke pemeriksaan imigresen ada disediakan tong untuk kita buang apa-apa barang yang tak declare. Kitorang tawakal je. Pemeriksaan airport lepas. Masa ambik beg ada sekor anjing kecik dengan tuannya sibuk hidu beg semua orang. Aku tak cuak sangat sebab anjing tu kecik je. Tapi yang tak bestnya dia hidu siap panjat belakang aku. Eii.. harammmm… nasib baik tak kena kulit. Mau kena samak tu. Dia siap tanye ada bawak buah tak? Memang xde la. Aku cakap bawak makanan bayi dan makanan segera. Dia kata itu boleh.

Seterusnya kami ke major imigresen check. Memula pegawai imigresen check declare card yang kami tulis masa dalam kapal terbang. Dia tanya ape kami bawak? Kendian kitorang kena bukak beg. Yang check tu pegawai perempuan. Friendly gak. Aku dengan jujurnya tunjuk la biskut Marissa masa kat kabin. Ok it allowed! Tunjuk la segala megi cup perasa kari dan ayam, tuna, nesvita, susu bayi. Dia cuma belek megi cup tu je pastu dia cakap “Ok! Thank you” dalam hati aku cakap selamat datang ke Gold Coast Australia. Horeee..!

Brisbane airport sebenarnya lengang gila. Kedai pun banyak tutup. Baru kul 10 malam masa tu. Dah macam kitorang sampai kul 4 pagi plak. Kitorang ingat lengang masa kat balai ketibaan je kot. Bile keluar sampai pintu depan. Pun sama gak. lengang jugak. Airportnya kecik je. Bangunan old fesyen. Cuba on telefon cari line cara manual. Ada 4 line; Telstar, Vodafone ape ntah lagi 2. Satu pun tak match dengan Celcom. Kat Malaysia sibuk je Celcom ada connect dengan Vodafone. Kat sini Vodafone takdepun cover untuk Celcom kita.

Kalau di KLIA, balai ketibaan memang penuh orang menunggu di keliling pagar. Kat sini yang menunggu hanya driver kami je. Diulangi hanya driver kami sahaja. Dia tulis ABDUL HALIM. Ehh.. masa bila bapak aku sampai sini plak.. hahha.. memang boleh kira orang kat airport tu. Adalah dalam 30 orang. Kat luar hujan dan driver kami yang berumur 65 tahun tu pun cakap sekarang musim hujan. Aiseh.. bosannya.. esok nak merayap.. hujan la ye..

Dia bawak kami menaiki van transit yang ada 12 tempat duduk dan kami terus ke Gold Coast. Jarak perjalanan adalah 85km. Lebih kurang setengah jam lah. Highway dan pemandangan kedai kiri kanan macam kat Malaysia. Bezanya signage la. Drive pun belah kanan. Sepanjang perjalanan hujan turun agak lebat. Pemandangan bosan sikit la. Kereta pun tak banyak. Pastu kereta pun jenis bosan-bosan. Standard, takde sport rim, takde tinted, takde skirting. Ada la kereta yang gempak macam Subaru Impreza skali. Yang lain kereta bosan. Yang bestnya, penduduk kat sini patuh traffic light. Van ambulan pun berenti trafik light.

Pemandangan menarik hanya bile kami sampai kat Surfer Paradise. Lebih kurang Bukit Bintang la. Driver kami cakap kalu tourist cam kami tak di galakkan berjalan malam minggu. Malam lain ok. Sebab malam minggu diorang gi disko, mabuk-mabuk. Aku memang cuci mata habis la. Awek kat sini memang seksi maut. Tak jumpe yang pakai seluar. Sini semua mini skirt atas peha. Baju pun kecik-kecik belaka. Hotel kami Mariott Courtyard bebetul dalam town. Lokasi sangat strategik. Bawah hotel kami adalah Hard Rock Café. Nak masuk pintu depan kena ada pas. Hanya bebetul penghuni sahaja yang boleh masuk. Mungin factor keselamatan. Sebab kat luar aku tengok agak penuh orang dan menakutkan.

Aku check-In hotel sementara bini dan anak gi sembang-sembang ngan staff yang angkat beg. Lobi hotel agak biase. Macam Quality Hotel Shah Alam je. Quality kira besar la, ini kecik lagi. Bilik kami 1102. Hotel ni ada 35 tingkat. 2 tingkat teratas adalah suite. Lif agak besar dan butang lif sebijik cam lif MBSA. Staff sini sangat friendly. Dialah bukak kan bilik, check lampu, angkat beg masuk bilik, check pas kami connect tak dengan pintu. Aku pun dok risau. Kena tips ke? Lepas semua ok dia ucap selamat dan blah gitu je. Oo.. xde tips la ye.. haah.. sebenarnye memang tanak bagi pun.

Bilik kami agak besar. Katil king saiz. Bath tub. Internet line. Bible pun ada. Arak pun ada kat peti ais tu. Yang best tv la. Ada channel yang free dan bayar. Channel free channel yang bosan la macam ABC, Fox Sport, MTV, Nickelodeon, Discovery dll. Channel bayar adalah movie, adult movie. Adult movie tak tahan tu. Adalah 10 cite tunggu klik je. Pastu bayar la. Bilik kami mengadap bandar. Jadi nampaklah aktiviti social malam tu. Cuaca agak sejuk. Aircond bilik dan kat luar lebih kurang je. Masa tu dah kul 1 pagi. Kemas barang. Mandi dan tido. Penat beb. 10 jam penerbangan sakit pinggang. Masalah telefon masih tak settle. Front desk cakap ada call card kat kedai-kedai luar. Esok ajelah beli. Selamat malam.

Effy Saiful said...

a very very good and thorough post! very informative and helpful..and funny too! ;)

kitorg satu family (5org) akan ke gold coast juga 29sept 2009 ni..so skrg tgh cari tips n pengalaman org yg dah pernah pergi..

kami duduk di Azzura hotel, approx. 0.9km dari surfers paradise..jauh sikit dari Marriot (Hard Rock Cafe) tmpt korg duduk..

btw,bole mintak email atau YM tak? ada nak tanya beberapa benda..tq

Anonymous said...

yup, very helpful ! brapa cost duduk kat marriot tu?

AjuA said...

marriot RM350 hotel cun. makan cun. tapi masa brackfast jgn makan cendawan goreng dia. rasa lain macam aku syak minyak dia pakai minyak pork la.

Tinta Nashaq said...

Thanks for sharing..memang helpful..sy pinjam pengalaman ni utk our next trip..

Puteri said...

boleh bawa susu baby & air panas x dalam flight..

AjuA said...

Puteri,
Standby serbuk susu dlm botol siap2. Buatlah dlm 2-3 botol. Air panas mintak kat pramugari je